به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست مطبوعاتی عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران ظهر امروز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ در باغ نگارستان برگزار شد.
مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در این نشست در خصوص عملکرد سازمان گفت: کاری که در این دوره انجام میشود بی سابقه بوده، تعددپروژههای عمرانی حائز اهمیت است، پروژههایی که با آسیب شناسی تعریف شدند انجام شدهاند، اگر راه اندازی کندرو آزادراه را انجام دادیم ضعفی بود که باید حل میشد.
وی افزود: ٩٨ پروژه شناسایی شده و ٣۵ پروژه تا به امروز افتتاح شده و تا پایان سال ١۴ مورد دیگر افتتاح میشود در بهار سال آینده نیز ١٠ پروژه دیگر افتتاح خواهند شد، مجموعاً ۶٠ پروژه افتتاح میشود. ممکن است برخی از این پروژهها به این دوره نرسند. این تعداد پروژه در معاونت عمرانی شهرداری وجود نداشته است.
صداقتی با بیان اینکه پس زدگی ترافیک و معطلی مردم با این اقدام برطرف میشود، اظهار کرد: میتوانستیم پروژهای در بخشی تعریف کنیم که کارآمد نباشد و آن را در بوق و کرنا کنیم، اما این دو پروژه در راستای انجام کار انجام نشده، صورت گرفت. ۹۸ پروژه از این دست شناسایی شد که ۳۵ پروژه به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۴ تقاطع و بهار سال بعد ۱۰ پروژه افتتاح میشود و به ۶۰ تقاطع از ۹۸ تقاطع میرسیم.
وی تأکید کرد: این طرحها مورد مطالعه قرار گرفته و اجرایی شده است؛ درحالیکه میشد مورد مطالعه قرار میگرفت و تنها به عنوان یک مشکل از شهر بیان میشد، اما کار را آغاز کردیم با اینکه ممکن است تکمیل برخی از این طرحها به دوره ششم نرسد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد این طرحها بی سابقه است، خاطرنشان کرد: در هیچ یک از سالها در مدیریت شهری این میزان اجرای پروژه سابقه نداشته است.
وی با اعلام اینکه توافقاتی صورت گرفت تا میدان فتح تا پایان امسال به شهروندان تحویل داده شود، گفت: بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید باقری چند روز مسدود شدند تا معضل بزرگ بزرگراه آزادگان برطرف شود که به دلیل همراهی پلیس راهور بود.
صداقتی با بیان اینکه در حوزه آسفالت به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسیدیم، گفت: به هیچ عنوان دنبال رکوردزنی نیستیم و به دنبال حفظ این میزان آسفالت هستیم. ارزش حفظ آن برای ما بسیار بیشتر از توزیع این میزان آسفالت است و به نوعی تضمین کیفیت بزرگراه هاست.
وی افزود: سال آینده نیز ۸۰ درصد از میزان آسفالت توزیعی امسال را عملیاتی خواهیم کرد و این به معنای حفظ وضعیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت و کیفیت معابر و بزرگراههای تهران به شمار میرود.
صداقتی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که پروژههایی که آغاز کردیم در این مدت به پایان برسانیم. در این راستا حمایت معاونت مالی و اقتصاد شهری و سازمان سرمایه گذاری کمک حال ما در اجرای پروژهها بوده است.
در ادامه محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پروژه فرهنگی آئینی صبا گفت: اگر اجازه بدهید باید زمان بهره برداری آن را بپرسم.
وی در مورد واردات واگنهای چینی و انجام پیش پرداخت از سوی دولت، اظهار کرد: در جلسه قبل اعلام کردم که آقای چمران هر موضوعی را گفتهاند، قابل تأیید است و هر موردی که ایشان بگوید، موضع مدیریت شهری دوره ششم و نظر نهایی است.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه قرارداد واگنهای مترو مسئلهای بین دولت ایران و چین است، خاطرنشان کرد: ذیل توافق این دولتها و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگنهای مترو کلانشهرهای ایران بود.
محمدخانی اعلام کرد: از دو هزار و ۱۰۰ واگن طبق تصمیم گیریهای وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در چهار سال دولت قبل کاملاً کنار گذاشته شده بود و این ترک فعل است و جای سوال دارد که چرا مورد پیگیری قرار نگرفته و رئیس شورای سابق نیز بارها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگنها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافقها پاسخگو باشند؛ پیشنهاد میکنیم رسانهها حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.
وی با تأکید بر انجام پیش پرداخت قرارداد واگنهای چینی، یادآور شد: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. در کنار این موضوع مسیر سیاسی نیز شکل گرفت. تلاش بسیار زیادی از طریق برخی همراهان و دوستان که در دوره ششم مدیریت شهری هم حضور دارند، صورت گرفت و مخالف خوانی را شاهد بودیم با وجود اینکه از جزئیات امر با خبر بودند و مشابه افشای بلاوجه جزئیات قرارداد اتوبوسها و تاکسیها رقم خورد و نشانههای آن در مصاحبههای مکرر دیده شد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بنده اظهار نظر عضو شورا را دیدم و تلخ بود که البته شاید پوشش رسانهای آن هم دقیق نبود، گفت: اینکه عضو شورا خوشحال باشد که این اتفاق رقم نخورد، جای تعجب داد. حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفهای داشته باشیم؛ قطعاً یکی از آن توسعه حمل و نقل انبوهبر از جمله مترو است که به کاهش هزینههای زندگی مردم کمک میکند. اینکه ذوقزدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمیافتد، صورت خوشی ندارد. شهرداری و شرکت واگن سازی موضوع را محکم دنبال میکنند و دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان شهرداریها پیگیر موضوع است. زیرا به جای اینکه یک گوشه بنشینند و بگویند که دیدید گفتیم نمیشود، تلاش میکنند.
وی تاکید کرد: این وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلاً ناامید نیستیم و پیگیری میکنیم که مسائل برطرف شود و در این میان مشکلات دولت را هم درک میکنیم و پیگیریهای لازم را انجام میدهیم.
محمدخانی، سخنگوی شهرداری در پاسخ به خبرگزاری دانشجو در رابطه با حواشی پیش آمده پیرامون جذبهای شهرداری در شورای شهر اظهار داشت: فرآیند جذب در شهرداری تهران کاملا شفاف است، گزارشهای موردی و منظمی به رئیس شورا از جذبها داده میشود.
وی افزود: جذب افراد در شهرداری و یک سازمان بزرگ کاملا حق قانونی و منطقی است، تا بتواند نیروی متخصص جدید و جوان را به مجموعه اضافه کند.
محمدخانی گفت: طبق مجوزی که شهرداری از خود شورا دارد، تا نصف میزان افرادی که از شهرداری خارج میشوند میتواند جذب داشته باشد. اما شهرداری از حق قانونی خود در جذب چهرههای جدید خیلی کمتر از مصوبه استفاده کرده است.
وی در انتها گفت: ایشان حدیث نفس میکنند. یک دورهای مسئولیت منابع انسانی شهرداری دست ایشان بوده است. رکورد جذب آن دوره میتواند منتشر شود. رکورد جذب و جذبهای فرا قانونی برای ایشان است. اگر بنای نقد دارند، سراغ موضوعاتی بروند که در سوابق خودشان وجود نداشته باشد.
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با اجرای پروژههای پایتخت و ثمربخشی این طرحها، پاسخ داد و اظهار کرد: موضوع ترافیک مسئلهای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی تلاش شبانه روزی انجام میدهیم و مبارزه برای تحقق اهداف و رفع کمبودها و نیازها را دنبال میکنیم. با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به دنبال آن ترافیک کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به پروژههایی مانند اصلاح تقاطعها، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، فاز اول آزادراه شهید شوشتری و بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، یادآور شد: افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا پنج درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد. اتصال بزرگراه یادگار امام (ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگ سازی و آموزش نیز در راستای کاهش ترافیک در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال میشود.
وی در ادامه گفت: شهرداری تهران با همراهی دولت تمام تلاشش را برای انجام این تعهد میکند و ما فکر میکنیم در بهار سال آینده این اتفاق رقم بخورد.
محمدخانی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگنها اظهارداشت: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این باره وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد. شاید تخصیص ارز برای واگنها و حمل و نقل بیشتر از تخصیص ارز برای بحثی مانند واردات خودرو اهمیت داشته باشد و این درخواست ما نیز است. طبیعی است که باید پیش پرداخت هر چه سریعتر انجام شود و باید به این سمت برویم که کمک کنیم این امر انجام شود. مهلت مقرر به پایان رسیده و ما امیدواریم با همراهی دولت و مجموعههای مرتبط، این اتفاق هر چه سریعتر انجام شود.
وی درباره مسیر زندگی در منطقه ۲ هم گفت: ابتدا امیدوارم این مسیر ۴۷ کیلومتری برای بازدید خبرنگاران در نظر گرفته شود. اتفاق خوب و جذابی در این پروژه شکل گرفته که طرح آن از ادوار قبلی مطرح شده بود، اما محقق نشده بود و در این دوره محقق میشود. در فاز اول پروژه که فعلاً اسم آن مسیر زندگی است، شبکه پیاده راه و مسیر پیاده به طول ۴۷ کیلومتر بین بوستانهای فدک، ۱۳ هکتاری، پردیسان و نهج البلاغه قرار دارد. با انجام این پروژه در تهران مسیرهای پیاده روی و دوچرخهای دارید که هیچ گونه تقاطعی با معابر و خیابانها و گذرگاه خودروها ندارد.
محمدخانی افزود: از خیابان ایران زمین در منطقه ۲ وارد این مسیر میشوید و به بخش شمالی پارک نهج البلاغه در نزدیکی میدان پونک میرسید، این مسیر در فازهای بعدی تا برج میلاد و بوستان گفتوگو ادامه پیدا میکند و در فازهای پس از آن به دانشگاه شهید بهشتی میرسد. این پروژه یک شبکه از مسیرهای جدید برای شهر تهران خواهد بود. در بهمن ماه مسیر ۴۷ کیلومتر و احتمالاً در اسفند به ۶۰ کیلومتر میرسد و در پایان بهار به حدود ۸۰ کیلومتر خواهد رسید. البته منظور ما از مسیر ۴۷ کیلومتری شبکهای از مسیرها است و یک مسیر که فاصله بین دو نقطه الف و ب آن ۴۷ کیلومتر برسد نیست. در این مسیر پلهای سبک از روی بزرگراهها چند بوستان را به هم متصل میکنند و فضای مناسبی برای تفریح و گردش خواهد بود.
در مورد تذکر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر جذب ۵۸ نفر به شهرداری به عنوان نخبه، یادآور شد: بنده در مورد موضوعی که مطرح شد، واقعاً متأسف شدم. فرایند جذب در شهرداری کاملاً شفاف است و گزارشات موردی و منظمی به رئیس شورا ارائه میشود. جذب افراد در شهرداری به عنوان یک سازمان بزرگ منطقی است که نیروی متخصص و جوان به مجموعه اضافه شود. وی افزود: تا نیمی از کارکنانی که به دلیل بازنشستگی از شهرداری خارج میشود، امکان جذب وجود دارد و ما از حق قانونی خود هم فاصله زیادی داریم و بسیار کم از این مصوبه استفاده شده است. گزارشات به عضو منتقد شورا درباره این موضوع هم ارائه شده است.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه ایشان اعلام کرده که جذب خاص صورت گرفته است، یادآور شد: ایشان بیشتر حدیث نفس میکند و در دورهای جذب منابع انسانی برعهده همین عضو بوده است. رکورد جذب و یا به نوعی رکورد جذب فراقانونی در دوره ایشان اتفاق افتاده و اگر اتهامی مبنی بر جذب دوست، آشنا و برادر باشد، در دوره ایشان روی داده است. این عضو در مورد شهرفروشی هم سخن گفته بود و اینکه دقیقاً ضعفهای دوره خود را مطرح میکند، جای تعجب دارد و بهتر است از مواردی نقد شود که در آن دوره ردی از آن نباشد.
وی تأکید کرد: نمیدانم عدد ۵۸ را از کجا آوردهاند، اما شهرداری تلاش میکند در حوزههای تخصصی جذب جدیدی متناسب با قانون داشته باشد. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم وجود دارد و فهرستی که از نخبگان اعلام شد، از بهترین دانشگاهها و رشتههای مرتبط بوده است. اگر یک مورد ربطی به اتهامات وارد شده داشته باشد، میپذیرم و عذرخواهی میکنم. ما یک رکورد پنج هزار نفر جذب در شهرداری در طول یک سال داریم و این دقیقاً در دوره ایشان بوده است. جالب است این نوع مواجهه صورت میگیرد و به نظر میرسد واقعاً حدیث نفس است. ما به دنبال حاشیه و مواجهه نیستیم و بنده به شخصه برای تک تک ۲۱ عضو شورا به ویژه آقای چمران احترام قائل هستم و بارها و بارها گزارشات و پاسخ به سوالات اعضای شورا ارائه شده است. تلاش باید این باشد مردم را شاد و امیدوار کنیم.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین اقدامات شهرداری تهران برای ایمنسازی پاساژ علاءالدین گفت: اخطارهای متعددی به مالک ساختمان داده شده است. مشکلات ایمنی ساختمان علاالدین جدی است و اشکالات به کرات به مالک اعلام شده، بخشی از اشکالات مربوط به آتش نشانی و بخشی به ایمنسازی سازه است. بحث پارکینگ مطرح است که تأمین نشده و ترافیک دائمی را ایجاد کرده، همه این موارد به عنوان پایانکار باید متصور باشد.
وی افزود: پاساژ علاءالدین پایانکار ندارد، به دلیل مشکلاتی که مطرح شد نتوانسته پایانکار بگیرد، شهرداری اصرارش بر این است که روال قانونی باید طی شود و پایانکار پاساژ گرفته شود؛ بنابراین موضع شهرداری در این خصوص محکم و قاطع است و مالک باید برای دریافت پایانکار تکالیف اش را در مسیر قانونی طی کند.