گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو_علیرضا بابایی: صنعت نمایشگاهی یکی از صنایع قابل توجه و پر سود در جهان است. مسلما برگزاری یک نمایشگاه میتواند فرصت خوبی برای عرضه کنندگان محصولات مختلف و به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای یک صنعت باشد. از سوی دیگر عدهای بعنوان دست اندرکار برگزاری نمایشگاه میتوانند از این فضای ایجاد کسب سود کنند. اقتصاد این حوزه به قدری بزرگ است که به حوزه فعالیتهای مرتبط با برگزاری نمایشگاه عنوان «صنعت» اطلاق کردهاند.
توضیح این موضوع حائز اهمیت است که اساسا نمایشگاه در رابطه با حوزهای اتفاق میافتد که صنعتی چیزی برای عرضه و رقابت داشته باشد و بخواهد آنرا در معرض دید عموم قرار دهد. مهمی که هیچ ارتباطی با صنعت خودروی کشورمان ندارد. در حال حاضر به دلیل انحصاری که در این زمینه وجود دارد مردم چه بخواهند چه نخواهند باید مشتری تولیدکنندگان خودروی داخلی باشند و عملا برگزاری نمایشگاه مصداق بارز هدر دادن منابع شرکتهاست مگر اینکه عدهای از نمایشگاه منافع مالی داشته باشند و شرکتها را مجبور به برگزاری آنها کنند.
بررسیهای انجام شده حاکی از آن است در نیمه دوم سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برگزاری سه نمایشگاه در حوزه خودرو برنامه ریزی کرده است. اولین نمایشگاه با عنوان “تحول صنعت خودرو” در تاریخ ۲۳ الی ۲۶ آبان ماه برگزار شد.
نمایشگاه بعدی که اکثر شرکتهای خودرویی، وارد کنندگان و تولید کنندگان در حال تبلیغات و آماده سازی خود برای حضور در آن هستند با عنوان “پنجمین نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران” از ۹ بهمن آغاز میشود. نفس برگزاری این نمایشگاه در شرایطی که نه خودروسازان خودروی جدیدی طراحی کردهاند و نه اتفاقی در صنعت خودروی کشورمان رخ داده و از همه مهمتر نه مشخص است که اساسا نمایشگاه قبلی چه آوردهای داشته محل تردید است.
در روزهای اخیر با توجه به در پیش بودن پنجمین نمایشگاه خودرویی تهران در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب، وزارت صمت مجوز جدیدی به یکی از برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی داده است تا در اسفند ماه و کمتر از یک ماه بعد از برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، بتواند در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران، رویداد خودرویی جدیدی را برگزار کند.
نامه صادره از سوی معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت به کل شرکتهای خودروسازی کشور بوده که در آن اعلام کرده است نمایشگاه خودروی دیگری، در تاریخ ۳ الی ۶ اسفند ماه سال جاری خواهد بود.
در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه در نامه ارسالی عنوان شده «آخرین دستاوردها و ظرفیتهای صنعت خودرو ایران، توسعه حمل و نقل برقی و هوشمند، جذب سرمایهگذار» در صورتی که خودرو سازان به فاصله یک ماه از نمایشگاه قبلی معلوم نیست به چه دست آوردی قرار است برسند.
برگزاری نمایشگاههای متعدد چه نفعی دارد؟
با توجه برگزاری مکرر نمایشگاههای خودرویی اینطور که پیداست وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژهای به صنعت نمایشگاه دارد و آنرا به عنوان وظایف اصلی خود برشمرده است.
تولیدکنندگان و مونتاژکاران خودرو به رقم جلوگیری از عقب ماندگی خود مجبور به حضور در اکثر این نمایشگاهها میشوند، حتی اگر محصول جدید یا دستاورد خاصی برای عرضه نداشته باشند.
اساسا سوالی که میتوان مطرح کرد در این بخش این است که با برگزار نمایشگاههای متعددی در شرایطی که هیچ گونه فضای رقابتی وجود ندارد و نتیجهای از آن حاصل نمیشود چه لزومی به ادامه روند برگزاری آنها با توجه به هزینه زیاد برای خودرو سازان است.
برگزاری نمایشگاههای خودرویی مرحمی بر درد صنعت خودرو نیست
برگزاری مکرر نمایشگاههای خودرو و توجه ویژه وزارت خانه به آن باعث شده فراموش کنند که وظیفه اصلی آنها توجه و برنامه ریزی برای صنعت خودرو بوده نه نمایشگاه گردانی، همچنین میتوان گفت با برگزاری نمایشگاههای گوناگون با وضعیت کنونی مشکلی از صنعت خودرو و مردم را حل نکردهایم بلکه تنها سود بیشتر برای برگزار کنندگان آن در نظر گرفتهایم.
جالب اینجاست از زمان روی کار آمدن عباس علی آبادی نمایشگاههای مهم و صد البته ملی مانند نمایشگاه ایران-آفریقا که در سال گذشته برگزار شده بود و تعداد قابل توجهی آورده مالی برای کشورمان داشت به حاشیه رفته است.