به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری گفت: یکی از انتقاداتی که به وزارت علوم میشود این است که چرا آموزش در دانشگاهها مهارت محور نیست.
وی افزود: ما انتقادات را مدنظر قرار دادیم و آنها را بعنوان طرح پژوهشی تعریف کردیم. انتقاد دیگر این بود که چرا آموزش عالی یکپارچه نیست؟
وزیر علوم گفت: نکته دیگری که در این سه سال جزو برنامه های ما بود استفاده از هوش مصنوعی بود وزارت بود باید اولین جایی باشد که خودش از هوش منصوعی استفاده کند. ما سامانه های ویژه ای را طراحی کردیم.
وی افزود: برخی میگفتند که وزارت علوم به وزارت سامانهها تبدیل شده است. من پاسخم این بود که در آینده هوش مصنوعی تعیین کننده خواهد بود. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که با هوش مصنوعی از دادهها بهترین استفاده را کنیم.
زلفی گفت: ما نمی توانیم نسبت به هوش مصنوعی بی تفاوت باشیم هوش مصنوعی تمام توانمندی اش براساس داده است شما داده در اختیارش قرار می دهید مثل خمیر مجسمه سازی هر کسی براساس ذوقش خدمت جدیدی می سازد. مثل سیمان و آجر و مصالح ساختمانی است هر مهندس معمار و طراحی براساس ذوق خودش انجام می دهد.
زلفیگل گفت: سعی کردیم افراد «فن آور» را ارتقا دهیم تا بیشتر دیده شوند. برخی می گفتند که وزارت علوم مقاله محور است.
وی افزود: ما معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم تا این مشکل را برطرف کنیم که خوشبختانه پارک های علم و فناوری رشد پیدا کرد. ما تور، فناوری، دستیار فناوری و امریه فناوری را تاسیس کردیم که این انتقاد برطرف شود.
وزیر علوم گفت: سعی کردیم که برای افرادی که کارهای فناورانه انجام می دهند دیده شده و ارتقا پیدا کنند. در برنامه توسعه هفتم احکام ویژه ای در خصوص وزارت علوم آمده است.
به گفته زلفی گل؛ برنامه محوری یکی دیگر از رویکردهای وزارت علوم بود و برای اولین بار قبل از انتصاب هر رییس دانشگاه از او برنامه گرفتیم و برنامههای او را اصلاح میکردیم.
وی ادامه داد: همچنین در احکامی که صادر کردم ماموریت هر یک از افراد مشخص بود و مشاور راهبردی بر اساس اجرای احکام آنها ارزیابی میکرد.
وزیر علوم ادامه داد: نکته دیگر که سه سال در برنامه ما بود استفاده از هوش مصنوعی بود. سامانه های ویژه ای در این زمینه تاسیس شد. ما در دنیایی وارد می شویمکه هوش مصنوعی تعیین کننده آینده دنیا است و ما نمی توانیمنسبت به آن بی تفاوت باشیم.
زلفی گل در ادامه به سامانه نان اشاره کرد و افزود: اکنون ۲۰ هزار نیاز در سامانه نان ثبت شده است و وزارت نفت ۶۰۰ نیاز در این سامانه ثبت کرده است. یعنی این سامانه همرسان نیاز جامعه با فکر خوب است. طرح استاد محور را ایجاد کردیم و شرط آن این است که موضوع دکتری دانشجویان در سامانه نان ثبت شده باشد.
وی ادامه داد: قبلا فعالیت فرهنگی دانشگاه ها قابل رصد نبود الان با سامانه فرنما که ایجاد شده است تمام این فعالیت های فرهنگی قابل رصد است. می توانیم در حال حاضر برای دانشجویان کارنامه فرهنگی صادر کنیم. سامانه صدف ها در این دوره ایجاد شد که اختراعات راثبت می کند سیاست ما این بوده که از هوش مصنوعی نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی ادامه داد: الزامات حرفه ای جز برنامه های ما بود چون ما قرار است دانشجوی پاسخگو تربیت کنیم. اول باید خودمان پاسخگو باشیم.
در انتقاد به مقاله محوری معاونت فناوری ایجاد کردیم
وزیر علوم افزود: سیاست دیگری که داشتیم و انتقاد به وزارت علوم می شد این بود که چرا وزارت علوم مقاله محور است؟ ما آمدیم معاونت فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم تا این مشکل برطرف شود که خوشبختانه پارک علم و فناوری و مراکز رشد صاحب پیدا کرد و صندوق عالی علوم و فناوری را تاسیس کردیم . تور فناوری ، دستیار فناوری را اجرا کردیم بنابراین انتقادی که به وزارت علوم می شد مبنی براینکه برنامه ای برای تبدیل علوم به فنون ندارید .رفع شد.
وی به آییننامه ارتقا اساتید اشاره کرد و افزود: قبلا اعلاممی شد که تمام امتیاز ارتقا از مقاله است ولی الان به ۹ مورد افزایش داده ایم.
وزیر علوم افزود: در برنامه توسعه هفتم احکام ویژه برای وزارت علوم آورده شده است که اگر اجرایی شود ارتقا بسیار خوبی ایجاد خواهد شد.
بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه ها با مشارکت بین المللی صورت می گیرد
وی در ادامه درباره تعاملات بین المللی دانشگاه ها گفت: بالای ۳۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه ها با مشارکت بین المللی صورت می گیرد و در این سه سال در زمینه دیپلماسی علمی اقدامات خوبی انجام دادیم.همچنین آیین نامه تعاملات علمی ملی و بین المللی که وجود نداشت را ایجاد کردیم. همچنین براساس این اییننامه اگر اعضای هیات علمی خارج از تقویم آموزشی بخواهند سفر علمی داشته باشند امتیاز دریافت می کنند.
وی درباره تمهیدات ویژه درباره دو دانشگاهی که با تحریم مو اجه هستند گفت: ردیف ویژه برای این دو دانشگاه در قانون بودجه پیش بینی شده است.
وی درباره طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: براساس طرح آمایش اگر جایی دو تا سه دانشگاه دولتی تحت عناوین مختلف باشد برنامه ما این بود که مسولان شهرستان صورت جلسه کرده و به نتیجه برسند تا به یکمرکز تبدیل شود.
وی یاد اورشد: در برابر اجرای طرح آمایش آموزش عالی مقاومت های محلی و منطقه ای وجود دارد که اجرای آن را کند کرده است. ولی براساس مصوبه شورا آن تعدادی را که شورا مشخص کرده بود را عملیاتی کردیم.