به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت زتا انرژی (Zeta Energy) و شرکت هونتسمن ادونس متریالز (Huntsman Advanced Material) با همکاری یکدیگر موفق به توسعه باتری لیتیم- سولفور شدند، باتری که در آنها برای بخش جمعکننده جریان نیاز به مس و آلومینیم نیست. در نتیجه این باتریها توان و دانسیته انرژی بیشتری دارند.
با جایگزینی فویل مس یا آلومینیومی با جمع کنندههای جریان کربنی، این باتری لیتیم- سولفور میتواند چگالی انرژی را بیشتر کند. زتا انرژی نشان داده است که باتریهای بدون مس برای برنامههای خاص طراحی میشوند، اما این فناوری امکان باتریهای کاملاً عاری از فلز را در آینده ارائه میدهد.
عبدال راجی، مدیر ارشد فناوری زتا انرژی گفت: «در بخش آند، ما میتوانیم نانولولههای کربنی را به صورت عمودی روی سطح آند قرار دهیم، بدون این که نیاز به جمع کننده جریان فلزی باشد و لیتیوم را هم بین نانولولههای کربنی قرار میدهیم. ما همچنین میتوانیم کاتد را از کربن گوگرد و بدون جمعکننده جریان فلزی درست کنیم.»
مواد نانولوله کربنی Miralon® بهعنوان جمعکننده سبک و مؤثر شناخته میشوند، اما تیم زتا انرژی از مزایای محصول هونتسمن در این پروژه استفاده کرده است. هدف اولیه کاهش وزن بیشتر در این باتریها بود، با این حال، این مواد به عنوان یک راهحل امیدوار کننده مزایای منحصر به فرد دیگری را برای باتریهای Li-S ارائه کردند و دامنه کاربردهای آن را گسترش دادند. این فناوری جمعکننده جریان عاری از فلز بهعنوان یک فناوری کلیدی در سلول باتریها استفاده شده و توانسته است دانسیته جریان را به بیش از ۵۰۰ Wh/Kg برساند.
جان فریزر، مدیر تجاری هونتسمن افزود: «هانتسمن از اینکه بخشی از این توسعه باتری نوآورانه و مهم و عاری از فلز باشد، هیجانزده است و مشتاقانه منتظر حمایت از انرژی زتا در توسعه باتریهای سبک وزن با چگالی انرژی بالا است.»
زتا انرژی تنها شرکت باتری لیتیوم-سولفور است که تأییدیهای را دریافت کرده نشان میدهد فناوری آنها از اثر پلی سولفید شاتل جلوگیری میکند.