آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۴۶۴۷۷
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان خبر داد:

تشکیل قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در کرمان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگ، از امروز ، قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در استان آغاز به‌کار كرد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، سیدمهدی هاشمی در نشست شورای برنامه‌ریزی ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: سازمان ثبت با توجه به ماموریت‌های متنوع در حوزه‌های مستندسازی اراضی و املاک، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی می‌تواند نقشی اساسی در تحقق شعار سال و تسهیل سرمایه‌گذاری در تولید ایفا کند و باید از این ظرفیت در حد اعلی استفاده شود.

وی افزود: در این میان حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای تمام پهنه‌های سرزمینی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب، رییس دستگاه قضا و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار داشته است و بخش عمده برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ بر مبنای تکمیل حدنگاری اراضی و املاک، تدوین و ابلاغ شده است.

دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از عنصر زمان، در پیشبرد اهداف سازمانی نقش‌آفرین است و هر جا به زمان توجه نکنیم، دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد لذا برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها از روز‌های ابتدایی سال ضرورت دارد.

او گفت: اسناد دفترچه‌ای قدیمی با توجه به فقدان سامانه‌های جدید نقشه‌برداری در سنوات گذشته، عمدتا بر مبنای اطلاعات توصیفی صادر شده‌اند و از سوی دیگر، مختصات جغرافیایی این املاک در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک جانمایی و تثبیت نشده‌اند.

ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ممنوع است،

هاشمی ادامه داد: بر این اساس، این اسناد باید به سرعت به اسناد حدنگار (تک‌برگ) تبدیل شوند که با بهره‌گیری از مختصات جغرافیایی از دقت بالایی در جانمایی املاک برخوردارند و با تثبیت در سامانه جامع املاک، مانع صدور اسناد مالکیت معارض می‌شوند.

وی با بیان اینکه مطابق قانون جامع حدنگار کشور ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ممنوع است، گفت: تعویض این اسناد به سند تک‌برگ، یکی از اقدامات اولویت‌دار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال جاری محسوب می‌شود و به منظور راهبری بهتر این موضوع، از امروز قرارگاه جهادی تعویض اسناد دفترچه‌ای در استان تشکیل می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات اجرای بهتر قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، داده‌آمایی پرونده‌های ثبتی است که فرآیند پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و دفاتر اسناد رسمی را تسریع می‌کند و باید به فوریت دنبال شود.

عملکرد ادارات ثبت اسناد شهرستان‌ها به صورت روزانه رصد می‌شود

وی بیان کرد: عملکرد ادارات ثبت اسناد شهرستان‌ها به صورت روزانه رصد می‌شود و کارشناسان ثبتی باید ظرف ۴۸ ساعت از ارجاع پرونده نسبت به تکمیل گزارش کارشناسی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقاء دانش حقوقی و ثبتی کارکنان افزود: آموزش‌های ضمن خدمت باید استمرار داشته باشد و قوانین و مقررات به صورت پیوسته مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند تا وحدت رویه جایگزین تکثر رویه‌ها شود و فرآیند‌ها تسهیل و تسریع شود.

ممنوعیت هزینه‌تراشی برای مردم

او با بیان اینکه هزینه‌تراشی برای مردم ممنوع است، گفت: به منظور کاهش حداکثری هزینه‌های مترتب بر حدنگاری و صدور اسناد مالکیت، قرارداد‌های متعدد به منظور تهیه نقشه اراضی کشاورزی، بافت شهری و نیز مناطق روستایی منعقد شده است و برای شهر‌هایی که نقشه‌ها نیاز به به‌روز‌رسانی دارد نیز در روز‌های آینده قرارداد منعقد می‌شود تا نیاز به ارجاع متقاضیان به نقشه‌برداران برون‌سپار وجود نداشته باشد.

هاشمی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی حداکثری منابع و به حداقل رساندن مراجعات حضوری تاکید کرد: با بهره‌گیری از قابلیت‌های سامانه کاتب، مراجعات حضوری به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد و کاهش مراجعات حضوری علاوه بر تسریع در انجام امور به ارتقاء سلامت اداری نیز کمک شایانی می‌کند و مورد تاکید جدی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار