به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آبانماه سال گذشته حسین عباسنژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با یادآوری این که از هرمزگان تا شرقیترین منطقه سیستان و بلوچستان سواحل مکران حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است، از برنامهریزی برای ایجاد اَبربندر مکران در کوه مبارک خبر داده و گفته بود: سازمان بنادر در راستای توسعه دریامحور بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، منطقهای را برای ساخت مگاپورت در نظر گرفته که مطالعات جانمایی آن انجام و مطالعات طراحی مگاپورت سواحل مکران در دست انجام است. بلافاصله پس از اتمام مطالعات طراحی، کار ساخت و ساز این بندر در کوه مبارک و در مجاورت تأسیسات نفتی آغاز میشود.
طبق اظهارات عباسنژاد قرار است در فاز اول ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ هکتار برای ساخت مگابندر سواحل مکران در نظر گرفته شود.
حدود یکسال پس از اعلام خبر ساخت مگاپورت سواحل مکران، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایهگذاری ۴۴۰۰ میلیارد تومانی دولت در این سواحل خبر داده و گفته است: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیک و ژئوپولیتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بینالمللی دریایی، نقش بهسزایی در فعالسازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا میکند.
علیاکبر صفایی با اشاره به اینکه ایجاد بندر بزرگ مکران در منطقه کوه مبارک در دستور کار است، افزود: در زمان حاضر جانمایی ایجاد بندر تجاری و نفتی مکران در منطقه کوه مبارک و فرایند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن در حال انجام است.
وی به عدم برخورداری سواحل مکران به زیرساختهای مناسب حملونقل شامل بزرگراه، راهآهن و فرودگاه اشاره کرد که باعث شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرحهای سرمایهگذاری مهیا نشود.