به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مدیر عامل شرکت دانش بنیان پیشران الکتریک شریف در خصوص مساله ای که در این طرح دنبال می شود، گفت: هدف و مساله ای که در طرح کلان الکتروموتور BLDC دنبال می شود، طراحی و تولید موتورهای BLDC، جا انداختن فناوری طراحی و ساخت این نوع از موتور در کشور است.
وی ادامه داد: طراحی و این موتورها و فراهم کردن بسترهای تکنولوژی آن از سال 97 کلید خورد و در حال حاضر، طراحی های اولیه صورت گرفته است ما در شرکت پیشران الکتریک شریف موفق شده ایم که در سه فریم سایز موتور BLDC را از رنج توانی 250 وات تا پیک پاور 50 کیلو وات طراحی کنیم.
به گفته او، موتورهای ساخت شرکت پیشران الکتریک شریف در کولرهای آبی و فن صنعتی چیزی حدود 40 تا 50 درصد صرفه جویی برق را به همراه دارند، این موتورها به دلیل برخورداری از دور پیوسته می تواند افت فشار را جبران کرده و عملا دو، سه نیروگاه را از مدار خارج کند. این میزان صرفه جویی در کل کشور، باعث شد تا این پروژه به عنوان یک طرح کلان دیده شده و در دستور کار قرار بگیرد مضاف بر اینکه در حال حاضر بهبود عملکرد برق کشور به دلیل ناترازی انرژی و قطعیهای آن یک ضرورت است.
وی ادامه داد: این سطح از صرفه جویی در سال 98 از سمت معاونت علمی دیده و پروژهای برای بومی شدن این موتورها تعریف شد، تا ما بتوانیم این موتورها را روی اپلیکیشن هایی همچون کولر و فن های صنعتی پیاده سازی کنیم که تعداد آن در کل کشور زیاد است و می تواند صرفه جویی خوبی را در بحث انرژی برای محصولات و کل کشور داشته باشد. با نصب این موتورها، کولر های آبی امسال با گرید A و A پلاس تولید می شود که میزان مصرف را تا اندازه قابل توجهی را کاهش می دهد.
به گفته او، یکی از هدف ها این بود که این موتورها را برای توان های بالاتر در موتورسیکلت های برقی هم ببینیم تا در ادامه این موتورها را در خودروهای برقی هم به کار بگیریم.
وی افزود: در کل دنیا ساختار قدیم در حال تغییر است و به تدریج سیستم های برقی جایگزین ساختارهایی می شوند که با بنزین و گازوئیل کار میکنند. در کشور ما نیز شرکت فن گستران خودرو توسعه هم از این مدل موتورها برای تولید موتور موتور سیکلت های برقی استفاده می کند و از سال 1400 این موتورها (BLDC) را به عنوان قسمت پیشران خود در چرخ عقب موتورهای موتور سیکلت اش به کار گرفته است.
رحیمی در توضیح محصولات این شرکت گفت: محصولاتی در حال حاضر در دست تولید داریم، موتورهای کولرهای سایز 3500، 5500، 7500، 11000 و 13000 برای مدل های سانتریفیوژ است و مدل های فن اکسیال (نوعی هواکش که باعث می شود هوا به صورت محوری، به موازات شافتی که تیغه ها در آن می چرخند، از آن عبور کند. در واقع جریان هوای وارد شده مماس با جهت حرکت پروانه در آن منتقل می شود. فن آکسیال یا محوری از پرکاربرد ترین و محبوب ترین فن های صنعتی به شمار می رود) که برای کولرها و فن های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و در سایزهای 10، 14، 20، 24، 30 و 44 هزار موتور تولید می کنیم که رنج توانی این ها از 250 وات شروع شده تا پیک پاور یک و نیم کیلو وات تولید میشود.
وی گفت: این محصولات تماما روی فریم سایز اولیه است و فریم سایز بعدی برای موتورسیکلت های 12 اینچ است که از رنج توانی سه کیلو وات تا هفت کیلو وات تولید می شود. بالاترین سایز لمینیشنی هم که داریم برای موتورهای موتور سیکلتی 17 اینچ است که از رنج توانی 6 کیلو وات شروع شده و تا پیک پاور 50 کیلو وات ادامه دارد.
وی در خصوص صادرات این شرکت افزود: سال 1400 و 1401 تعداد هزار دستگاه الکتروموتور، درایور، پنل و ریموت به کشور عراق صادر کرده ایم. همچنین تعدادی کیس های فن آکسیال سایز بزرگ صنعتی هم به کشور امارات صادر شده است.
رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: چیزی حدود 40 نفر پرسنل داریم که در بخش تولید و دیگر بخش ها مشغول به کار هستند. بخش زیادی از این پرسنل دانش آموخته برق قدرت، مکانیک و صنایع هستند که در بخش تحقیق و توسعه شرکت مشغول به کار می باشند.