به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، زینب رحیمی؛ شهر طاقانک در ۱۵ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و در محدودهی جنوب غرب ایران واقع شده است و محور این منطقه متاسفانه سالانه در فصول مختلف به علت نامناسب بودن جاده تصادفات گوناگونی در آن رخ داده و شاهد فوت هم استانیها و مسافران بودهایم.
از سال ۹۸ تعدادی از اعضای شهر طاقانک و روستاهای اطراف با حضور در جاده شهرکرد به شلمزار به خوزستان در محل طاقانک، تجمع میکردند و به طرق مختلف از مسئولان استانی و کشوری خواستار بهبودی وضعیت جاده میشدند.
محور کیان ـ طاقانک یک جاده تقریبا ۷ کیلومتری است که نیاز به بهسازی و تعریض داشت و در جلسات مختلف چهاربانده شدن آن تصویب شد، اما چند سال به دلیل نبود بودجه بین دو ادارهکل راهداری و راه وشهر سازی دست به دست میشد.
فریدون برهانی رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با خبرنگار دانشجو گفت:: بهسازی جادهها جزو وظایف ذاتی راه و شهرسازی است که مدیر این ادارهکل ساخت محور ذکر شده را پذیرفت و در جلساتی که برگزار شد ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای پذیرفت تا مبلغی برای ساخت محور به اداره کل راه و شهرسازی کمک کند.
وی افزود: در همین راستا ۲۲ میلیارد تومان به همراه ۹۲۰ تن قیر از ادارهکل راهداری به اداره کل راه و شهرسازی کمک کرد، اما ساخت ادامه پروژه به علت نداشتن اعتبار لازم با حوصله بیشتری انجام شد.
برهانی با بیان اینکه ادارهکل راهداری به تعهدات خود عمل کرد، ادامه داد: ارتقاء مشخصات راهها از وظایف ذاتی راه و شهرسازی است و راهداری تنها وظیفه نگهداری راهها را برعهده دارد و پرداخت مبلغ کمکی از سمت ما به حل مشکل مردم بود.
محور کیان - طاقانک تا تابستان سال گذشته ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخشی از باند دوم این محور با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی ساخته و تکمیل آن ۴۵ میلیارد تومان لازم داشت، اما مشکل مردم همچنان پا برجا بود و مطالبات از طریق اهالی و رسانهها هر روز پیگیری میشد؛ تا اینکه ۱۸ مهرماه با افزایش حوادث، تصادفات و بالا گرفتن مطالبات مردمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به این پروژه ورود پیدا کرد.
سید نصرالدین صالحی ۱۸ مهرماه در این خصوص در جمع خبرنگاران گفت: در راستای بررسی مشکلات محورهای مواصلاتی و حادثه خیز استان چهارمحال بختیاری مسیر چهارخطه بهرام آباد در محور کیان-طاقانک در دستور کار قرار گرفت و با هم افزایی دستگاههای دولتی گره کار باز شد.
صالحی با اشاره به اینکه محور کیان ـ طاقانک یکی از نقاط پرتردد و حادثه خیز استان است، افزود: مشکلات و موانع اجرایی این طرح از جمله مشکل خط گاز اصفهان و کندی اجرا حل شد.
دادستان مرکز استان چهارمحال بختیاری گفت: این طرح از سال ۹۸ آغاز شده بود که با ورود دستگاه قضا و رفع مشکلات تا دو هفته آینده آماده نصب تابلو، علائم و نیوجرسی میشود.
وی بیان کرد: برای ساخت این محور به طول هفت کیلومتر تا کنون ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۵۹ میلیارد تومان دیگر هم هزینه خواهد شد.
دادستان عمومی انقلاب در این مصاحبه پایان پروژه را دو هفته اعلام کرد و امروز که دو روز تا پایان زمان تعیین شده است روند پیشرفت را از معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیر شدیم.
حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو بیان کرد: بعد از تصادفاتی که در زمستان ۹۸ اتفاق افتاد و چند جلسهای که در شهرداری طاقانک برگزار شد مصوب شد که این محور توسط ادارهکل راهداری با اعتبارات پیشبینی شده چهار خطه شود.
دادستان مرکز استان چهارمحال بختیاری گفت: کل مسیر حدود ۷ کیلومتر است که حدود ۵۰۰-۶۰۰ متر آن در سنوات گذشته و حدود ۷۰۰ متر آن طی این مدت توسط راهداری انجام شد.
ربیعی بیان کرد: تابستان سال ۹۹ پروژه به ما ابلاغ شد که دریافت مجوزات لازم و تکمیل مطالعات لازم در همین سال انجام و پروژه به مناقصه گذاشته شد و از اوایل سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی به صورت جدی شروع شد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان به آخرین مصوبات این پروژه اشاره کرد و افزود: مقرر شده بود که زیرسازی محور از محل اعتبارات استانی و کمیته برنامهریزی شهرستان، روکش، آسفالت و ایمنی محور توسط اداره کل راهداری انجام شود و بعد از تکمیل زیرسازی ادارهکل راه و شهرسازی عملیات آسفالت را با اعتبار اداره کل راهداری انجام دهد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر کل مسیر چهار خطه شده تنها یک لچکی دور میدان بهرامآباد باقی مانده که در مرحله اجرای آسفالت است و با اجرای برنامه طرح ترافیک در میدان و نصف تابلوها پروژه به پایان میرسد.
ربیعی در خصوص عدم روشنایی محور گفت: تنها سه راهی بهرام آباد نیاز به روشنایی دارد که سیستم روشنایی به علت اجرای عملیات جمع و مجدد اجرا خواهد شد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مهمترین عامل عدم اجرای پروژه طی این ۶ سال را عدم بودجه دانست و گفت: تا کنون ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است البته ۱۰ میلیارد تومان بابت زیرسازی و ۲۵ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار این طرح است.
با پیگیریهای بسیار و کمک دولتهای مختلف یکی از محورهای حادثه خیز استان چهارمحال و بختیاری اصلاح و بهسازی شد، اما محورهای بسیار دیگری از جمله جاده مواصلاتی بن- داران- حد فاصل روستای شیخ شبان به آزادگان که ساخت این محور نیز تا به امروز ۶ سال به طول انجامید وجود دارد که در گزارشات بعدی پیگیری خواهند شد.