به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای حدود ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که کمتر از نیمی از این تعداد فعال هستند.
طبق گفته مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری حدود ۹۰ درصد اتوبوسهای کشور فرسوده بوده و نیازمند نوسازی هستند. به عبارت دیگر حدود ۱۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.
در همین حال داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفته است: با وجود کمبود منابع و اعتبارات، این امر در صدر برنامههای سازمان قرار دارد و تا پایان سال ۱۵۰۰ دستگاه ون، مینیبوس و اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه میشود.
وی افزود: برای تحقق این مهم تفاهمنامههایی با شرکتهای خودروساز داخلی امضا شده که بر مبنای آن، تا پایان سال آینده ۳۵۰۰ دستگاه انواع خودرو در بخش مسافری تولید و تحویل سازمان راهداری شود.
به گزارش تسنیم، تیرماه سال ۱۴۰۰ وزیر وقت راه وشهرسازی با اشاره به اینکه با تاکید بر نوسازی ناوگان حملونقل باری و مسافری جادهای کشور گفته بود: چند سال است در حال مذاکره و پیگیری برای نوسازی ناوگان حملونقل جادهای هستیم و منابع خود را نیز به این مهم اختصاص دادهایم.
محمد اسلامی افزود: بر این اساس برای نوسازی ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال در کشور برنامه مدون داریم و با کارخانجات داخلی قرارداد مبادله کردهایم. اکنون کارخانجات باید توضیح دهند که چرا قراردادهای را اجرا نمیکنند.
وی با یادآوری اینکه قراردادهای خرید کامیون نو با ایران خودرو دیزل و هم با ماموت امضا شده است، گفت: بر اساس این قراردادها حدود ۸۰ درصد قیمت این کامیونها تسهیلات است و ۲۰ درصد به علاوه یک کامیون فرسوده را باید متقاضی فراهم کند.