آخرین اخبار:
کد خبر:۱۱۳۲۷۶۱
گزارشی از نشست تجربه انقلاب اسلامی با حضور «مهدی فضائلی»؛

بازخوانی تجربۀ مطبوعات پس از انقلاب اسلامی

نشست «تجربۀ انقلاب اسلامی» با حضور «مهدی فضائلی»، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، عصر دوشنبه، ٣٠ بهمن، در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست «تجربۀ انقلاب اسلامی» با حضور «مهدی فضائلی»، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، عصر دوشنبه، ٣٠ بهمن، در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فضائلی اظهار کرد: بحث روزنامه‌نگاری در دورۀ انقلاب اسلامی به سه‌دوره تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: عرصۀ مطبوعات یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی بوده که مفهوم آزادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تجربه کرده است. 

** پیش‌نیاز‌های روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی

این کارشناس رسانه در ادامه گفت: مطبوعات در دورۀ اول و دوم پهلوی اشکالاتی داشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی هم از نظر کمی و هم کیفی تحول شگرفی در آن رخ داد.

در دورۀ پهلوی دوم وضعیت مطبوعات به شکلی بود که قبل از انتشار محتوای آن کنترل می‌شد و بعد از تأیید و مجوز حکومت، روزنامه منتشر می‌شد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطابق قانون اساسی مطبوعات آزاد هستند مگر اینکه علیه منافع ملی باشند.

فضائلی در ادامه به ارائۀ ویژگی‌های روزنامه‌نگاری تراز انقلاب پرداخته و آن را به دو بخش حرفه‌ای و اخلاقی دسته‌بندی کرد. به عقیدۀ او روزنامه‌نگاری بدون مهارت حرفه‌ای دچار خطا‌های جدی خواهد شد و هر دو روزنامه‌نگار انقلابی و غیرانقلابی باید مهارت‌هایی را کسب کنند، اما آنچه این دو را از لحاظ فکری و رفتاری متمایز می‌کند بُعد اخلاقی است.

فضائلی دراین‌باره گفت: روزنامه‌نگاران تراز انقلاب به لحاظ اخلاقی باید در جایگاه بالایی بوده و باید‌ها و نباید‌های شرعی برای آن‌ها بسیار مهم است. فضائلی ادامه داد: اگر جایی بگوییم که روزنامه‌نگار تراز انقلاب باید سطح علمی داشته باشد پیش‌نیاز آن تجربه‌های لازم است، همچنین اگر می‌گوییم به لحاظ فکری باید اهل مطالعه باشد و حداقل از اطلاعات و دانش را داشته باشد.

** اوج و افول روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی

این فعال رسانه‌ای در بخش دیگری از این نشست افزود: اگر مدنظر ما تیراژ و شمارگان مطبوعات باشد یک دورۀ اوج مطبوعات در دهۀ نخست انقلاب و یک دوره نیز اواخر دهۀ هفتاد بوده است. سپس با یک افت قابل توجه مواجه شدیم به نحوی که از تیراژ حدود ٧٠٠هزارتایی در آن زمان که برحسب جمعیت بسیار زیاد بود، به تیراژ حدود چند ٢٠هزارتایی رسیده‌ایم. یک بخشی از این افت تحت تأثیر فناوری‌های ارتباطی است.

فضائلی در انتها به این نکته اشاره کرد که به لحاظ محتوایی توانمندی‌ها افزایش یافته و تعداد فعالان رسانه‌ها نیز نسبت به دوران اوج تیراژ مطبوعات افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرده است، اما روزنامه‌نگار شدن در دهۀ شصت کار سختی بود و اکنون به نظر می‌رسد که آن پختگی لازم برای روزنامه‌نگار شدن وجود نداشته و بسیاری در تولید محتوای به محتوای خبرگزاری‌ها وابسته هستند.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از دیروز (یک‌شنبه، ٢٩ بهمن) آغاز شده، تا چهارشنبه، دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برپا خواهد بود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار