
بیش از ۲ دهه انباشت تکالیف انجام نشده در حوزه آلودگی هوا داریم / سهم ۶۰ درصدی تهران در انتشار ذرات معلق + فیلم
داریوش گل علیزاده، مدیر کل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری از آلودگی هوا اظهار داشت: برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا در کلان شهرها یک سری اقدامات میان و بلند مدت پیشبینی شده است که برخی از این اقدامات به صورت مقطعی و برخی مستمر در دستورکار هستند تا ما منابع آلودگی هوا را تحت کنترل در بیاوریم.
او در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در کاهش آلودگی هوا به طور دائمی موثر است، موضوع توسعه و نوسازی وسایل نقلیه عمومی است. همچنین موضوع دوم توزیع سوخت استاندارد در تمام کشور است تا میزان آلودگی ناشی از مصرف سوخت در منابع متحرک به حداقل برسد.
وی افزود: با توجه به اینکه منابع متحرک در تهران سهم ۶۰ درصدی در انتشار ذرات معلق را دارد، در بحث از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده برنامه ریزی کردهایم. خوشبختانه الان منابع خوبی از طریق تعهدات اسقاط در صندوق توسعه وزارت صمت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ذخیره میشود.
گل علیزاده بیا داشت: بحث بسیار اثربخش دیگر افزایش نظارت و پایش در منابع ساکن مانند کارخانهها است. تامین سوخت حداکثری گاز برای کارخانهها و انجام پایشهای شبانه بسیار موثر خواهد بود.
وی افزود: تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز بسیار حائز اهمیت است. چراکه خودروهای درحال تردد هستند که میتوانند باعث انتشار آلودگی شوند. وقتی تجهیزات مرتبط با آلایندگی خودرو مانند کاتالیز و ... کارایی خود را از دست بدهند این خودرو از حالت استاندارد خارج میشود.
مدیر کل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در رابطه با اقدامات اضطراری گفت: وقتی در شرایط اضطراری آلودگی هوا قرار میگیریم، وزارت بهداشت درخواست تشکیل کمیته اضطرار را با ریاست استانداریها و دبیری سازمان حفاظت از محیط زیست را میکند. جلساتی با نمایندگان دستگاه اجرایی برگزار میشود و تصمیماتی را از دو منظر پیش بینی میکنند.
وی ادامه داد: این تصمیمات به منظور کاهش مواجه شهروندان (به ویژه گروههای حساس) در زمان آلودگی هوا و ایجاد محدودیت در برخی از فعالیتها به منظور جلوگیری از ورود به وضعیت بحرانی است.
مدیر کل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در رابطه با اصلیترین دلایل آلودگی هوا در زمستان تصریح کرد: بارگزاری فعالیتها در کلانشهری مثل تهران متناسب با ظرفیت خودپالایی محیط زیست نیست و از منظر محیط زیستی انتشار آلایندهها از منابع مختلف (حتی موتورخانه منزل خودمان) موجب آلودگی هوا میشود. ما وقتی بیش از ظرفیت تهویه هوا انتشار آلایندگی داریم، طبیعتا وقتی باد سرعت لازم برای تخلیه انباشت آلایندگی را ندارد، افزایش آلودگی هوا را خواهیم داشت.
وی افزود: ما با استفاده از نظرات نخبگان حوزه آلودگی هوا، محورهای اصلی مندرج در قانون هوای پاک را در هفت محور احصاء کرده و آنها را بر اساس میزان اثر بخشی در بهبود وضعیت آلودگی هوا بررسی کردهایم.
گل علیزاده گفت: باید توجه داشته باشیم که ما بیش از دو دهه انباشت تکالیف انجام نشده داریم که این انباشت باعث شده است که منابع محدود ما هم امکان اجرای بسیاری از برنامهها را ندهد. از همین رو ما به منابع و سیاست گذاریهای جدید داریم.