گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: نشست خبری اولین جشنواره ملی دال آن، که نخستین رویداد استارت آپی و کسب و کاری صنعت بیمه محسوب میشود، صبح امروز برگزار شد. علی تقیان، دبیر اجرایی جشنواره ملی دال آن، در این نشست اظهار کرد: این جشنواره فرصت بسیار مغتنمی است برای کسانی که ایدههای خود را از سراسر کشور به جشنواره ارسال کنند. ایدهها داوری میشود و سپس ۲۰ ایده برتر توسط داوران انتخاب شده و وارد فرایند تجاری سازی میشود. پس از آن توسط شرکت دال، سرمایه گذاری شده و وارد صنعت کسب و کار و بیمه میشود.
تقیان ادامه داد: جشنواره دال آن یک رویداد نوآورانه است که هدف گسترش ایدههای خلاقانه در حوزه بیمه را دنبال میکند. در بحث شتابدهی و تجاریسازی ایدهها هم مدلی را طراحی کردیم که بر اساس آن، اگر ایدههای برتری که در راستای حل مشکلات اصلی صنعت بیمه باشد، برگزیده شود در بحث تجاری سازی نیز به آن ورود میکنیم.
دبیر اجرایی جشنواره ملی دال آن، در تشریح ۵ هدف اصلی که برای برگزاری جشنواره درنظر گرفته شده گفت: اهداف جشنواره عبارتند از ترویج فرهنگ بیمه و کمک به حل مشکلات اصلی این صنعت، تسهیلگری و ایجاد زمینه برای استقرار کسب و کارهای جدید بیمه محور، ایجاد انگیزه در صنایع مجاور برای سرمایه گذاری در خدمات بیمهای، ایجاد امید و انگیزه کافی برای ایده پردازی و توسعه خدمات بیمهای و مهمتر از همه جلب توجه افکار عمومی به اهمیت صنعت بیمه.
تقیان درخصوص محورهایی محتوایی جشنواره گفت: مدیریت ریسک و قیمتگذاری، بهبود فرایندها و نوآوری در صنعت بیمه، جلوگیری از تخلفات در این صنعت، نیروی انسانی و آموزش، تحول دیجیتال و تجربه مشتری، افزایش ضریب نفوذ بیمه و گسترش بازار و محصولات جدید و چالشهای محیطی محورهایی هستند که شرکتکنندگان میتوانند درمورد این موضوعات ایدههای خود را ارسال کنند.
وی اضافه کرد: این ایدهها نباید تاکنون به مرحله اجرا رسیده باشند؛ صرفا ایدههایی که طرح آنها آماده ولی اجرایی نشده میتواند به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.
دبیر اجرایی جشنواره ملی دال آن بیان کرد: مزایایی که در این جشنواره برای شرکت کنندگان فراهم شده به این شرح است که ایدههای برتری که توسط هیئت داوران انتخاب شود، سرمایه بذری به آنها تعلق میگیرد. موارد دیگر استقرار شتاب دهنده ها، برگزاری کارگاههای آموزشی، فرصتهای شبکه سازی و... است.
تقیان درخصوص فرایند داوری آثار جشنواره گفت: از فردا، ۱۴ آبان ماه، سایت جشنواره آماده میشود و همه مردم میتوانند ایدههای خود را تا ۱۵ آذرماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. تا ۳۰ آذر ماه فرایند داوری انجام میشود و دوم دی ماه هم اختتامیه برگزار شده و ایدههای برتر معرفی میشود.
ضریب نفوذ بیمه در کشور، تنها ۲.۵ درصد است
در ادامه این نشست بهروز اسدنژاد، معاون ریسک شورای فنی بیمه ایران با اشاره به مهجوریت صنعت بیمه در ایران گفت: آمار و شاخصها بیانگر این است که بیمههای بازرگانی در کشور ما توسعه زیادی نیافته است. شاخصی هم داریم تحت عنوان ضریب نفوذ بیمه که این عدد در کشور در خوشبینانهترین حالت ۲.۵ درصد است در حالی که متوسط جهانی آن در دنیا ۷ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۱۳ درصد است. فاصله ما با متوسط جهانی و کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که در بیمههای بازرگانی بااینکه در ایران ۸۹ سال سابقه داریم، خیلی با توسعه این صنعت مواجه نبودیم.
اسدنژاد در ادامه افزود: اقداماتی مانند برگزاری جشنوارههایی که حالت استارت آپی دارد، به شدت به مردمیسازی فرهنگ بیمه کمک میکند. یک نوع نگاه کارآفرینان به بیمه، نگاه کلاسیک است که همان تشکیل شتابدهندههایی است که افراد نخبه و کسانی که ایده دارند مراجعه میکنند به شتاب دهندهها و ایدههای آنها ارزیابی میشود و اگر ایده محل توجه باشد، روی آن سرمایهگذاری میشود.
معاون ریسک شورای فنی بیمه ایران عنوان کرد: یکی از اهداف این جشنواره این است که ایدهها را منحصر در نخبگان نکنیم و از همه افراد کمک بگیریم، مخصوصا دانشجویان و دانشآموزان. طبق فرایند گفته شده، بذر ایده اعلام میشود تا مسائل صنعت بیمه بر مبنای آن دریافت، ارزیابی و درنهایت ایدههای برتر انتخاب و برروی آنها سرمایهگذاری شود.
اولویت توسعه هوش مصنوعی و پلتفرمها در کسبوکارها
ابراهیم نبییونی، معاون پارک ملی فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، در ادامه نشست گفت: با توجه به توسعه هوش مصنوعی و پلتفرمها در دنیا اتفاقات جدیدی در کسب و کارها رخ میدهد که باعث بروز جذابیتهایی میشود. از طرف دیگر برخی مشاغل را از سیستم حذف و مشاغل جدیدی را ایجاد میکند. در آینده موضوع فناوریهای نرم بیشترین تاثیر را در زندگی مردم خواهد داشت.
وی افزود: ارتباط دانشگاه، پارکهای علم و فناوری و صنعت میتواند بستر موفقیت را فراهم کند. در حال حاضر در دل بیمهها بانکها و موسسات مالی شکل میگیرد، اما در ایران برعکس است؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم که بیمهها به بستری برای شکل گیری شرکتهای جدید شوند و این صنعت وارد سرمایهگذاری در این بخشها شود.
نبی یونی تصریح کرد: به طور قطع حمایت از ایده جوانان میتواند به این صنعت کمک کند. پارک ملی علم و فناوری با در نظر گرفتن اینکه راه اندازی یک دفتر برای کسبوکارهای نوپا سنگین است محلهای را پیشبینی کرده که با حداقل هزینه در اختیار کسبوکارهای جدید قرار میدهد. همچنین زمینه ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کسبوکارهای نوپا را فراهم میکنیم و در نهایت ارتباط بین شرکتهای بزرگ و کسبوکارهای کوچک را فراهم میکنیم تا انها بتوانند محصولات خود را از طریق شرکتهای بزرگ بفروشند.
نبیونی ادامه داد: در حال حاضر ده درصد ایدهها تبدیل به کسبوکار میشود میزان موفقیت تبدیل شدن ایدهها به کسب و کار به سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ بستگی دارد.
گفتنی است، در پایان این مراسم از پوستر فراخوان جشنواره رونمایی شد.