به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اواخر اردیبهشت ماه امسال طی مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ایران و کشور روسیه قرارداد طراحی و ساخت خطآهن رشت ـ آستارا امضا شد.
سقف قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه ۱.۶ میلیارد یورو اعلام شد و تا این مبلغ تأمین مالی پروژه صورت خواهد گرفت. بر اساس قرارداد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایهگذاری پروژه طراحی و ساخت خطآهن رشت- آستارا مشخص خواهد شد.
امروز پس از حدود ۷ ماه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از نهایی شدن ۷۰ درصد مسائل فنی راهآهن رشت- آستارا توسط روسیه خبر داده است.
وی در اینباره گفته است: توافقنامهای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راهآهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافقنامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینهها، برنامه زمان بندی اجرا و... است.
وی از امضای نقشههای اجرایی راه آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود: پس از نشستهای فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامههایی پیش بینی شده که در صورت تاخیر روسها، هزینههای این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روسها نباشد.
خادمی بیان کرد: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمتها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آنها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است. از این فرصت ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقهای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام میشود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.
وی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.
وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده است، گفت: در جلسه اخیر برنامه زمانبندی برای ۳۰ درصد باقیمانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.