آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۲۴۳۳۱
گزارش|

فیلم «دست تنها» روایتگر داستانی از حاشیه شهر برای نجات یک زن

«دست تنها» فیلمی سینمایی با ایفای نقش درخشان مجید مظفری ، شکیب شجره و نرگس محمدی بود که در حاشیه شهر داستان خود را روایت کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فیلم سینمایی «دست تنها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه کنندگی مشترک ایشان با علی اوجی است که در سانس دوم از روز پنجم جشنواره فیلم فجر اکران شد.

مجید مظفری، نرگس محمدی، شکیب شجره، علی اوجی، بهرام ابراهیمی، محمود نظرعلیان، میثم غنی زاده، امیر جنابی و روناک پور یادگار بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «دست تنها» محصوا سال ۱۴۰۱ است که در خلاصه آن این چنین آمده: دو مرد خیابان‌گرد در پی نجات زنی شهر را جست‌وجو می‌کنند.

از آنجایی که فیلم در سکوت خبری ساخته شده و تا پیش از اکران در جشنواره فیلم فجر هیچ اطلاعات رسمی از آن منتشر نشده بود، ویژگی‌هایش در حد گمانه‌زنی‌ها باقی مانده بود. این سکوت خبری به نوعی باعث شد که فضای خاصی پیرامون فیلم ایجاد شود و انتظار برای مشاهده اثر به اوج برسد.

فیلم دست تنها در فضایی مشابه فیلم قبلی کارگردان، کوچه ژاپنی‌ها، ساخته شده است. این شباهت در حال و هوا و پرداخت اجتماعی فیلم‌ها نشان می‌دهد که ثقفی همچنان در مسیر خود به روایت داستان‌های انسانی و اجتماعی ادامه می‌دهد. همچنین، برای اولین بار در این پروژه، امیرحسین ثقفی به‌عنوان تهیه‌کننده نیز وارد عرصه تولید سینمایی شده است. این تغییر در نقش‌ آفرینی‌های او نشان از گام‌های جدید در کارنامه سینمایی‌اش دارد.

یکی از نکات جالب این فیلم، گریم ویژه و تاثیرگذار مجید مظفری است که در نقش یک بی‌خانمان ظاهر شده است. این گریم با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده و توانسته به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم فیلم مطرح شود. انتخاب این نقش برای مظفری، که از بازیگران برجسته سینما است، نشان از نگاه خاص ثقفی به انتخاب‌های بازیگری دارد. علاوه بر مظفری، دیگر بازیگران برجسته فیلم همچون محمود نظرعلیان، علی اوجی و نرگس محمدی نیز در نقش‌های خود تأثیرگذار بوده‌اند و به خلق فضای واقعی و انسانی این فیلم کمک کرده‌اند.

این فیلم روایتگر درامی اجتماعی در حاشیه شهر بود ، با این حال تصویر سازی و روایتگری این داستان شباهت زیادی با فیلم فرانسوی «نفرت (La Haine)» داشت که سال ۱۹۹۵ تولید شده است.

با این حال توانست در نوع ایرانیزه شده خود بتواند ریتم خوبی را حفظ کند و همچنین بازی متفاوت و درخشان مجید مظفری در این فیلم تاثیرگذاری آن را دو چندان کرد.

هرچند گره های رها شده ای در فیلم وجود داشت که پایان هم پاسخی برای او نبود ، با این حال این فیلم روایت اتفاقات یک روز را داشت و بیش از آن سعی نکرد اطلاعات دیگری را به بیننده دهد.

درباره امیرحسین ثقفی، کارگردان فیلم

امیرحسین ثقفی حالا و پس از ساخت ۵ فیلم سینمایی، کارگردان باتجربه‌ای در سینمای ایران محسوب می‌شود. او بیش از هر چیز به سبب نگاه متفاوتش به مدیوم سینما شناخته می‌شود. آثار او ارتباط چندانی با جریان فیلم‌های اجتماعی و قصه‌گو در سینمای ایران ندارند. ثقفی این موضوع را از همان نخستین فیلم خود یعنی «مرگ کسب‌وکار من است» تاکنون دنبال کرده. «همه چیز برای فروش»، «روسی» و «کوچه ژاپنی‌ها» دیگر فیلم‌های بلند سینمایی او به شمار می‌روند. فیلم دست‌تنها در حال‌وهوای فیلم پیشین ثقفی ساخته شده. او در این فیلم برای نخستین بار تهیه‌کنندگی در سینما را تجربه کرده و دیگر از نام پدر او یعنی علی‌اکبر ثقفی در تیتراژ این فیلم خبری نیست.

خبرنگار مهلا رنجبران

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار