آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۱۹۳۳۳
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی باید مسئله محور باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: آشنا کردن اعضای تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشجویی با نظام مسائل کشور یک ضرورت است و هدف از این آشنایی، یادگیری و تمرین حل مسائل است.
فعالیت تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشجویی باید مسئله محور باشد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، نشستی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ضمن قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری نشست تخصصی با دانشجویان اظهار کرد: معمولا در نشست‌های تخصصی دانشجویان بهتر می‌توانند ورود پیدا کنند و در یک حوزه تخصصی می‌توانند گام برداند و سریع‌تر و بهتر به مقصد برسند.

وی با اشاره به این که در حوزه دانشجویی، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و کانون‌ها را داریم، تصریح کرد: در کنار بحث‌های تخصصی انجمن‌ها، خصوصا کانون‌ها که شامل جمعی از افراد با رشته‌های مختلف هستند، اقدامات علمی انجمن‌ها در قالب نشست‌های علمی و نشریه‌های تخصصی تجلی پیدا می‌کند نیز فعال هستند.

کلانتری با بیان این که انجمن‌ها و کانون‌ها باید مسئله محور شوند، گفت: درگیر کردن این افراد با نظام مسائل کشور نه به قصد حل این مسائل بلکه به منظور یادگیری و تمرین این مسائل است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این که در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی در دست انجام است، گفت: شاید داشجویان نتوانند مشکلات را حل کنند، اما می‌توانند در حل مسائل این حوزه تاثیرگذار باشند، چر اکه تحقیقات و پژوهش‌های علمی حتی در سطح دانشجویی می‌تواند به مشکلات صنایع دستی کمک کند.

وی با بیان این که در معاونت فرهنگی در تمام رویداد‌ها سعی می‌کنیم هدایا و ملزومات از محصولات صنایع دستی دانشجویان باشد؛ تصریح کرد: آثار تولیدی دانشجویان خریداری می‌شود، زیرا ساخته دست بچه‌های خودمان است و هویت دانشگاه و دانشجویی را در بر دارد.

کلانتری با بیان این که مهارت‌افزایی یکی از اقدامات مهم ماست که بخشی از آن در قالب کلاس‌های درسی پیگیری می‌شود، گفت: مجموعه‌ای از بسته‌های مهارتی را به کلاس‌های درسی افزودیم و دانشجویان در مجموعه‌های خوابگاهی نیز با برخی از مهارت‌ها آشنا می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مهارت‌های بخش صنایع دستی می‌تواند سهم قابل توجهی در این مهارت‌ها داشته باشند، همچنین مهارت‌های کوچک را می‌توانیم رشد دهیم و در محیط‌های دانشجویی تبادل علمی و اکادمیک آن را داشته باشیم.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور، در این نشست با بیان اینکه برای هر کدام از استان‌ها می‌توان سند آمایشی تهیه کرد، گفت: ما می‌توانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقش‌آفرینی کند.

اگر ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می‌تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور با اشاره به این که تولید گفتمان و رویکرد‌های تازه می‌تواند در دانشگاه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حوزه ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی که در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد می‌تواند عناصر هویت محور ایجاد کنند و از طرفی دیگر، فضای دانشگاه می‌تواند بالندگی صنایع دستی را نیز در برداشته باشد.

وی با بیان اینکه همجوشی ما باهم می‌تواند منجر به این شود که دغدغه‌های یک شکل و هم رنگ داشته باشیم، تصریح کرد: اقدامات ما می‌تواند منجر به هدف‌گذاری مشخصی شود و این هدف می‌تواند در حوزه‌های مختلفی که سبک زندگی را در بردارد، بینش‌آفرین، سلیقه ساز و نگرش ساز باشد و تجلی بخش رفتار‌های ما شود.

جلالی به شبکه مویرگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تقویت توجه به صنایع دستی اهمیت زیادی دارد چرا که صنایع دستی در زمان خود جزو صنایع باسطح بالای دانش و خلاقیت آن زمان محسوب می‌شده و حاصل هوش و استعداد تاریخی ما بوده است لذا این تفکر می‌تواند مبنایی برای اقدامات ما باشد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور با بیان این که وزیر میراث فرهنگی از نشست‌های دانشجویی و تخصص محور بسیار استقبال می‌کند، تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری نشست با گروه‌های تخصصی خصوصا دانشجویان، انجمن‌ها و سایر بخش‌های مرتبط را داریم.


وی به لزوم تبادل تجربه در این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: موضوعات و مشترکات زیادی خواهیم داشت به طور مثال در بفروئیه یزد موتابی که بسیار خاص است را داریم و این حوزه‌ها باید مورد تبادل قرار بگیرد.

جلالی با بیان این که ادبیات توسعه نداشتیم و رویکرد صنایع دستی به عنوان امری تفننی و تزئینی مورد توجه بوده است، گفت: صنایع دستی به راحتی قابلیت پیوستن به ادبیات توسعه را دارد و کانون‌های دانشجویی می‌توانند تولیدات را با عنوان برند‌های دانشجویی و با تعریف استاندارد‌هایی عرضه کنند و در این زمینه ورود کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار