رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص مشکلات عرضه بنزین سوپر گفت: در حوزه بنزین، در چند سال اخیر مشکلاتی در تولید و عرضه داشتیم که بعضا با کاهشهایی همراه بود که مصرفکنندگان را ناراضی کرده بود. مخصوصا در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش بیش از حد مصرف بنزین معمولی کشور، تولید بنزین سوپر کاهش پیدا کرد؛ به دلیل اینکه خطهای تولید پالایشگاهها بیشتر صرف تولید بنزین معمولی میشد تا نیاز اصلی کشور را برطرف کند و کمبود بنزین در کشور ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: اتفاقی که در یک سال اخیر افتاد، ورود خودروهای وارداتی بود. رانندگان این خودروهای وارداتی اعلام کردند که مصرف اصلی این خودروها بنزین سوپر است و کارکرد صحیح آنها فقط با این بنزین امکان پذیر است. در این موضوع، فروش مکملها و اکتانها در فروشگاهها دیده میشد و نبودن بنزین سوپر در جایگاهها کلافگی را برای افراد متقاضی سوخت بوجود آورد.
نواز عنوان کرد: دولت چهاردهم در مصوبهای که منتشر شد، در آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و در ماده ۹ بندی درج کرد که به شرکتهایی که تخصص واردات و صادرات، امکان نگهداشت و انبار فراوردههای نفتی را دارند، اجازه میدهد بنزین سوپر را وارد کشور کنند و بدون استفاده از زیرساختهای بخش یارانهای عرضه فرآورده، آن را به دست مصرفکننده برسانند.
سخنگوی صنف جایگاهداران افزود: در این مرحله چند اتفاق میافتد تا مصوبه اجرایی شود. در وهله اول کمیتههای فنی، عملیاتی، بازرگانی، قیمتگذاری و حمل و نگهداشت، تسهیل میشود تا این چرخه کامل شود. از لحاظ توزیع در مجاری عرضه و جایگاههای سوخت امکاناتی مهیاست که با تدابیر نهچندان پیچیده، امکان عرضه این سوخت وجود دارد. سازمان ملی استاندارد نیز موظف است براساس استاندارد ملی ایران درخصوص کیفیت بنزین بر بنزینهای وارداتی نظارت کند. گمرک و سازمان امور مالیاتی هم وظایفی در این موضوع دارند.
نواز درمورد فضای رقابتی عرضه بنزین سوپر وارداتی گفت: اگر تعداد واردکنندگان بیشتر باشد، فضای رقابتی به لحاظ کیفیت و قیمت بهوجود خواهد آمد؛ به این دلیل که در کشورهای حوزه خلیج فارس قیمتها با قیمت جهانی متفاوت است ولی در حوزه کیفیت ملاک استاندارد ملی است.
وی درباره علت واردات بنزین سوپر اظهار کرد: واردات بنزین سوپر به این دلیل روی داد که مصرفکنندگان مرتبا تقاضای مصرف بنزین سوپر را داشتند، از طرف دیگر تعداد خودروهای وارداتی بیشتر شده و به همین دلیل تقاضای این سوخت نیز بیشتر شده است. درواقع در یک بازار عرضه و تقاضایی خارج از بحث کارت و سهمیه سوخت، این فراورده میتواند طبق قوانین و مقررات در کشور توزیع شود.
نواز ادامه داد: احتمال قوی این است که این سوخت در فاز اول در شهر تهران، در فازهای بعدی در کلانشهرها و اگر تقاضای مصرف آن باشد، در شهرهای دیگر نیز عرضه شود. موضوعی که مشخص است این است که باید زمان بگذرد و معلوم شود دولت در کنار این مصوبه چه اقداماتی در جهت توجیهپذیری اقتصادی برای واردکنندگان و توزیع و حمل درنظر میگیرد که این اتفاق به ثمر بنشیند.
سخنگوی صنف جایگاهداران بیان کرد: اگر فضای عرضه بنزین سوپر وارداتی رقابتی باشد، قیمتهای نجومی بهوجود نمیآید. این موضوع سنگ محکی است برای کشور از این جهت که ببیند میتواند از انحصار عرضه دولتی فراوردههای نفتی خارج شود و فضای رقابت را از لحاظ کیفیت و قیمت بوجود آورد یا خیر.
نواز در ادامه افزود: استفاده از بنزین سوپر وارداتی یا بنزین سوپری که درحال حاضر وجود دارد، سقف ندارد و با قیمت آزاد در کشور عرضه میشود. محدودیتی برای میزان واردات بنزین سوپر در این مصوبه درنظر گرفته نشده است؛ یعنی هرچقدر که مصرفکننده متقاضی آن باشد، متناسب با آن امکان واردات به کشور وجود دارد.
سخنگوی صنف جایگاهداران گفت: پیشبینی ما این است که اگر تولید بنزین داخل کشور صفر درنظر گرفته شود، میزان عرضه بنزین سوپر وارداتی حدود یک الی دو میلیون لیتر خواهد بود. بر اساس قوانین کشور و آنالیز هزینهها، قیمتگذاری بنزین سوپر وارداتی انجام میشود. قیمت این نوع بنزین بستگی به کشور تولیدکننده آن و کیفیت بنزین وارداتی دارد.