به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا ایمانی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی یادداشتی با موضوع نقش معلم نوشت که متن آن به شرح ذیل است:
کدام قدرت منحصر به فرد جبهه مقاومت است که رژیم صهیونسیتی را به چالش کشیده و عرصه را بر او تنگ کرده؟
منشأ و سرچشمه آن قدرت عظیم چیست و چه عواملی در بوجود آمدن آن دست دارند؟
وقتی از تاریخ ۷ اکتبر تا به الان به تحلیل جنگ همه جانبه جبهه مقاومت و رژیم صهیونسیتی میپردازیم عاملی که بیش از عوامل دیگر اعم از نظامی و دیپلماسی در برتریت جبهه مقاومت تاثیر گذاشته، سرمایهی اجتماعی حامی مقاومت است.
قدرت اجتماعی و مردمی که با قرار گرفتن در موضع غزه و ایجاد کنشهای خرد و کلان در منطقه و جهان، موجب انزوای رژیم صهیونسیتی و حامیانش در مجامع بینالمللی و شکسته شدن حقوق بشر دست ساز شد و اگر از طوفان الأقصی تا به الان، میزان وصول هر دو جبهه به اهداف کلان خود را بررسی کنیم، جبهه مقاومت پیروز میادین و اسرائیل مغلوب عرصه بوده است؛ اعتراضات مدنی گسترده در کشورهای مختلف، تجمعات دانشجویان اروپایی و آمریکایی و همچنین راهپیماییهای بزرگ مردم کشورهای جبهه مقاومت و در یک کلام "جهانی شدن مساله فلسطین" همه و همه دال بر وجود "قدرت نرم جبهه مقاومت در به خیزش درآوردن ارادهها" است. چیزی که اسرائیل و رهبرانش از آن محروم هستند.
با عمیق شدن در عوامل شکل گیری این سرمایه اجتماعی، به نقش پررنگ رسانهها و مطبوعات، سلبریتیها و افراد تاثیر گذار جوامع میتوان پی برد، اما از ظرفیتی که معلمان و جامعه فرهنگیان* در بهتر شدن و بزرگ شدن این قدرت نرم دارند، نمیتوان چشم پوشید.
معلمان و فرهنگیان همواره به عنوان قشر تاثیرگذار در گروههای خرد و کلان جامعه شناخته میشوند و دامنه تأثیرگذاری آنها نه تنها دانش آموزان بلکه خانوادهها را نیز شامل میشود. معلمی که عصاره تربیت و درس او مقاومت و امید باشد، به تبع دانش آموز او نیز با این روحیه خو میگیرد و چه بسا که بوسیله دانش آموز خود خانواده دانش آموز را نیز به این صفت آراسته نماید. معلم و مدرسه در نگاه سطحی شاید چیزی جز یک ساز و کار اداری کوچک نباشد، اما در نگاه عمیق، اصلیترین مرکز و پایگاه بازتولید نظام اجتماعی برای یک جامعه و تمدن است.
از این رو معلمان و جامعه فرهنگیان جزو سرخط دهندگان اصلی میدان اجتماع محسوب میشوند فلذا از دو حیث جایگاه آنها در همراه نمودن ارادهها و هدایت افکار عمومی به سمت ادبیات مقاومت، اهمیت پیدا میکند:
۱) آموزش و پرورش انتقال دهنده فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و همچنین تامین کننده منبع و ثروت انسانی یک کشور است که بقا و پیشرفت در گرو آن است. فلذا برای تداوم تفکر مقاومت، مبارزه با ظلم و استکبار و بالا ماندن پرچم آرمانخواهی، کارگردانی نهاد آموزش و پرورش بیشترین اثر را دارد. کنش و موضعگیری معلمان در مدرسه و کلاس درس و همچنین سیاست گذاریهای آموزش و پرورش، بقا و قدرتمند شدن گفتمان مقاومت در کشورهای مقابل اسرائیل را تضمین میکند.
۲) نه تنها دانش آموز بلکه خانواده او نیز تحت تأثیر معلم و مدرسه و در کل نهاد آموزش و پرورش است. سیاست گذاری آ. پ در لایه کلان و موضع گیری و رفتار معلمان و عوامل اجرایی مدارس در لایه خرد، در همراه کردن خانوادهها و مهمتر از آن دانش آموزان با جبهه مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی، اهمیت بس فراوانی دارند.
اکنون برای توقف نسل کشی و همچنین رسیدن به آرمان فلسطین آزاد و نابودی رژیم غاصب اسرائیل، لازم است معلمان و جامعه فرهنگیان نقش و جایگاه خود را درک کنند و با حرکتهای خرد و کلان در عین حال مستمر و برنامهریزی شده، ارادههای مردم و دانش آموزان، که قدرتمندترین سلاح جبهه مقاومت است را برای توقف نسلکشی و نابودی اسرائیل، بشورانند.
* انتشار یادداشتها به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.