علی حسینی فعال دانشجویی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با خصوصیسازی گفت: با توجه به شرایط تحریمی کشور، اینکه کشورهای دیگر با ما ارتباط ندارند و دولت نیز در حوزه مسائل اقتصادی و صنعتی قوی نیست، خصوصیسازی اتفاق مثبتی محسوب میشود. اما نکتهای که وجود دارد این است که هر بخش خصوصی نباید وارد این بازی شود. به عنوان مثال شرکت کروز در قوه قضائیه پرونده باز دارد و فساد آن نیز ثابت شده است.
وی افزود: وزارت صمت، وزارت اقتصاد، شرکت رایتکو و کروز از جمله شرکتهای سهامدار در ایرانخودرو هستند. برای پروسه واگذاری، شرکت کروز حکمی گرفته است که شرکتهای تودلی نتوانند رای بدهند. از طرفی وزارت اقتصاد که به واسطه سهامداری بانکهای دولتی حضور دارد، با شرکت کروز در مجموع بیش از ۵۱ درصد سهام دارد که فشار میآوردند مجمع تشکیل شود؛ در صورتی که این موضوع به عهده وزارت صمت است. آیا اگر بعد از مدتی مشکلاتی بهوجود بیاید، وزارت اقتصاد پاسخگو خواهد بود؟
این فعال دانشجویی درباره نحوه واگذاری درست اظهار کرد: فرایند واگذاری درست این است که یک قرارداد پیمانی-مدیریتی منعقد میشد که در آن دولت مدیریت را واگذار کند. یعنی پیمان میبستند که دولت در یک مدت زمان خاص از شما تقاضای مشخصی دارد. در این صورت اگر قرارداد رعایت نمیشد، مدیریت به دولت بازمیگشت.
حسینی ادامه داد: شورای رقابت یک حکمی صادر کرد که شرکت کروز به عنوان قطعهساز، نمیتواند سهام ایرانخودرو را بخرد. این حکم نیز در تجدیدنظر شورای رقابت برگشت خورد. در این تجدیدنظر فسادی پیدا نبود. در تجدیدنظر دوم افراد جدید حضور یافتند که حکم آن منتشر شد. رئیس تجدیدنظر شورایرقابت، رای را اعلام نکرد؛ مشخص است که قطعا فساد شکل گرفته و عدهای نمیخواهند کار درست انجام شود.
وی افزود: در نهایت با فشار وزارت اقتصاد، کروز و رئیس تجدیدنظر شورایرقابت که حکم را اعلام نکرد، این مجمع شکل گرفت.
این فعال دانشجویی درباره دلایل موافقان و مخالفان این واگذاری و پیامدهای آن گفت: یک عده که موافق این اتفاق هستند، میگویند چارهای نداریم، کروز شرکت سرشناسی است، همه جا هم فساد داریم و اینکه خط تولید کروز پیشرفتهتر از ایرانخودرو است. اما مخالفان این واگذاری علاوه بر اینکه به پرونده فساد شرکت کروز اشاره میکنند، میگویند قطعا در موضوع قیمتگذاری نیز مشکلاتی ایجاد میشود. قیمت خودرو دستوری است؛ وقتی به عهده دولت باشد، به یک نحوی زیان خود را جبران میکند، اما شرکت خصوصی نمیتواند زیانده باشد، چون به سمت نابودی میرود. علاوه بر این، ممکن است که شورای رقابت یک قیمتی را اعلام کند که کروز مخالف آن باشد؛ در نتیجه میتواند خط تولید را تعطیل کند.
وی افزود: اگر خط تولید تعطیل شود، دولت نمیتواند تقاضا را تامین کند. همچنین بعد از واگذاری، تعدیل نیرو شکل میگیرد و تعدادی از افراد بیکار میشوند.
این فعال دانشجویی درباره زنجیره ارزش و نحوه همکاری شرکتهای مختلف دنیا اظهار کرد: شرکتهای بزرگ دنیا با همکاری چند شرکت و کشور یک زنجیره ارزش بزرگی را تشکیل میدهند. ما به دلایل شرایط تحریمی نمیتوانیم با کشورهای مختلف همکاری کنیم، اما میتوانیم از شرکتها کمک بگیریم. اما در ایران با شرکتهای مختلف همکاری نمیکنند.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه سیاستهایی که دولت در خصوص خصوصیسازی در پیش گرفته است، درست نیست اعلام کرد: شرکتهای رایتکو، کروز و بهمن پروندههای باز دارند. در حال حاضر نیز در مقابل واگذاری ضمانتنامهای از آنها دریافت نشده است. همچنین رئیس شرکت بهمن فراری است. سیاستی که دولت دارد اشتباه است؛ به عنوان مثال خانم عالیپور با دو پرونده باز، رئیس سازمان خصوصیسازی شده است. در صورتی که حکم منع مسئولیت برای ایشان صادر شده است.
وی در پایان افزود: دولت میخواهد به هر نحوی خصوصیسازی را انجام دهد. به عنوان مثال در آذرماه مطرح شد که قصد فروش ورزشگاه آزادی را دارد. در صورتی که ورزشگاه یک سرمایه عام است که نمیشود قیمتگذاری کرد.