آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۵۰۹۲
در گفت‌و‌گو با دانشجو مطرح شد؛

شهربازی‌ها تازه به سطح ۱۰ سال پیش رسیده‌اند/ مسیر‌های گردشگری پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تهران گفت: مشکلی که در سال‌های اخیر باعث تعطیلی بسیاری از شهربازی‌ها شد، استاندارد دستگاه‌های بازی بود که به پایان عمر مفید خود رسیده بودند و به‌روز رسانی آنها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی بود امری که شهرداری یا بخش خصوصی معمولاً از انجام آن صرف‌نظر می‌کردند.

سید احمد علوی رئیس کمیسیون گزدشگری شورای شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفت: در تهران، شهربازی‌ها تحت نظارت نهاد‌های مختلفی فعالیت می‌کنند؛ برخی از آنها متعلق به شهرداری هستند و در بوستان‌ها و فرهنگسرا‌ها مستقر شده‌اند، برخی دیگر مانند شهربازی ارم تحت مدیریت نهاد‌های حاکمیتی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام قرار دارند، و دسته سوم شامل شهربازی‌های کوچک بخش خصوصی می‌شود که اغلب در فضا‌های سرپوشیده و کوچک‌تر فعالیت می‌کنند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان شد: مشکلی که در سال‌های اخیر باعث تعطیلی بسیاری از شهربازی‌ها شد، استاندارد دستگاه‌های بازی بود که به پایان عمر مفید خود رسیده بودند و به‌روز رسانی آنها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی بود امری که شهرداری یا بخش خصوصی معمولاً از انجام آن صرف‌نظر می‌کردند. در نتیجه، برخی از شهربازی‌های خاطره‌انگیز مانند مینی‌سیتی، شهربازی خاوران، پامچال و بسیج تعطیل شدند. این مکان‌ها برای بسیاری از شهروندان تهرانی یادآور خاطرات خانوادگی و شب‌های پرنشاط بودند.

علوی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد، برخی از این شهربازی‌ها در سازمان سرمایه‌گذاری برای مشارکت بخش خصوصی بررسی شدند. به عنوان مثال، شهربازی بوستان بسیج پس از پنج سال تعطیلی، با همکاری سرمایه‌گذار مجدداً فعال شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری شرق تهران محسوب می‌شود. همچنین، شهربازی بوستان پلیس در تهرانپارس طراحی و اجرا شد و از عید امسال خدمات خود را آغاز کرده است. شهربازی بوستان بعثت، که در کنار پایانه جنوب قرار دارد، نیز از استاندارد خارج شده و جذب سرمایه‌گذار خصوصی برای بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد شهربازی‌های کوچک که زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار دارند، پیگیری‌هایی صورت گرفته تا با نوسازی تجهیزات، مجدداً وارد چرخه فعالیت شوند. علاوه بر این، پروژه یک شهربازی بزرگ در غرب تهران (منطقه ۲۲) نیز در دستور کار بود، اما به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی، بیش از یک دهه به تأخیر افتاد. این پروژه با عنوان شهربازی هزار و یک شهر علاوه بر فضا‌های تفریحی، شامل مراکز تجاری نیز بود، اما با احداث ایران مال در مقابل آن، توجیه اقتصادی ساخت مجموعه تجاری از بین رفت. در نهایت، تصمیم گرفته شد بخشی از زمین‌های این پروژه به مسکونی تبدیل شود، و در عوض، بخش تفریحی و شهربازی آن تکمیل گردد. برای جلوگیری از عدم اجرای بخش تفریحی، در قرارداد سرمایه‌گذاری شرط شده است که توسعه مسکونی همزمان با پیشرفت شهربازی انجام شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تهران گفت: در زمینه تجهیزات، در گذشته اغلب دستگاه‌های شهربازی‌ها از خارج وارد می‌شدند، اما اخیراً برخی شرکت‌های داخلی نیز وارد این حوزه شده‌اند. در نمایشگاه اخیر شهر آفتاب، چند شرکت ایرانی محصولات خود را معرفی کردند، اما بسیاری از آنها تحت لیسانس شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی هستند.

علوی بیان کرد: به طور کلی، تلاش‌های مدیریت شهری برای احیای شهربازی‌ها باعث شده وضعیت این فضا‌های تفریحی تازه به سطح ۱۰ سال پیش بازگردد و امید است با اعطای مجوز‌های جدید برای شهربازی‌های سرپوشیده، سرانه تفریحی شهر افزایش یابد. همچنین، تصویب طرح‌هایی که در شورای شهر بررسی خواهند شد، می‌تواند به تسریع پیشرفت برخی پروژه‌ها کمک کند.

مسیرهای گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تهران درمورد مسیرهای گردشگری پایتخت گفت: مسیرهای گردشگری و پیاده‌روی تهران در این دوره شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده‌اند. برخی از این پروژه‌ها پیش‌تر آغاز شده بودند، اما اکنون بخش‌های مهمی از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. از جمله این مسیرها می‌توان به مسیر ۴۷ کیلومتری اشاره کرد که به‌طور رسمی افتتاح شده است. این مسیر عمدتاً برای دوچرخه‌سواری طراحی شده، اما امکان پیاده‌روی نیز در بخش‌هایی از آن فراهم است، به‌ویژه مسیرهایی که از میان بوستان‌ها می‌گذرد.

علوی ادامه داد: یکی دیگر از مسیرهای مهم، مسیر دره فرحزاد است که بخش قابل توجهی از آن به بهره‌برداری رسیده است. این مسیر بیشتر برای پیاده‌روی خانوادگی طراحی شده و فضایی مناسب برای گردش و تفریح فراهم می‌کند.

وی افزود: مسیر باغ‌های حضرت زهرا نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجرا است. فاز نخست این مسیر افتتاح شده، اما اجرای کامل آن همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به سرانجام برسد. این مسیر ۹ کیلومتری به دلیل شرایط فنی خاص، اجرای پیچیده‌ای دارد. علاوه بر پیاده‌روی، طراحی آن شامل مسیرهای دوچرخه‌سواری و بخش‌هایی اختصاصی برای کودکان نیز هست، که شاید حتی فضایی مشابه شهربازی برای کودکان فراهم شود.

علوی خاطرنشان شد: مسیر گردشگری کن نیز به‌عنوان یکی دیگر از مسیرهای گردشگری شناخته می‌شود. این مسیر از باغ‌های کن آغاز شده و تا امامزاده کن امتداد دارد. همچنین، مطالعاتی برای احداث مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱ انجام شده و امید می‌رود در آینده عملیاتی شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: در مجموع، هر یک از این مسیرها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. مسیر فرحزاد عمدتاً برای پیاده‌روی خانوادگی، مسیر ۴۷ کیلومتری با تمرکز بر دوچرخه‌سواری و مسیر حضرت زهرا به‌عنوان مسیری چندمنظوره برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تفریحات کودکان طراحی شده‌اند. 

علوی در پایان افزود: در مورد وضعیت اجرای پروژه‌ها، برخی مسیرها هنوز تکمیل نشده‌اند و بهبودهای زیرساختی از جمله آسفالت‌کاری، خط‌کشی و بهینه‌سازی امکاناتی مانند آبخوری در حال انجام است. با این حال، روند اجرای پروژه‌ها امیدوارکننده است و شهروندان می‌توانند انتظار داشته باشند که این مسیرها در آینده نزدیک شرایط بهتری پیدا کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار