به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سازمان اطلاعات سپاه از ابتدای تابستان سال جاری، با درک ضرورت مقابله با چالشهای پیشرو و پیشبینی بحران ناترازی در توزیع سوخت مایع در زمستان، عملیات اطلاعاتی گسترده و هدفمندی را طراحی و اجرا کرد.
در این حرکت گسترده و قاطع، شبکههای پیچیده و سازمانیافته قاچاق سوخت شناسایی شدند و مراکز انباشت و دپوی سوختهای قاچاق در سراسر کشور هدف ضربات سنگین قرار گرفتند. این عملیات که با عزم و ارادهای بیسابقه انجام شد، جریان قاچاق سوخت را بهطور چشمگیری مختل کرد و زمینه را برای افزایش توزیع گازوئیل و بنزین در شبکه مصرف داخلی فراهم ساخت. بدین ترتیب، سپاه با ایستادگی در برابر این چالش بزرگ، گامی مؤثر در جهت رفع بحران ناترازی و تضمین تأمین نیازهای ملی برداشت.
اما این نبرد دو جبهه دارد: در جبهه نخست، مقابله با شبکههای قاچاق و ناامنسازی مسیرهای انتقال غیرقانونی سوخت به خارج از مرزها با قاطعیت ادامه دارد. در جبهه دوم، میدان به دست دولت سپرده میشود تا با اصلاح فرایندهای توزیع عادلانه سوخت و ارتقای بهرهوری، راههای نفوذ و انحراف سوخت به سوی شبکههای قاچاق را مسدود کند. این هماهنگی و اراده ملی نویدبخش تثبیت امنیت انرژی و اعتلای اقتصادی کشور خواهد بود.
در رابطه با اهمیت این اتفاق و میزان اثرگذاری آن بر روی قطعی دیگر حاملهای انرژی مسعود پزشکیان در یکی از جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای بنده نه حتی به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان یک شهروندی ایرانی نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست که بگویند از چرخهای که تولید و توزیع آن در دست خود ماست، روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود. همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از قاچاق ۲۰ الی ۳۰ میلیون لیتری سوخت خبر داده بود.
قاچاق این میزان سوخت آن هم در شرایطی که صنایع مختلف کشور از ناترازی انرژی رنج میبرند باعث میشود وزنه ناترازی انرژی در کشور سنگینتر از گذشته شده و میزان و مدت زمان قطعی حاملهای انرژی از جمله برق و گاز طولانی شود.
قطعی گاز و برق یکی از پیامدهای قاچاق سوخت مایع از جمله گازوییل است. با توجه به اظهارات مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در رابطه با سبد سوختی نیروگاهها سال ۱۴۰۲ معادل ۵۰ درصد از سبد سوختی نیروگاهها را گازوییل تشکیل داده است؛ بنابراین با قاچاق سوخت مایع نیروگاهها نیز بخشی از سوخت خود را از دست میدهند و برای تامین برق مورد نیاز کشور مجبور به استفاده بیشتر از گاز هستند. در نتیجه در ایام سرد سال نیز با ناترازی و کمبود گاز مواجه میشویم.
علاوه بر موارد مطرح شده یکی دیگر از پیامدهای قاچاق سوخت به مباحث اقتصادی و مالی آن مربوط است. اگر بر اساس اعداد اعلام شده توسط مقامات رسمی کشور میزان سوخت را ۳۰ میلیون لیتر در هر روز در نظر بگیریم آسیبی که از این طریق سالیانه متوجه اقتصاد کشور میشود به حدود ۸ میلیارد دلار خواهد رسید. یعنی افزون بر اینکه وجود این میزان سوخت تا حد زیادی از ناترازی را کاهش میدهد حتی صادرات و دریافت هزینه آن نیز به طریق دیگری باعث واردات حامل انرژی مورد نیاز و جبران این ناترازی خواهد بود.