به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ماه جاری سرنوشت تیکتاک مشخص میشود، اگر تیکتاک تحت مالکیت شرکت چینی بایتدنس به یک شرکت غیرچینی فروخته نشود، این اپلیکیشن ممکن است در ماه جاری در ایالات متحده بسته شود. در این میان، تولیدکنندگان محتوا بهویژه آنهایی که به درآمدزایی از تیکتاک وابسته هستند، با نگرانیهایی درباره آینده خود روبهرو شدهاند.
برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، ممنوعیت تیکتاک به معنای از دست دادن مهمترین منبع درآمدشان است. کرا لیکی یکی از این تولیدکنندگان است که تصمیم گرفت شغل پرمخاطب خود در حوزه مدیریت پروژه و منابع انسانی را ترک کند و بهطور تماموقت در تیکتاک فعالیت کند. وی موفق شد درآمد ششرقمی خود را از این شبکه اجتماعی به دست آورد و توانست بدهیهای دانشجویی خود را پرداخت کند. با این حال، برخی کاربران به تولیدکنندگان محتوا توصیه میکنند که به شغلهای سنتی بازگردند. لیکی در ویدئویی به این انتقادات پاسخ داده و تاکید کرد که این صنعت برای بسیاری از افراد شغل واقعی و مشروعی است.
تعطیلی تیکتاک برای همیشه میتواند ۱.۳ میلیارد دلار از درآمدهای کسبوکارهای کوچک و تولیدکنندگان محتوا در ایالات متحده را در مدت زمانی کوتاه از بین ببرد. این موضوع نهتنها به ضرر تولیدکنندگان محتوا خواهد بود، بلکه به اقتصاد خرد و کوچک هم آسیب خواهد رساند.
یکی از کارشناسان موسسه بروکینگز، بر این نکته تاکید کرد که اقتصاد تولیدکنندگان محتوا در سطح جهانی ارزشی معادل ۲۵۰ میلیارد دلار دارد که در صورت تعطیلی این پلتفرم، تهدید بزرگی برای آن خواهد بود.
یکی از دلایل اصلی ممنوعیت تیکتاک در آمریکا، نگرانیها درباره تهدیدات امنیت ملی است. مقامات آمریکایی به جمعآوری اطلاعات شخصی کاربران توسط تیکتاک و احتمال استفاده دولت چین از این دادهها برای جاسوسی یا پیشبرد منافع خود اشاره کردهاند.
در این میان، برخی از تولیدکنندگان محتوا همچون آدام آلکسی با نام کاربری @etymologynerd، معتقدند که نگرانیها بیشتر به تلاش برای کنترل رسانههای جمعی و محدود کردن دسترسی به اطلاعات و ارتباطات برمیگردد تا نگرانی از چین.
با وجود این چالشها، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا برای آمادگی در برابر ممنوعیت تیکتاک به دنبال راهکارهایی برای حفظ ارتباط با مخاطبان و درآمد خود هستند. آنا واتوونه، که به افراد کمک میکند برند شخصی خود را بسازند، به دنبالکنندگان خود توصیه کرده است که در صورت تعطیلی تیکتاک، آنها را در پلتفرمهای دیگر مانند اینستاگرام و ساباستک دنبال کنند. او به تولیدکنندگان محتوا توصیه میکند که فعالیت خود را در چندین پلتفرم گسترش دهند و وابسته به یک پلتفرم نباشند.
رالف تاندال، یکی از تولیدکنندگان محتوا با بیش از یک میلیون دنبالکننده، نیز به این نکته اشاره کرده است که بیشتر از درآمد مالی، نگران از دست دادن جامعهای است که در تیکتاک ساخته است.
ریشیکا ویناکوتا، تولیدکننده محتوا با ۲۰ هزار دنبالکننده، درباره سختی انتقال مخاطبان از تیکتاک به پلتفرمهای دیگر ابراز نگرانی کرده است. او معتقد است که با وجود درآمد خوب از همکاریهای تجاری در تیکتاک، دیگر پلتفرمها بهویژه در مقیاس کوچک، نمیتوانند همان میزان سودآوری را داشته باشند.
با این وجود بسیاری از تولیدکنندگان محتوا اعلام کردهاند که حتی اگر تیکتاک به پایان برسد، به تولید محتوای خود ادامه خواهند داد و تنها ممکن است این محتوا در پلتفرمهای دیگری منتشر شود. آنها میدانند که برای بقا در دنیای دیجیتال نیاز دارند به سرعت به شرایط جدید وفق پیدا کنند و از شبکههای اجتماعی مختلف برای رسیدن به مخاطبان و حفظ درآمد خود استفاده کنند. آینده تیکتاک نامشخص است، اما تولیدکنندگان محتوا آمادهاند تا از فرصتهای جدید استفاده کنند و در دنیای دیجیتال جدید خود را بازسازی کنند.