به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه در بازدید از پروژه راهآهن کرمانشاه ـ خسروی بر اهمیت این پروژه تأکید کرد و با بیان اینکه این پروژه از محل سفر رهبر معظم انقلاب در حال اجراست، اظهار کرد: این خط آهن پنج شهرستان استان شامل کرمانشاه، اسلامآباد غرب، دالاهو، گیلانغرب و قصرشیرین را پوشش میدهد و نقش مهمی در توسعه استان ایفا خواهد کرد.
وی افزود: بازارچههای مرزی استان نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور به عراق را انجام میدهند و این محور ریلی میتواند علاوه بر جابجایی زائران، برای حمل بار نیز مورد استفاده قرار گیرد. اما روند فعلی اجرای پروژه قابل قبول نیست و باید با سرعت بیشتری دنبال شود. مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و بهزودی وزیر راه و شهرسازی از این پروژه بازدید خواهد کرد تا تصمیمات لازم برای تأمین اعتبار اتخاذ شود.
استاندار کرمانشاه همچنین از پیشنهاد پیمانکار مبنی بر افتتاح فاز به فاز پروژه استقبال کرد و گفت: با سفر وزیر و معاونین مربوطه و تخصیص اعتبارات، میتوانیم شاهد تحرک بیشتری در این پروژه باشیم.
حبیبی گفت: این پروژه که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است، توجیه اقتصادی و راهبردی کافی برای تکمیل دارد و نقش مهمی در توسعه تجارت، حملونقل و ارتباطات منطقهای ایفا خواهد کرد.
الیاس سلیمانی، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در استان کرمانشاه، درباره جزئیات فنی پروژه گفت: راهآهن کرمانشاه-خسروی از مسیر راهآهن اراک ـ ملایر ـ کرمانشاه منشعب میشود و تا مرز خسروی ادامه دارد. این مسیر ۲۶۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط آنتنی به ۳۳۰ کیلومتر میرسد و تاکنون هشت هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: این پروژه شامل ۹ کیلومتر تونل است که از مجموع ۱۱ تونل، تاکنون ۵ مورد آن تکمیل شده است. فاز اول مسیر از کرمانشاه تا اسلامآباد غرب ۸۶ درصد پیشرفت دارد و کل پروژه ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ با تأمین اعتبار میتوان فاز اول را ظرف یک سال به پایان رساند و فاز اول پروژه به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
سلیمانی اضافه کرد: فاز یک پروژه شامل قطعه کرمانشاه تا اسلام آباد غرب به طول ۱۱۰ کیلومتر است که در بخش زیرسازی ۸۶ پیشرفت دارد.