به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا افتخاری، دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک در پاسخ به این سئوال که برای این دوره از جشنواره بخش های ویژه و متنوع در نظر گرفته شده، درباره این بخش ها و اهدافی که دنبال می کنید، توضیح بدهید؟ می گوید:هدف جشنواره تغییر نکرده و همچنان احیای گونه مستند است و قدم به قدم در جشنواره به اهداف می رسیم. نمونه اش تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، تاثیر در جدول پخش شبکه ها و افزایش تولید مستند است. ضرورت رسیدن به این هدف گام به گام، به روز شدن است. در دوره اول برگزاری جشنواره، روی ساختار تمرکز کردیم و سال دوم روی موضوع و ساختار تاکید داشتیم، ولی امسال به گونه ای دیگر عمل می کنیم.
وی ادامه می دهد: هدف جشنواره احیای گونه مستند بود؛ یعنی گونه مستند فراموش شده را به یاد برنامه ساز انداختیم که به سراغ چنین تولیداتی بروند. در حوزه ساختار، پس زمینه آموزشی این بود که ساختارها را یاد بگیرند که این اتفاق افتاد که ساختار مستند نمایشی چگونه است؟ و مستند محض چیست؟ وقتی محوریت را ساختار می گذارید دائم بحث و گفت و گو می شود و خاصیت جشنواره ها این است. جشنواره های حرفه ای موتور محرکند که در آن حوزه فعالیت بیشتر شود. وقتی ساختار را محور گذاشتیم، گفت و گو میان همکاران و کارگاه های آموزشی حول و حوش ساختار بود. در دوره دوم به این جمع بندی رسیدیم که همکاران روی ساختار مسلط شدند و به این بلوغ رسیدند و نیاز نیست ساختار را تعریف کنیم، توضیح دهیم و تمرکز کنیم. بنابراین همکاران روی ساختار متمرکزند، پس کار را موضوعی کردیم. شاید این مهمترین اتفاق جشنواره سوم بود.
افتخاری با بیان اینکه هفت جایزه برای بخش اصلی تعریف شده، ادامه می دهد: در بخش ویژه نیم نگاهی به ساختار داریم به دلیل اینکه دسته بندی ها انجام شود، نه این که به ساختار بپردازیم اما بخش اصلی که بخش جدی ما هم هست و بیشترین اثر را از آنجا دریافت کردیم، فقط رقابت بین موضوع است؛ یعنی نشان جایزه پیشرفت می دهیم و هر فردی در هر ساختاری که دلش می خواهد اثری بسازد، انجام بدهد، فقط مدت زمان باید رعایت شود و ما هم به اثر نمره می دهیم. در مجموع داوری ها به مرحله پایانی انتخاب آثار رسیده و به نظرم جواب داده است.
وی در پاسخ به این سئوال که استقبال این دوره از جشنواره نسبت به دوره های قبل چطور بود؟ بیان می کند: در دریافت آثار به لحاظ کمی تقریبا رشد 25 درصدی داریم و به لحاظ کیفی می توانیم در انتهای داوری صحبت کنیم. البته انتخاب آثار هم تمام شده است، ولی از نظر کمی رشد خوبی داشتیم. در مجموع 681 اثر قابل داوری در بخش های مردمی و حرفه ای داریم که سال گذشته 590 اثر بود. منظور از 681 اثر قابل داوری یعنی اینکه آثار در چارچوب جشنواره بودند. البته آثاری بودند که به دلیل رعایت نکردن زمان و ... حذف شدند.
دبیر جشنواره پژواک رادیو در پاسخ به یان سئوال که آیا برای مردم بخش آموزشی هم داشتید که متناسب با آموزش های انجام شده اثر بسازنند؟ توضیح می دهد: بله، سایت جشنواره بخش آموزش دارد. این بخش از همان دوره اول صوتی و تصویری فعال بوده و تمام کارگاه هایی که برگزار شده، خلاصه شده و فیلم و صوتش در تارنمای جشنواره بارگذاری شده و مردم می توانند بهره ببرند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی کردیم گونه های راحت مستند را بگذاریم و مستند روایی و گزارشی گذاشتیم. این دو گونه هایی هستند که خیلی پیچیدگی ندارند و اگر مخاطب بخواهد اثری برای یک جشنواره رادیویی تولید کند باید با حال و هوای تولید رادیو در حد آماتور آشنایی داشته باشد که این قابل دسترس است. مستند روایی هم کتابخانه ای است و تحقیقات کتابخانه ای را روایت و ضبط می کنند.
وی درباره اینکه در بخش تعامل با مردم تا چه میزان به این موضوع توجه جدی دارید؟ بیان می کند: نگاه اصلی جشنواره، تحولی است؛ یعنی باید بخشی از برنامه های تحولی معاونت صدا در نظر بگیریم. یکی از تاکیدات سند تحول سازمان تمرکز بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است و جشنواره پژواک رادیو با همین نگاه، نهضت تولید مردمی را راه اندازی می کند. در آینده آثار منتخب مردمی که سطح کیفی مناسب برخوردار باشند از رادیو پخش وحمایت معنوی خواهند شد.
افتخاری درباره بخش داوری و اینکه تا چه میزان از حضور داوران چهره کمک گرفته شده؟ می گوید: نباید چهره، داور ما باشد. داور باید شأنیت داوری داشته باشد. ممکن است داوری باشد که شأنیت داوری داشته باشد و چهره هم باشد. عمده سختی اصلی کار در داوری انتخاب آثار است و بعد در هر بخش تعدادی اثر به مرحله نهایی می رسند. باید تاکید کنم هیات داوران در بخش انتخاب آثار کاملا متخصص بوده؛ یعنی کسانی که در حوزه برنامه سازی رادیو بودند، تجربیات مستندسازی داشتند و در حوزه تولید رادیو افراد معتبری بودند. در بخش داوری نهایی گروه هایمان گروه های متخصص رسانه ای هستند؛ یعنی در بینشان افراد رسانه ای و رادیویی هست.
دبیر جشنواره درباره افتتاحیه و اختتامیه عنوان می کند: افتتاحیه چهارم اردیبهشت روز رادیو و اختتامیه 30 اردیبهشت است. در این بازده زمانی رادیوجشنواره راه اندازی و آثار از این رادیو پخش می شود. این رادیو 24 ساعته است که برنامه پخش و تکرار خواهند شد.