به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تغییر مسیر کشتیها در دریای سرخ، موجی از شوک به زنجیرههای تامین جهانی وارد کرده و ارسال محمولهها به تاخیر انداخته و هزینههای حملونقل بالا رفته است.
آمارها شرکت مشاورهای «دِروری شیپینگ» نشان میدهد، متوسط هزینه حملونقل یک کانتینر ۴۰ فوتی در جهان تنها در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه با ۲۳ درصد افزایش به ۳ هزار و ۷۷۷ دلار رسیده که بیش از ۲ برابر رقم ماه گذشته است.
روزنامه والاستریت ژورنال با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی نرخ لحظهای حمل یک کانتینر از چین به لسآنجلس در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه به ۳ هزار و ۸۶۰ دلار، نوشت: «این افزایش فراتر از مسیرهای تجاری مختل شده که چین را به اروپا و به سواحل شرقی آمریکا متصل میکند، احساس میشود.»
فیلیپ داماس، مدیرعامل «دِروری شیپینگ» میگوید، بی ثباتی برگشته، زمان مهمی برای کشتیرانی کانتینری بینالمللیست.
نیروهای مسلح یمن اعلام کردهاند تا زمانیکه دارو و غذا به غزه ارسال نشود و به دست مردم این باریکه نرسد، مانع رسیدن کشتیهای اسرائیلی به بندر ایلات میشوند و دریای سرخ برای سایر کشتیها امن است؛ از اینرو آمریکا و انگلیس برای حمایت از اسرائیل به یمن حمله کردند و اکنون بسیاری از شرکتیهای کشتیرانی از عبور از این دریا خودداری میکنند.
بسیاری از شرکتهای بزرگ که قراردادهای بلندمدت با شرکتهای کشتیرانی اقیانوسپیما دارند برای جبران هزینههای بالاتر نظیر سوخت و بیمه، هزینههای اضافی ۲۰ درصدی یا بیشتر علاوه بر نرخهای قرارداد میپردازند.
بسیاری از شرکتهای کشتیرانی از کانال سوئز که سریعترین مسیر برای حرکت محمولهها میان آسیا و اروپاست، عبور نمیکنند. آمارهای صندوق بینالمللی پول نشان میدهد، فعالیت در این مسیر که ۱۵ درصد کشتیرانی تجاری دنیا از آن میگذرد تا این زمان از سال جاری میلادی، ۳۷ درصد کاهش یافته است.
بروس زینسکی، مدیر حملونقل بینالمللی در وودکلیف لیک، شهر پارتی سیتی مستقر در نیوجرسی، گفت، شرکتش با یک هفته تاخیر و هزینه اضافی ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلاری برای هر کانتینر در مسیرهای آسیایی به بنادر آمریکا مواجه است.