به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: شورا با هدف ارتقای کیفیت و کارآمدی نظام آموزشی کشور، بررسی جامعی را در خصوص مأموریتهای مرتبط با سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی انجام داده است. در این راستا، یک کارگروه تخصصی با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا و نمایندگان دستگاههای ذیربط تشکیل شده تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم را ارائه کند.
دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اشاره کرد که در طول دو دهه گذشته، کار مطالعاتی گستردهای برای بررسی امکان تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور انجام شد. این مطالعات شامل بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذیربط بود. علاوه بر این، موضوعاتی همچون تداخل مأموریتهای این سازمان با وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و چالشهای مربوط به تعدد نهادهای فعال در حوزه ارزشیابی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، گزارشهایی در خصوص ساماندهی نظام جامع رصد و ارزشیابی در اسناد بالادستی نظیر سیاستهای کلی آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور تهیه شد.
بصیرنیا در ادامه اظهار داشت: بر اساس این مطالعات، دو دیدگاه عمده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود. یک دیدگاه بر این باور بود که سازمان جدید تشکیل نشود و سازمان سنجش موجود با گسترش فعالیتهای خود، مأموریتهای ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش را نیز به عهده گیرد.
وی افزود: بر اساس جمعبندیهای صورتگرفته، تأکید شده است که ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی به عنوان یکی از ضرورتهای کلیدی در کنار فرآیندهای سنجش و پذیرش دانشجو، باید با سازوکارهایی دقیق و نهادینه انجام شود. برای دستیابی به این هدف، دو مأموریت مهم از نظر نهادی مد نظر قرار دارند تا تمرکز بیشتری بر هر یک از آنها ایجاد شود.
بصیرنیا تصریح کرد: این تصمیمات در راستای سیاستهای کلان آموزشی و با هدف ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی کشور اتخاذ شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد. جزئیات بیشتر این طرحها و نحوه اجرای آنها پس از تصویب نهایی در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام خواهد شد.