تاخیر در اجرای برنامه هفتم توسعه؛ نگرانی از کیفیت اجرای احکام / برنامه هفتم توسعه؛ شفافیت و جلوگیری از تعارض منافع + فیلم

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت که برنامه هفتم توسعه که قرار بود از فروردین 1403 آغاز شود، به دلیل حجم بالای کار و پیچیدگیهای اجرایی، با تاخیر از تیرماه اجرا شده است.
وی افزود: "برآوردها نشان میدهد که بیش از یک چهارم برنامه هنوز اجرا نشده است. احکام برنامه هفتم توسعه دو برابر برنامههای پیشین است و این موضوع چالشهایی را برای دولت ایجاد کرده است."
پورابراهیمی همچنین تأکید کرد که دولت برای رسیدن به آییننامههای اجرایی، بخشی از برنامهها را با کاهش کیفیت اجرا کرده است که این مسئله موجب نگرانی در خصوص تحقق اهداف برنامه شده است.
عزیزی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت که برنامه هفتم توسعه با سیاستهای کلی منطبق است و از 70 سامانه شفاف برای جلوگیری از تعارض منافع بهره میبرد.
وی افزود: "این برنامه دارای سنجههای مشخصی است که اجرای صحیح و بهموقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است."
عزیزی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت که در برنامه هفتم توسعه، 321 دستورالعمل تدوین شده است که اجرای آنها نقش مهمی در تحقق اهداف این برنامه دارد.
وی افزود: "متأسفانه در حوزههایی مانند میراث فرهنگی و آموزش و پرورش، 80 درصد مصوبات اجرا نشده است، که این موضوع نیازمند بررسی و اصلاح روند اجرایی است."
عزیزی همچنین تأکید کرد که شورای عالی راهبری یکی از مهمترین احکام برنامه هفتم است و نقش کلیدی در هدایت و نظارت بر اجرای برنامههای توسعهای دارد.
محمدباقر پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت که در برنامه هفتم توسعه، ۱۹۸ آییننامه تدوین شده است.
وی تأکید کرد که قانون برنامه هفتم ۱۳۰۲ تکلیف را برای دولت مشخص کرده و تاکنون ۶۵ آییننامه در طول ۶ ماه تصویب و ابلاغ شده است.
پورمحمدی افزود: "در این زمینه عقب نیستیم و آییننامهها به صورت دستهبندیشده بررسی میشوند. اولویت با آییننامههایی است که به مسائل معیشتی مربوط میشوند تا تأثیرات مثبت آنها سریعتر احساس شود."