به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ظهر ۲۳ بهمنماه در جمع خبرنگاران گفت: سیاستهای اجرایی معاونت در خصوص اجرایی سازی سند تحول بنیادین، انسجام بخشی به برنامههای تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای یادگیری و یاددهی در کلاسهای درس، برنامه ریزی برای توانمند سازی و تقویت شایستگی معلمان، توسعه حرفهای و تخصصی کارشناسان به عنوان نظر تخصصی، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در راستای وفاق ملی است که برای این سیاستها به آیین نامهها نیاز داریم.
وی با اشاره به تاکیید رئیس جمهور به کیفیت بخشی نظام آموزشی عنوان کرد: این معاونت دارای سه دفتر از جمله دفتر آموزش دوره اول متوسطه، دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری، دفتر دوره متوسطه فنی و حرفهای و کار و دانش است. مجموعا تعداد مدارس دوره متوسطه ۴۸ هزارو ۶۱۵ مدرسه است که ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند.
آذرکیش خاطرنشان شد: در دوره متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ دانش آموز، در دوره دوم متوسطه نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانش آموز و در فنی و حرفهای ۸هزار و ۹۳۲ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز داریم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: نسبت به جمعیت ۱۶ میلیون نفری دانش آموزان کشور حدود ۴۲.۹ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۳.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای شهری و ۱۶.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای روستایی تحصیل میکنند و ۸۶.۵۶ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد از دانش آموزان در مدارس غیر دولتی حضور دارند.
وی ادامه داد: ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ نفر معلم در دوره متوسطه شاغل داریم که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول و ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفهای و کاردانش فعالیت دارند.
آذرکیش با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش فعالیت دارند، عنوان کرد: ۴۳.۱۱ درصد دانش آموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستانها هستند و مابقی در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بهمن ماه امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند گفت: وزیر آموزش و پرورش با تمرکز بر ۷ رویکرد، برنامههای خود را به مجلس ارائه کرده است. متناظر بر این ۷ رویکرد تامین عدالت و نصیب آموزشی دانش آموزان از جمله ماموریتها قرار گرفته که رییس جمهور نیز بر این موضوع ورود کرده و عدالت آموزشی را دو محور از جمله رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی با رویکرد توانمندسازی معلمان و تحول در فرآیند آموزش و یادگیری مورد نظر قرار دادهاند.
آذرکیش عنوان کرد: اقداماتی به موازات با ساخت فضاهای آموزشی، تحول در فرآیند آموزش و یادگیری در حال انجام است و برای این موضع، آیین نامههای مشخصی داریم و شهر قدس به صورت پایلوت در اولویت تحول یادگیری و یاددهی و همچنین ارتقای فضای آموزشی قرار دارد، اما برای سراسر کشور برنامههایی در حال تدوین است که یکی از این برنامهها برای ایجاد چرخشی تحولی مدیریتی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین است.
وی ادامه داد: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین در ۱۰ درصد از مدارس عادی و ۵۰ درصد از مدارس غیر دولتی در سال جاری اجرا شده که مجموع ۲۲ هزار و ۹۰۰ مدرسه عادی دوره متوسطه و ۴۳۵ هزار مدرسه غیر دولتی دوره متوسطه هزار و ۱۵۰ مدرسه خاص استعدادهای درخشان در دوره متوسطه داریم و اجرای مرحله اول الگوی مدرسه تراز در ۸ هزار و ۸۸۴ مدرسه برنامه ریزی شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه از برنامههای مهارتآموزی برای دانشآموزان خبر داد و گفت: در راستای برنامه هفتم توسعه، هدف ما آموزش مهارتهای شغلی و هنری به شش میلیون دانشآموز در هر سال است. این برنامه شامل دورههای آموزشی برای دانشآموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است.
آذرکیش همچنین از تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای سرانه غذایی دانشآموزان شبانهروزی و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب آنان خبر داد. وی در این خصوص گفت: این اعتبارات به منظور کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم اختصاص یافته است.
وی همچنین به توسعه هنرستانها و همکاری بینبخشی اشاره کرد و خاطرنشان شد: ما در حال توسعه هنرستانهای وابسته به بخشهای مختلف دولتی و خصوصی هستیم. هدف ما ایجاد ارتباط نزدیکتر بین آموزش و صنعت است تا دانشآموزان در محیطهای واقعی کار مهارتهای خود را تقویت کنند.