به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: یکی از مطالب داغ و پرتکراری که این روزها از گوشه و کنار درباره دولت جدید بین مردم پیچیده و به گوش رهگذرارن عرصه سیاست میرسد، شعار «وفاق ملی» است. عدم تعیین چارچوب عمل به وفاق باعث شده هرکس با متر و معیار خودش به استقبال وفاق برود و سنجههای شخصی شبهه میلی بودن را مقابل ملی بودن عمل به شعار وفاق در ذهن تداعی کند.
برای مثال اینکه تمام اساتید لغو قراردی یا اصطلاحا اخراجی به دانشگاه بازگردند، بدون اینکه اصلا آمار معینی از کمیت و کیفیت این افراد در دسترس باشد و یا وعده عفوعمومی و پیگیری امور صنفی-سیاسی دانشجویان بدون در نظر داشتن سازوکاری برای اجرای برحق آن؛ باعث ایجاد سوالات بسیاری درباره عملی بودن صحبتهای ساکنین جدید هیئت دولت شده است.
مسعود پزشکیان، ریاست جمهوری به صراحت در روز معارفه وزیر جدید علوم گفت: «به وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش هم گفتهام همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.»
پزشکیان اظهار داشت: «دانشجو که اعتراض میکند، من هم باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه میکند که هدایتش میکنم. دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد؛ دانشجو کسی است که فردای مملکت ما است و باید بتواند سؤال کند.»
به همین منظور برای بررسی ابعاد پیگیری امور و یا بازگشت دانشجویان و اساتید از جمله آقای "علی شریفی زارچی" گفتوگویی داشتیم با محمد قندهاری، دانشجوی مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف و مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه تا از دیدگاه دانشجویی به این مسئله پرداخته شود.
قندهاری در ابتدا گفت: به عنوان یکی از عناصر اصلی دانشگاه، اساتید، کارمندان و دیگر بخشهای دانشگاه، باید بگویم که جمهوری اسلامی در حال حاضر در مسیری کلان نسبت به آنها حرکت میکند. با توجه به اقتضائات شرایط و فضای کلی دنیا، جمهوری اسلامی یکی از بازیگران اصلی عرصه نظم نوین جهانی است. بر اساس صحبتهای مقام معظم رهبری از بعد از سال ۸۸ تا بازه ۹۷ و حتی اخیراً، جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی در این صحنه شناخته شده است. جمهوری اسلامی مسیر پیشرفت را دنبال میکند تا به یک تمدن اسلامی برسد و در این تمدن اسلامی، نقش مردم در پیشبرد این اهداف اساسی است. امام خمینی و مقام معظم رهبری به این مسئله تأکید کردهاند که مردم در پیشبرد این مسیر نقش دارند و بار اصلی این پیشرفت بر عهده مردم است.
افراد با سنجههای اسلامی وارد دولت و دیگر نهادها میشوند تا مسیر پیشرفت را پیش ببرند
قندهاری افزود: این همراهی مردم با پیشرفت، در واقع حرف نوینی است که امام به آن اشاره کردهاند. اما تفاوتهایی با دموکراسی وجود دارد، از جمله همراهی جمهوریت و اسلامیت. این ایجاب میکند که جمهوری اسلامی سنجههایی برای هدایت این مسیر داشته باشد.
اسلامیت حداقلها و استانداردهایی را تعیین میکند و مسیر پیشرفت باید با این معیارها هماهنگ باشد. بنابراین، طبیعی است که افراد با سنجههای اسلامیت وارد دولتها و دیگر نهادها شوند تا مسیر پیشرفت را پیش ببرند.
وی تاکید کرد: در چند سال اخیر، به ویژه بعد از سال ۱۴۰۱، با توجه به فشارهای افکار عمومی، برخی از اساتید و افراد کنشهایی انجام دادند. این کنشها و واکنشها ممکن است ناشی از فشارهای افکار عمومی باشد، اما این افراد ذاتاً با پارادایم اسلامیت جمهوری اسلامی همراه هستند.
قندهاری گفت: ممکن است در برخی مواقع از این خط پایینتر رفته باشند، اما این امکان وجود دارد که با توجه به شخصیتها و تغییرات زمانی، این افراد دوباره به مسیر اصلی بازگردند و نقش خود را در پیشبرد جمهوری اسلامی ایفا کنند.
در حال حاضر، ما میبینیم که نظام جمهوری اسلامی با توجه به توافقات و راهبردهای کلان، امکان بازگشت برخی از اساتید و افراد را فراهم کرده است. این امکان بازگشت به معنای وابستگی به یک جریان سیاسی خاص نیست، بلکه به معنای توجه به مسئله کلان پیشرفت و وفاق ملی است.
* وضعیت اساتید لغو قرار داده شده و آقای زارچی در چه شرایطی است؟
قندهاری توضیح داد: به استناد روزنامه شریف در زمان قطع همکاری با آقای زارچی، استاد پیمانی بودند و در فرآیند جذب قرار داشتند که سهلانگاریهایی از طرف وی انجام شده است.
وی افزود: پس از دو سال مهلت جذب و ادامه تعویقها، تصمیم به قطع همکاری با زارچی گرفته شد. در این مدت، ایشان حق اعتراض داشتند و در بازه ۲۰ روزه اعتراض خود را ثبت کردند. مطابق قانون، صلاحیت علمی و عمومی باید ارزیابی شود.
قندهاری گفت: صلاحیت علمی زارچی تایید شده و صلاحیت عمومی وی از جمله مطالب منتشر شده در فضای رسانهای، مطرح بود که با مراجعه شخص زارچی و ارسال نامه به مقامات بلندپایه و اعلام اینکه مسئله پیشرفت جمهوری اسلامی و وفاق ملی برایشان مهمتر است؛ از گذشته آقای زارچی چشمپوشی میشود.
وی تاکید کرد: پیامهای تشکر و پشتیبانی از سوی وزارت و برخی اساتید بیشتر جنبه عاطفی و روانی دارد. آقای زارچی از ترم جاری به عنوان مدرس در دانشگاه حضور داشته و پرونده جذب وی همچنان در جریان است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
قندهاری در ادامه صحبتهای خود گفت: به نظر میرسد که روایتهای ناقصی از وضعیت دانشگاهها در رویدادهای سال ۱۴۰۱ وجود دارد. گروههای مختلف اعتراضات متفاوتی را تجربه کردهاند. در دانشگاهها، بدنه اصلی جریان دانشجویی که به انقلاب اسلامی معتقد بود، بارها دعوت به گفتگو کرد، اما گروههایی که به دنبال رادیکالیزه کردن مسائل بودند، به این دعوتها پاسخ نمیدادند و از حضور در مباحثات آزاد امتناع میکردند. برای مثال، دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه شریف به آتش کشیده شد، و این وضعیت نشاندهنده این بود که برخی افراد به آزادی اندیشی و گفتگوها اهمیت نمیدادند.
وی اظهار کرد: واقعیت این است که نگاه به این مسائل باید جامعتر و عمیقتر باشد. ما در حال حاضر در مرحلهای از جمهوری اسلامی و در دوران گام دوم انقلاب قرار داریم و با نسلی روبرو هستیم که تحت تأثیر سیاستهای جهانی و رسانههای گلوبالیستی قرار دارد. این نسل ویژگیها و چالشهای خاص خود را دارد و در این فضا، گروههای مغرض تلاش میکنند تا بر افکار عمومی و نسل جدید تأثیر بگذارند و اغتشاشاتی را ایجاد کنند.
وی افزود: بنابراین، باید توجه داشته باشیم که افراد مغرضی در دانشگاهها و سایر فضاها حضور دارند که میتوانند افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهند. این وضعیت نیازمند رویکردی منطقیتر و دقیقتر برای مدیریت بحرانها و چالشهاست. به مرور زمان، احساسات و عواطفی که در دوران پرتنش به اوج رسیده بودند، فروکش کرده و در نتیجه، دانشجویان و اساتید به صورت منطقیتر و معقولتری به مسائل نگاه میکنند و میتوانند در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی نقشی مثبت ایفا کنند.
قندهاری در پایان گفت: ذات دانشجویان پاک است اما لازم است توجه داشته باشیم که مشکلات و چالشها به دلیل حضور مغرضین و گروههای مخالف در این صحنه وجود دارد، اما به طور کلی، دانشجویان و دانشگاهیان با گذر زمان به سمت حل مسائل به شیوهای منطقی و سازنده پیش خواهند رفت.