به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کارشناسان اورژانس به شکل شبانه روزی، بدون هیچ چشمداشتی و با جان و دل برای نجات بیماران و مصدومان سوانح رانندگی تلاش میکنند و همیشه در آماده باش کامل هستند تا اگر در نقطهای از شهر و محل برای شهروندان اتفاق ناخوشایندی رخ داد، در سریعترین زمان ممکن وارد عمل شوند.
جوسازیها در خصوص اینکه اورژانس همیشه دیر میرسد، موجب شده مردم دیدگاه خوبی نسبت به حضور اورژانس در صحنه نداشته باشند.
امیر رهبر، فعال سانه ای در این رابطه گفت: میانگین رسیدن اورژانس بر اساس استاندارد در داخل شهر ۱۰ دقیقه و در جاده ۱۴ دقیقه و در استان ما این عدد کمتر است؛ فقط در مواقع ترافیک میزان رسیدن به بالین بیمار ممکن است با پنج دقیقه تاخیر همراه باشدکه نیاز به فرهنگ سازی در خصوص وظایف و عملکرد اورژانس در جامعه وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه هر ۲ فردی که در آمبولانس اورژانس حضور دارند، کاردان و کارشناس فوریتهای پزشکی هستند، میگوید: در سیستم اورژانس فردی با عنوان راننده وجود ندارد، ولی شهروندان تصور غلطی از این موضوع دارند.
اینفعال رسانهای ادامه میدهد: برخوردهای ناشایست با کارشناسان اورژانس بر روح و روان این افراد تاثیر میگذارد و سختی کار آنها را چند برابر میکند.
متاسفانه در برخی موارد شاهد برخوردهای نامناسب از سوی اطرافیان بیمار هستیم و میتوان گفت هر تکنسین اورژانس در طول سابقه خدمت خود حداقل یکبار مورد ضرب و شتم قرار میگیرد.
وی ادامه میدهد: ضرب و شتم فقط به جسم و جان انسان آسیب میرساند و بعد از مدتی آثار آن برطرف میشود، ولی کارشناسان اورژانس که در طول شبانه روز که با جان و دل برای خدمت به مردم و بدون منت تلاش میکنند با الفاظ ناشایستی روبهرو میشوند که روح و روان آنها را اذیت میکند.
با این وجود، برخوردها و سخنان ناشایست اطرافیان بیمار باعث نمیشود تا ما بیمار را رها شود، بلکه بدون توجه به آنها به وضعیت بیمار رسیدگی میشوند و اقدامات لازم را انجام میدهند.
رهبر اضافه میکند: باید به دانشجویان این رشته توصیه شود؛ اگر این رشته را انتخاب کردهاید و میخواهید به مردم خدمت کنید، بایستی بسیار صبور باشید و در مقابل توهینها و فحاشیهایی که میشود کار خود را رها نکنید، وظیفه شما درمان و رسیدگی به وضع بیمار است.
متاسفانه فرهنگ راه دادن به آمبولانس هنوز در جامعه ما نهادینه نشده و حتی در مواردی شاهد بدرفتاری رانندگان و توهین و تهدید آنها علیه نیروهای اورژانس نیز بودهایم.
وی میگوید: وقتی بیمار بدحال ولی هوشیار در آمبولانس وجود دارد، تکنسین همراه در آمبولانس؛ آژیر را روشن نمیکند تا بیمار دچار اضطراب و استرس نشود، اما وقتی بیمار هوشیار نیست آژیر را روشن میکنند تا خودروها راه را برای ما باز کنند.
وی میگوید: مردم همیشه این تصور را از کارشناسان اورژانس دارند که باید خیلی سریع به بالین بیمار برسند ولی اینکه آیا به موقع با اورژانس تماس گرفتهاند، توجه نمیکنند.
امیر رهبر با توجه به بحس فرهنگ سازی در این زمینه گفت: معمولا در حوادث رانندگی مردم قبل از اینکه با اورژانس تماس بگیرند، با پلیس ۱۱۰ تماس میگیرند و این یکی از دلایل دیر رسیدن اورژانس است.
وی اضافه میکند: همه شهروندان به این موضوع که زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار بسیار مهم و حیاتی است، واقف هستند، اما در عمل کمتر رانندهای وجود دارد که با دیدن آمبولانس راه را برای خودرو اورژانس باز کند وآمبولانس اکثرا در ترافیکهای خیابانی گرفتار میشود.
رهبر با اشاره به شرح وظایف تعریف شده گفت: براساس سلسله وظایفی که تعریف شده، در ماموریتهای تصادفی تا زمانی که امنیت صحنه برقرار نشده، نباید وارد عمل شد، اما کارشناسان اورژانس منتظر این موضوع نمیشوند و نجات جان بیمار را بر خود مقدم میدانند.
گاه اتفاق میافتد افرادی از جامعه پزشکی که خدمات درمانی را به بیماران ارائه میدهند با برخوردهای ناخوشایند همراهان بیماران مواجه میشوند.
در مواد ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به صراحت عنوان شده چنان که هر کسی اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی توهین کنند، مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی میشوند.
سامانه ۱۹۰ در وزارت بهداشت آماده پذیرش شکایات مردمی در خصوص هرگونه نارضایتی از خدمات بهداشتی، درمانی و اورژانس است که تمام موارد با دقت در وزارت بهداشت پیگیری و رصد میشود.
تمام تماسهای اورژانس با خط ۱۱۵ ضبط و ثبت میشود و زمان رسیدن ماموران اورژانس در محل حادثه هم قابل رهگیری است.
وی با اشاره به لزوم انعکاس شکایات مردم افزود: باید تمام موارد اعم از دلایل نبود همکاری ماموران یا بدرفتاری نیروهای اورژانس به صورت مکتوب به دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی هر شهر ارائه شود.
باید شکایت را به دانشگاه اعلام کنند تا طرفین موضوع حاضر شوند و بررسیهای لازم از روند حادثه به دست آید و در صورت تخلف اورژانس با هر نوع تخلفی برخورد خواهد شد.
نگارنده: امیر رهبر