گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- محمدحسین سلطانی؛ نزدیک به نه میلیون شنونده و بیش از ۹ هزار پادکست تولید شده تنها بخشی از اطلاعات بیان شده در رویداد «در دنیای پادکست فارسی چه خبر است؟» بود. در سالهای اخیر، پادکست به عنوان یکی از رسانههای دیجیتال نوظهور، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. با این وجود، تاکنون گزارش جامع و کاملی که به بررسی وضعیت و تأثیرات این رسانه در جامعه فارسیزبان بپردازد، تهیه نشده بود و ضرورت تهیه چنین گزارشی احساس میشد، زیرا جبران کمبود اطلاعات قبلی، نبود دادهها و آمارهای دقیق درباره میزان استفاده، ترجیحات مخاطبان و تأثیرات پادکستها، باعث شده است که بسیاری از فرصتها در این حوزه نادیده گرفته شوند.
این رویداد را که گروه پادادز به همراه ده نفر از فعالان این حوزه برگزار کرد حاوی اطلاعات قابل توجهی در این حوزه بود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رویداد مجازی، صنعت پادکست سالانه ۱۵ درصد رشد مخاطب داشته و در حال حاضر بیش از ۸ میلیون نفر شنونده را برای خود جذب کرده است. این عدد نشان دهنده اقبال مخاطب به این صنعت بوده و به نوعی سازندگان پادکست فارسی توانستهاند همراهی جالب توجهی را از مخاطب خود بگیرند.
نکته جالب توجه اینجاست که تحلیل بسیاری پیش از رشد مخاطبان پادکست در ایران این بود که به دلیل اولویت داشتن رسانههای تصویری در جهان امروز، دیگر رسانههای صرفا صوتی اقبالی نخواهند داشت و مخاطبانشان روز به روز کمتر خواهد شد. اما اکنون آمارهای منتشر شده نشان از گسترش این رسانه در ایران میدهند، رسانهای که اگر درصد رشد خود را حفظ کند میتواند در سال آینده بیش از ۹ میلیون نفر مخاطب را داشته باشد.
۴۰ عنوان ژانر، عددی است که شاید برای اهالی تصویر بسیار دور از ذهن بنظر برسد. در روزگاری که سینما و، تلویزیون و نمایش خانگی ژانرهایشان کمتر از انگشتان دو دست برآورد میشود، تولید پادکست با تنوع چهل عنوان میتواند محل فکر برای اهالی رسانههای تصویری باشد.
نکتهی مهم دیگری که در آمارهای پادکست فارسی آمده، بیش از چهار میلیون بار پخش این بستر رسانهای در هفته است. این عدد در کنار ۲۴۵ هزار اپیزود منتشر شده در طی ۱۹ سال اخیر نشان از فعالیت جدی تولید کنندگان این حوزه میدهد، به بیان دیگر تولید کنندگان پادکست (پادکسترها) سالانه نزدیک ۱۳ هزار قسمت را روانه فضای اینترنت کردهاند.
میزان ۶۰ درصدی مخاطبان مرد، نسبت به ۴۰ درصد زنان، نشان از اقبال بیشتر مردان به این بستر رسانهای میدهد. از طرفی میزان ۳۵ درصدی شنوندگان در بازه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال و ۲۲ درصدی شنوندگان ۱۹ تا ۲۴ سال، نشان از اقبال بیشتر جوانان به این رسانه دارد و جوانان مخاطبان جدی تری در این حوزه هستند. البته اقبال ۷ و ۱۲ درصدی بازهای سنی کمتر از ۱۸ و بین ۴۵ تا ۵۵ سال نشان از ناتوانی این بستر رسانهای در گرفتن مخاطب نوجوان و میانسال را دارد.
اما نکتهی حائز توجهی که در این رویداد مطرح شد یکی از دلیل اصلی گسترش این رسانه در میان جوانان بود، ۱۰ پادکستر دعوت شده در این برنامه موضوع نظم ۱۹ ساله در انتشار محتوا را دلیلی مهم در یافتن مخاطب میان جوانان دانست.