به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ مهدی شهبازی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پنجمین همایش دانشگاه اخلاق مدار دانشگاه تهران که امروز سهشنبه، ۸ اسفند ماه در محل تالار علامه امینی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی تلاش میکند علاوه بر رتبه بندیهای رایج و متداول علمی، در مسیر ارزش آفرینی نیز حرکت کند.
وی با بیان اینکه رسیدن به ارزشها باید از مسیر مدیریت اخلاق مدارانه اتفاق بیفتد، گفت: از سال گذشته در اجرای برنامهها، برنامهریزیها و تصمیم گیریها بحث قانون و مقررات مبنای انجام هر گونه فعالیت در دانشگاه بوده است.
شهبازی با اشاره به اینکه دانشگاهها به عنوان مراکزی برای آموزش، پژوهش و ترویج دانش بشری، نقش بسیار مهمی در شکلگیری صفات اخلاقی دانشجویان و اعضای جامعه دانشگاهی دارند، افزود: توجه به اخلاقیات در دانشگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند تأثیر قابل توجهی بر سازماندهی و فعالیتهای دانشگاهی داشته باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از جوانب مهم در توجه به اخلاقیات در دانشگاهها، رفتار اخلاقی اعضای جامعه دانشگاهی است. دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه به قوانین و مقررات داخلی دانشگاه پایبند هستند و در تعاملاتشان با یکدیگر احترام و انصاف را رعایت میکنند.
استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاهها میتوانند با ارائه دروسی در حوزه اخلاق عمومی و اخلاق حرفهای، دانشجویان را آگاه کنند و به آنها اصول و مبانی اخلاقی را در زمینه تحقیقات علمی، رفتار حرفهای و عدالت اجتماعی آموزش دهند. همچنین، برگزاری کارگاهها و سمینارها در خصوص مسائل اخلاقی و بحث و تبادل نظر در این زمینه نیز میتواند به تقویت فرهنگ اخلاقی در دانشگاهها کمک کند.
وی با تاکید بر اینکه اعتبار و قدرت دانشگاهها به طور قابل توجهی به انجام پژوهشهای علمی و اخلاقی بر میگردد، ادامه داد: همچنین توجه به ملاحظات اخلاقی در دانشگاهها نه تنها به بهبود فرایند آموزش و پژوهش کمک میکند، بلکه نقش مهمی در شکلگیری و تربیت نسلهای آینده دارد. ارزشها و اخلاقیاتی که در دانشگاهها آموزش داده میشود، در زندگی شخصی و حرفهای دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود و آنها را به شهروندانی اخلاقی و مسئولانه تبدیل میکند که در جامعه خود میتوانند نقش مثبتی ایفا کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: توجه به ملاحظات اخلاقی در دانشگاهها باید به عنوان یک اولویت مهم در سیاستها و برنامههای آموزشی دانشگاهها قرار گیرد. این توجه نه تنها بهبود کیفیت آموزش و پژوهش، بلکه ارتقای ارزشهای انسانی و اخلاقی در جامعه را نیز به همراه خواهد داشت.