«پایتخت ۷» و انتقادهایی که ادامه دارد

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، منتقدین قصهپردازی نامنسجم، خرده پیرنگهای بیسرانجام و گرههای روایی بیمنطق و… را باعث کاهش جذابیت های فصل هفتم سریال پایتخت عنوان می کنند و معتقدند که در فصلهای قبلی شخصیتها آرام آرام و در طول زمان رشد میکردند و قابلیتهایشان را نشان میدادند؛ ولی حالا از یک طرف چند چهره مهم و کلیدی از این مجموعه جدا شدند و از طرفی باقی شخصیتها به ورطه تکرار رسیدهاند.
بنا به اعتقاد منتقدین سری هفتم «پایتخت» از چهارم فروردین روی آنتن شبکه یک رفت و با اینکه بعد از مدتها مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون کشاند، اما از لحاظ محتوایی حتی اعتراض طرفداران پر و پا قرصش را هم برانگیخت.
تاکنون 13 قسمت از سریال پایتخت پخش شده، اما گفته می شود که دیگر از یک مجموعه با نشاط و خاطرهانگیز نشانی باقی نمانده است و آنچه سری هفتم «پایتخت» از آن رنج میبرد ضعف اساسی فیلمنامه است. پس از درگذشت خشایار الوند، نویسنده فصلهای پیشین، ضعف در قصهپردازی به مشکل اساسی پایتخت تبدیل شد. خشایار الوند با درک دقیق از ساختار درام و تسلط بر طنز موقعیت داستان جذابی خلق میکرد که مخاطب با شور و هیجان و علاقه دنبالش میکرد.
از نظر منتقدین پس از مرگ او روند روایت سریال بهتدریج افت کرد و بسیاری از شخصیتها در دام تکرار افتادند و حالا این ضعف بزرگ در فصل هفتم بیشتر از همیشه خودش را نشان داده است.
آنچه که بیان می شود یکی از دلایل موفقیت «پایتخت» در سالهای نخست، ارتباط قوی آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی زمان خود بود؛ اما در فصل هفتم، این ارتباط تا حد زیادی از بین رفته و بیشتر شبیه به بازخوانی خاطرات قدیمی است تا یک اثر زنده و پویا. فقدان سوژههای تازه، استفاده از الگوهای امتحانشده و تلاش برای زنده نگه داشتن روح گذشته، همگی باعث شدهاند تا «پایتخت ۷» نتواند به یک روایت معاصر و مرتبط با دغدغههای امروز جامعه تبدیل شود.
آنچنان که از سوی منتقدین در رسانه ها عنوان می شود، «پایتخت» همیشه نگاهی فوقالعاده ریزبینانه و درست به جزئیات رفتاری و گفتاری و عادتهای زیستی مردمان خطه سرسبز مازندران داشت. بهعنوان نمونه از فرشهایی که اتاقها را میپوشاند گرفته تا گلهای مصنوعی که در اتاقها دیده میشد دست به دست هم میدادند تا جزئیات سریال بیشتر به چشم بیاید و حال و هوای مازندران را برای مخاطب تداعی کند؛ اما فصل جدید نشانی از فصول گذشتهاش ندارد و انگار سریال در تهران میگذرد و بازیگران هم دیگر نای اجرای شخصیتهایشان را ندارند و انگار هیچکس در حد و اندازه خودش نیست.
انتقادهای محتوایی در حالی ادامه دارد که هنوز این مجموعه به پایان نرسیده و بر اساس آمارها پر مخاطبترین برنامه تلویزیون بوده و با ثبت بیش از ۱۵میلیون بازدید برای هفت قسمت ابتدایی در تلوبیون، رکوردی بیسابقه در تماشای آنلاین محتوای نمایشی به ثبت رسانده است. با این حال پخش این مجموعه از نخستین قسمت حاشیههای زیادی هم داشته که مهمترینش با بازسازی کمیک یک روانشناس مشهور بهوجود آمد و سیلی از انتقادها را برانگیخت.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در نامهای اعتراضی به رئیس سازمان صداوسیما نوشت آنچه اخیرا در سریال «پایتخت ۷» که از شبکه یک سیما در حال پخش است با هیچکدام از اصول و مبانی درمانگری هماهنگی ندارد. در این نامه آمده است تهیه سریال طنز و ایجاد فضای شاد و بانشاط برای مردم کشورمان از ارزش بالایی برخوردار است؛ ولی طنز نباید عاملی در جهت تخریب رشته علمی روانشناسی که از حساسیت و ظرافت بسیار بالایی مثل خود روان برخوردار است، شود و اعتماد عمومی در مراجعه به روانشناسان را سلب کند.
انتقاد دیگر مربوط به به حجم بالای آگهیهای این مجموعه است. این موضوع اعتراض مخاطبان سریال را بهوجود آورد و سوالاتی را برای مخاطبان درباره بودجه های صدا و سیما مطرح می کند.
حتی منتقدین راجع به گراز قسمت اول در فصل 7 پایتخت نیز ایراد گرفته اند و حمله گراز به نقی معمولی سوژه می شود که در آن گفته می شود گروهی از کاربران فضای مجازی به شیوه نگهداری گراز اعتراض کرده و آن را مصداق «حیوان آزاری» عنوان کرده اند.