به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، نشست هماندیشی معاونان فرهنگی و اجتماعی و رؤسای پارکهای علم و فناوری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی و سجاد محمدعلینژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه پیشنهادات بسیار خوبی در این نشست اعلام شد که در راستای برداشتن قدمهای عملیاتی در گام نخست رویدادی تحت عنوان تجربهنگاری با همکاری فی مابین دو معاونت برگزار خواهیم کرد که در انتهای آن بتوانیم بهترین تجارب را انتخاب کرده و در دانشگاهها آن را تکثیر و ترویج نمایم.
وی افزود: در نشست بعدی رؤسای دانشگاهها و پارکهای کشور که برگزار خواهد شد با اشتراکگذاری از معاونین فرهنگی و رؤسای پارکها هم تقدیر و تشکر کرده و هم برای گسترش این گونه از اتفاقها نمونهسازی نماییم.
فعالیتهای فرهنگی خلاقانه؛ زمینه ورود دانشجویان به زیستبوم فناوری
کلانتری افزود: در این مسیر انتظار کار حرفهای از دانشجویان نداریم بلکه هدف از این فعالیت، کاهش سن ورود به زیست بوم فناوری و نوآوری است و این نکته بسیار حائز اهمیت میباشد.
وی گفت: از انجمنهای علمی شروع کرده، ولی با آنها تنها این مسیر را تمام نخواهیم کرد. از ظرفیت کانونهای فرهنگی و همچنین دیگر تشکلهای دانشجویی نیز قطعاً استفاده خواهیم کرد. به طور مثال کانونهای فرهنگی در حوزه هنر به شدت دارای خلاقیت بوده و در حوزه صنایع نرم و خلاق خیلی خوب میتوانند ورود پیدا کنند.
کلانتری افزود: بحث دیگری که قابل تامل است گسترش و تکثیر نوآوری بوده و فراهمسازی زمینه لازم برای ورود به این عرصه میباشد. برخی از دانشگاهها در این خصوص گامهای خوبی برداشتهاند و با تشکیل خانههای خلاق و نوآور بستر لازم برای این زمینه را فراهم نمودهاند. همچنین رویدادهایی در دانشگاهها برگزار شده که ایدههای خلاقانه دانشجویان توسط سازمانهای شرکتکننده و مرتبط خریداری شد و وارد چرخه کار شدند. باید رویدادهایی از این دست را تکثیر کرد و توجه بیشتری به آنها داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان از الزام واقعیسازی انتظارات مجموعه از این فرآیند سخن گفت: از ابتدای مسیر باید انتظار خود را دقیق و معقول کرده تا دچار یاس و ناامیدی نشده و این دانشجویان دارای علاقه، انگیزه برای ورود به این فضا و زیست بوم، دارای روحیه همکاری و کار تیمی و علمی فناور بوده و حتی بدون چشم داشت و با دغدغه موجود خود حاضر به فعالیت هستند و در مقابل ما هم به صورت اخلاقی مسئول بوده و هم به صورت قانونی موظف که وارد این عرصه شده و با کمک و همکاری فی مابین دو معاونت قطعاً کار را پیش خواهیم برد و همچنین تلاش خواهیم کرد در این مسیر امکان تکثیر و به اشتراکگذاریایدهها را نیز داشته باشیم.
سجاد محمدعلینژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه انجمنهای علمی در نهاینه کردن فناوری و نوآوری در دانشگاهها اظهار داشت: برای خلق فناوری نیاز به تربیت نیروی انسانی داریم که نسبت به این حوزه هم دانش داشته باشد و هم تجربیات اولیه را کسب کرده باشد.
وی افزود: انجمنهای علمی جزء بهترین مجموعهها هستند، زیرا دانشجو در بدو ورود به دانشگاه دغدغه درس خواندن در کنار انجام کار گروهی، توسعه دانش و مهارت و حل مسأله و مشکل در قالب گروه را دارد. انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی، هستهها و تشکلهای دانشجویی مانند بسیج گزینههای مناسبی هستند که با حمایتشان میتوانیم مقدمات خلق فناوری را با حضور آنها ایجاد کنیم.
وی کار ترویجی در دانشگاه را بسیار مهم دانست و افزود: حوزه ترویجی علم و فناوری آنچنان که باید به عنوان یک شبکهسازی ملی و به صورت خرد با تولیداتی از جمله برگزارکننده نشستها و رویدادهای مختلف برای توسعه نگاه به حوزه فناوری و نوآوری در کشور به صورت جدی وجود ندارد. واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، بازیگران اصلی این زیست بوم هستند. برای اینکه این حوزه در دانشگاه، جامعه و بین مردم عمق نفوذ داشته باشد باید برگزاری نشستها و رویدادها در تمام اجزای کشور نهادینه شوند.
محمدعلینژاد افزود: برای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم باید اراده آن در بین دانشجو، استاد و مدیران وجود داشته باشد. ما با کار ترویجی انگیزههای اصلی را در بین دانشجویان به عنوان عنصر اصلی ایجاد میکنیم تا دانشگاه بتواند حوزه فناوری و نوآوری خود ر ا ارتقاء و ارتباط با صنعت و جامعه را گسترش دهد.
وی افزود: انجام کار ترویجی همچنین عامل مهمی برای امیدآفرینی خواهد شد، نسل جوان با بخش عمدهای از قابلیتهای کشور و قابلیتهایی که خودش میتواند بروز دهد آشنا نیست. باید از مجموعههای باانگیزه دانشجویی برای ترویج حوزه علم و فناوری و نوآوری استفاده کنیم تا با توجه به ابزارهای غیررسمی و شبکههای اجتماعی که در اختیار دارند این حوزه را در جامعه جا بیندازیم.
محمدعلینژاد مجموعه معاونت فرهنگی را کمککننده خلق، توسعه و ترویج فناوری دانست و اظهار داشت: دانشجو را به عنوان یکی از اجزای اصلی برای حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم و پنجم باید آماده کنیم؛ فضای ذهنی دانشجو باید آماده باشد و فرهنگ این حوزه جزئی از فرهنگ روزمره دانشجو شده باشد. در این راه تشکلها و کانونهای دانشجویی و انجمنهای علمی بسیار مؤثر هستند. مجموعه معاونت فرهنگی در خلق، توسعه و ترویج فناوری میتوانند کمک کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف در پایان بر لزوم جهتدهی به رویدادها، نشستها و اردوهای دانشجویی؛ هدفمند کردن آموزشها و استعدادیابی برای ورود به مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و همچنین درگیر کردن دانشجویان در مسائل واقعی به هدفایدهپردازی تأکید و درخواست کرد دانشگاهها برنامه مدونی در این حوزه تدوین نمایند.
برای انجام کارهای فناورانه در دانشگاه به زیرساخت و کار فرهنگی نیاز است
سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست که با هدف هماندیشی برای نحوه همکاری مشترک بین انجمنهای علمی و پارکهای علم و فناوری برگزار شد بر انجام کار فرهنگی تأکید کرد و گفت: برای انجام کار فناورانه در دانشگاه به زیرساخت و کار فرهنگی نیاز داریم. مجموعه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاهها به عنوان جهتدهنده و بخش فناوری در قالب رسالت اجتماعی خود حرکت مبارکی را آغاز کردهاند که امیدوارم شاهد اثرات و نتایج ارزشمند آن باشیم.
وی افزود: دانشجو به عنوان آموزشگیرنده و استاد به عنوان آموزشدهنده، دو عامل دانشگاه هستند. برای همه فعالیتهای دانشگاه در همه محورها از جمله دانشگاه کارآفرین، دانشگاه حل مسأله و ایجاد چرخه تولید علم و ثروت، نیازمند این هستیم که با این دو گروه کار فرهنگی انجام دهیم.
گفتنی است، در ادامه این نشست برخی از معاونان فرهنگی و رؤسای پارکهای علم و فناوری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.