به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، علیرضا کاظمی در مراسم رونمایی از درگاه ویژه تعلیم و تربیت در نظام ایدهها و نیازها به اختصار «نان» افزود: آموزش و پرورش باید از ظرفیت تمام دستگاههای پژوهشی کشور استفاده کند و در کنار آن از پژوهشگاهها و دانشگاههایی که ظرفیتهای علمی و پژوهشی دارند، جهت حل مسائل آموزش و پرورش بهرهمند شود.
کاظمی به رونمایی از سامانه درگاه ویژه تعلیم و تربیت در نظام ایدهها و نیازها اشاره کرد و گفت: با این سامانه حلقه اتصال ایدهها و نیازها به جامعه نخبگانی انجام میشود تا از ظرفیت جامعه پژوهشگر و محقق در سطح کشور استفاده کنیم و امیدواریم خلاء موجود در نظام تعلیم و تربیت برطرف شود.
وزیر آموزش پرورش این را هم گفت که باید سازوکار درستی برای استفاده مناسب از این سامانه برای دانشگاه مرکزی و سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان همچنین در پردیس دانشگاه فرهنگیان که متولی این کار هستند تعریف شود و با رصد دائم از وضعیت این سامانه اقدامات این حوزه را دنبال کنند.
وی تشکیل یک دبیرخانه در دبیرخانه مرکزی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و یک دبیرخانه در سطح هر پردیس در سطح استانها را در این زمینه ضروری دانست و گفت: این موضوع باید به اطلاع معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور رساند تا آنها نیز از این سامانه مطلع باشند. همچنین اطلاع رسانی از طریق شبکههای اجتماعی به منظور آگاهی بخشی هر چه بیشتر این سامانه لازم است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این مراسم گفت: چند سال پیش نظام ایدهها و نیازها در آموزش عالی کشور در جهت هدفمند سازی ایدهها و نیازهای کشور در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ایجاد شد. از حدود یک سال پیش در حال پیگیری ایجاد یک درگاه ویژه برای نظام تعلیم و تربیت بودیم که پس از طی فرایندهای لازم به نتیجه رسید.
رجبعلی برزویی ادامه داد: این درگاه کمک خواهد کرد تا مسائل و ایدههای نظام تعلیم و تربیت با تشکیل کارگروههای متعدد هدفمندتر در اختیار محققین قرار بگیرد.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام هم گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزشهای انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب تعریف میشود که این کار عظیم بر عهده آموزش و پرورش است. عبور از گردنههای دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممکن است.
سید احمد فاضل زاده افزود: تعلیم و تربیت نه تنها یکی از ارکان اساسی پیشرفت و توسعه هر کشور است، بلکه قلب تپنده جامعهای پویا و بالنده به شمار میآید.
وی خاطرنشان کرد: درگاه تعلیم و تربیت در نظام ایدهها و نیازها، به عنوان یک ابزار هوشمند و کارآمد، طراحی شده تا با جمع آوری و تحلیل داده ها، تصویر دقیقی از نیازهای آموزشی و تربیتی کشور فراهم آورد. از طریق این سامانه، قادر خواهیم بود تا مشکلات موجود را به صورت دقیق شناسایی و برنامههای آموزشی متناسب با نیازهای واقعی جامعه را طراحی و اجرا کنیم.
رئیس مؤسسه در ادامه به چهار ویژگی این درگاه اشاره کرد و گفت: تحلیل دقیق نیازها، اطلاع رسانی هوشمند، تسهیل تصمیم گیری و پیش بینی چالشها از مهمترین ویژگیهای این درگاه است.
فاضل زاده گفت: با کمک این سامانه، میتوانیم گامهای مؤثری در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت کشور برداریم و به تحقق آرمانهای بزرگ ملی نزدیکتر شویم تا در مسیر توسعه پایدار و ارتقاء آموزش و پرورش، موفقتر از گذشته عمل کنیم.
وی در ادامه به بیان فعالیتها و خدمات مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام و همچنین سکوهای علمی، فناوری و نوآوری نظام ایدهها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) و سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) پرداخت و افزود: اهمیت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست بدین معنی که زیرساخت پیشرفت و امنیت و علم و فناوری از وزارت آموزش و پرورش و از مدرسهها شروع میشود.
نظام ایدهها و نیازها که به اختصار «نان» گفته میشود در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری کشور تعیین شد که متولی آن موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام است تا کنون بیش از ۲۳ هزار نیاز ایده در این سامانه تا کنون ثبت شده است.