به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی پیرهادی در دویست و چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت که بهره برداری از دستگاه سنجش آلایندگی خودروها، برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه واگنها از جمله این اقدمات است.
وی افزود: اقدامات بعدی نیز تهیه سیاهه انتشاری است که در شرکت کنترل کیفیت هوا در حال انجام و دانشگاه علم و صنعت عهده دار این کار شده است. طرح بازچرخانی آب و طرح جامع فضای سبز که امسال به جمع بندی میرسد، اتفاق خوبی در حوزه محیط زیست است.
پیرهادی با بیان اینکه شهرداری بودجه خوبی را برای مخازن آب و مواردی از این قبیل پیشنهاد داد که تصویب شد، گفت: افتتاح روز گذشته کاهش ۲۳ درصدی مونوکسید کربن را در مراکز معاینه فنی به دنبال خواهد داشت و اتفاق بسیار خوبی است که توسط دستگاههای به روز رقم میخورد.
وی با بیان اینکه خودروهای گازسوز که پیش از این آلایندگی داشتند توسط دستگاهها سنجش میشوند، یادآور شد: تهران به عنوان پایلوت برای این اقدام انتخاب شود تا دیگر شهرستانها نیز دستگاههایی را برای سنجش آلایندگیها خریداری کنند.
پیرهادی با بیان اینکه ۱۱ درصد آلایندگی و چهار درصد ذرات معلق به خودروهای پلاک شهرستان است، تصریح کرد: از ریاست شورا و شهرداری تهران تقاضا میکنیم فکری به حال این موضوع کنند. از سویی دیگر موتورسیکلتها نیز آلایندگی زیادی دارند و بعضاً به اندازه یک کامیون آلایندگی تولید میکنند؛ به طوریکه ۱۰ درصد از ذرات معلق و ۲۱ درصد از آلایندگی به موتورها اختصاص دارد.
وی با اعلام اینکه ۳۷ درصد از خودروها در مراکز معاینه فنی بررسی میشوند و ۴۰ درصد از این دستگاهها در شهرستانهای اقماری معاینه فنی میگیرند و مابقی معاینه فنی دریافت نمیکنند، گفت: آلایندگیها جان شهروندان را در خطر قرار میدهد و تقاضا میکنیم معاینه فنی خودروها با جدیت مورد توجه قرار بگیرد تا شهروندان بتوانند شاهد شهری پاک باشند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: کاندیداهای انتخابات برنامههای محیط زیستی خود را اعلام کنند. تاکنون شاهد ارائه هیچ برنامهای از سوی کاندیداها نبوده ایم.
وی با بیان اینکه برخی دوربینهای سطح شهر باید اصلاح شوند، اظهار کرد: از سویی دیگر ارائه طرح ترافیک به شهروندان باید منوط به اخذ معاینه فنی از مراکز سطح شهر تهران باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه گفت: برخی با خودروهای خود شبانه در سطح شهر استراحت میکنند و در ساعات روز کار میکنند که این اختلال ایجاد میکند. پیشنهاد ما این بود که خودروهایی که به تهران میآیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند. چنین برنامهای در سایر شهرهای دنیا نیز اجرا میشود و خودروها در مدت طولانی نمیتوانند در سطح شهر مستقر شوند.
مهدی چمران ادامه داد: آلودگی هوا را میتوان با این اقدام جبران کرد که خودروهای دارای پلاک تهران تنها در پایتخت میتوانند معاینه فنی انجام دهند. امروز خبری از صفهای طولانی برای معاینه فنی نیست و شهروندان به راحتی و به صورت الکترونیکی میتوانند نوبت دریافت کنند.
وی اضافه کرد: امان از موتور سیکلت ها؛ نه ورود ممنوع و نه هیچ قانونی برای راکبان قابل رعایت کردن نیست و متأسفانه درصد زیادی از مجروحین و جان باختگان در حوادث سطح شهر، موتورسیکلت سواران هستند.