به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، محمدرضا عاطفهپور با بیان اینکه پیشرفت کل این پروژه در بخش پوشش ۱۰۰ درصد، در بخش تولید زودهنگام ۱۰۰ درصد و در قرارداد اصلی تاکنون بیش از ۸۱ درصد است، گفت: پروژه خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی در دو قرارداد شامل اندود بتنی لولههای فراساحل و احداث یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز به طول ۱۱۵ کیلومتر از سکوی فاز ۱۶ در حوزه گازی پارس جنوبی تا پالایشگاه ششم پارس جنوبی در بخش دریا و خشکی به این شرکت ابلاغ شده است.
وی افزود: این پروژه افزون بر احداث خط لوله جدید، شامل اجرای تأسیسات جانبی ارسال و دریافت توپک و ساخت و نصب یک سکوی سهپایه رایزر به روش EPC است. اندود بتنی لولههای ۳۲ اینچ در کارخانه پوشش خرمشهر انجام شده و لولهگذاری این پروژه با استفاده از شناور سیمستر که یک شناور DP۳ Pipelayer است، سال ۱۴۰۱ انجام شد و یک شناور DP۲ دیگر بهطور همزمان نحوه استقرار خط لوله در بستر دریا را حین لولهگذاری با تجهیز دوربیندار زیرآبی رصد کرده است.
مدیر پروژه فاز ۱۶ در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ادامه داد: در این پروژه از شناور غواصی اشباع C۱۱۰ برای فعالیتهای زیرسطحی مانند نصب تکیهگاههای بتنی، اصلاح دهانههای آزاد و برچیدن اسپولهای قدیم و نصب اسپولهای جدید استفاده شده است، همچنین عبور از تقاطعهای زیرآبی با دیگر خطوط لوله پارس جنوبی با نصب بیش از ۳۰ تکیهگاههای بتنی انجام شده است.
عاطفهپور اظهار کرد: این پروژه از سوی شرکت نفت و گاز پارس بهعنوان کارفرما فروردینماه ۱۴۰۱ به شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران ابلاغ شد، مبلغ اولیه قرارداد اصلی اجرای خط لوله، ۹۷.۳ میلیون یورو بود که پیشبینی میشود با انجام سرفصل اضافهکاریها ابلاغشده از سوی کارفرما، افزایش یابد و مبلغ قرارداد در بخش اندود بتنی نیز ۵.۵ میلیون یورو است.
وی ادامه داد: با اجرا و نصب خط لوله ۱۱۰.۵ کیلومتری در فراساحل، اجرای اسپول جدید بین خط لوله جدید و سکوی SPD۱۶، احداث ولوپیت جدید و اجرای خط لوله تولید زودهنگام از ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، تولید یک میلیارد فوتمکعب در روز گاز ترش از این فاز ازسرگرفته شد و تنها بخش باقیمانده از قرارداد اصلی این پروژه، اجرای نوسازی خط لوله خشکی به طول ۵ کیلومتر از ولوپیت جدید به تأسیسات دریافت توپک در پالایشگاه ششم است که بر اساس برنامهریزی انجامشده و با توجه به دریافت لولههای مربوط به آن در اسکله بندر امام خمینی، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ تکمیل شد و عملیاتی میشود.
مدیر پروژه فاز ۱۶ در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی اظهار کرد: از جمله مهمترین ویژگیهای این پروژه، انجام طرح ایمنسازی خط لوله در حال بهرهبرداری بدون مخاطرات ایمنی، اجرای طرح خط لوله تولید زودهنگام در تقاطع با خطوط لوله گاز ترش تحت سرویس در خشکی، انجام برشکاری زیرآبی در دریا و خارج کردن اسپولهای موجود بین خط لوله قدیمی و سکوی SPD۱۶، نصب اسپول جدید ۱۳۰ متری چهارقطعهای، برشکاری سرد در خشکی برای جداسازی خط لوله قدیم فاز ۱۶ از تأسیسات موجود است که برای نخستین بار در حوزه گازی پارس جنوبی انجام شده است، همچنین انجام همزمان فعالیتهای اندود بتنی، ارسال لوله و انجام لولهگذاری از مشخصههای بارز این پروژه به شمار میآید که با توجه به اولویتدار بودن آن در دستور کار قرار گرفت.