به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «دست تنها» امروز سهشنبه در پنجمین روز از جشنواره چهل و سوم فجر، با اجرای منصور ضابطیان و حضور امیرحسین ثقفی نویسنده و کارگردان، علی اوجی تهیهکننده، علی اکبر ثقفی تهیهکننده، مجید مظفری، شکیب شجره، نرگس محمدی بازیگران، ستاره ثقفی تدوینگر و سجاد آذرینیا طراح گریم برگزار شد.
فیلم «دست تنها» محصوا سال ۱۴۰۱ است که در خلاصه آن این چنین آمده: دو مرد خیابانگرد در پی نجات زنی شهر را جستوجو میکنند.
اوجی:
علی اوجی، تهیهکننده فیلم «دست تنها» در نشست خبری این فیلم گفت: اگر کارگردانی نرگس را پیشنهاد بدهد با عشق قبول میکنم. سر دستمزد چونه خوبی میشود با او زد!
وی افزود: من پیشتر با امیرحسین ثقفی کار کرده بودم و دوست داشتم دوباره با او همکاری کنم. با امیرحسین ثقفی صحبت کردم و متوجه شدم چند ماهی هست که مجید مظفری راکورد خود را برای حضور در این فیلم سینمایی نگه داشته است. من هم تصمیم گرفتم در این کار حضور پیدا کنم.
اوجی درباره حضور نرگس محمدی در فیلم گفت: اگر کارگردانی نرگس محمدی را برای بازی پیشنهاد دهد من از این ماجرا استقبال میکنم. اما اینطور نیست که حضور او را در فیلمی به کسی تحمیل کنم و پیشنهاد حضور او در فیلم هیچگاه از طرف من اتفاق نمیافتد.
این تهیه کننده اظهار کرد: من امسال با عنوان سرمایهگذار در بخش خصوصی دو فیلم «دست تنها» و «شوهر ستاره» را در جشنواره فیلم فجر دارم. سینمای امیرحسین ثقفی را دوست دارم و باوجود این که سرمایهگذاری در این فیلم ریسک است، تصمیم گرفتم کمک کنم. دیگر سرمایهگذار این کار بهجز مجید مظفری، فریبا نادری است.
وی ادامه داد: لازم است که این مسئله را باز کنم که این کار ژست نیست. این کار در جهت حفظ سینمای مستقل، خصوصی و غیرفرمایشی است. بازیگران وقتی به دفتر این قبیل از آثار میآیند، طلب دستمزد میلیاردی میکنند و این نادرست است. ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و اجازه دهیم سینمای بخش خصوصی نفس کشیده و به حیات خود ادامه دهد.
مجید مظفری، بازیگر سینما گفت: من خانواده ثقفی را از سی سال پیش میشناسم. امیرحسین فرزند سینما است و در سینما بهدنیا آمد. روزی در دفتر آقای ثقفی به من فیلمنامهای دادند بهنام «کوچه ژاپنیها» و شروع به مطالعه کردم. متوجه شدم که متن بسیار به کاراکتر من نزدیک است و انگار برای من نوشته شده است. همیشه تلاش میکنم در نقشهای متفاوتی حضور داشته باشم و زمانی که دوباره فیلم «دست تنها» به من پیشنهاد شد، بیهیچ فکری آن را پذیرفتم.
مجید مظفری، بازیگر درباره سرمایهگذاری در این اثر گفت: من میدانم که امیرحسین ثقفی پای فیلمش میایستد و زمانی که دیدم دغدغه بودجه دارند، تصمیم گرفتم سرمایه و دستمزد خود را در کار بگذارم و بعد از گیشه سهم بردارم.
شکیب شجره، بازیگر، درباره چگونگی حضور خود در این فیلم گفت: علی اوجی تهیه کننده فیلم با من تماس گرفتند و گفتند که امیرحسین ثقفی میخواهد یک فیلمی بسازد و تا اسم امیرحسین آوردند گفتم آخ جون؛ چون من کارها و فضای امیرحسین را خیلی دوست داشتم خوشحال شدم و در پوست خود نگنجیدم. وقتی درباره فیلمنامه توضیح دادند به اصطلاح بازیگری همانجا قلاب من گیر کرد.
وی ادامه داد: من لباسهای کاراکتر را از دفتر گرفتم و شروع کردم پشت بازار سید اسماعیل، شروع به کار با گاری کردم تا به نقش نزدیک شوم. حدود ۱۵ کیلو از وزنم نیز کم شد و رفته رفته به کاراکتر نزدیک و نزدیک شدم.
وی ادامه داد: میتوان به نوعی گفت که المانهایی از کارهای قبلی من در این اثر نیز هست. موضوع اینجا است که سینما برایم مسئله است و کارکردی مثل تراپی دارد. سینمای من سینمای خرده پیرنگ است. از فیلم اولم تا به امروز، لوکیشن برایم از قصه مهمتر بوده است.
علی اکبر ثقفی، تهیهکننده گفت: این فیلمنامه به فضای آثار قبلی امیرحسین ثقفی نزدیک بود. وقتی متن را خواندم آن را پسندیدم و تصمیم به ساخت کار گرفتم.
وی افزود: آماری که در سینما منتشر میشود، معمولا از فروش و پرشدن صندلیها است. سینمای اجتماعی با این روش قربانی شده و آثار متضرر میشوند. این روزها بهدلیل بحث اقتصادی، سینمادار فیلم را انتخاب میکند و پخشکننده نیز با آنها همراهی میکند. باید این موضوع را آسیبشناسی کرد.
نرگس محمدی، بازیگر درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: قبل از کار کردن من در این پروژه سینمایی، همسرم، علی اوجی در «کوچه ژاپنیها» با عوامل این فیلم همراه بود. من از این طریق با گروه آشنا شدم و بعد به کار پیوستم.
ستاره ثقفی، تدوینگر گفت: تدوین این فیلم برای من منحصر به فرد بود. خوشحالم که افتخار حضور در فیلم برادرم را داشتم. بهواسطه شناختی که من از او داشتم توانستم خیلی زود به لحن و زبان مشترکی با کارگردان دست پیدا کنم.