تجزیه بخش تبلیغات گوگل در پی انحصارگری

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پس از آنکه یک قاضی دادگاه فدرال اعلام کرد گوگل به طور غیرقانونی دو بازار تبلیغات آنلاین را به انحصار خود درآورده، اکنون اسناد دادگاه حاکی از آن است که وزارت دادگستری آمریکا پیشنهاد کرده گوگل محصولات تبلیغاتی خود یعنی بازار AdX و سرور تبلیغاتی DPF را واگذار کند.
قاضی تاریخ دادگاه بعدی را که پس از جلسه استماع گوگل و وزارت دادگستری درباره اقدامات پیشنهادی احتمالی برای کنترل سلطه شرکت در ابزارهای تبلیغاتی ناشران آنلاین، در سپتامبر تعیین کرده است.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده اقدامات پیشنهادی شامل واگذاری ابزارها برای پایان دادن به انحصار گوگل و احیای رقابت در بازارهای تبادل تبلیغات وسرورهای تبلیغاتی ناشران ملزوم هستند. از سوی دیگر گوگل نیز اعلام کرده شرکت از راهحلهای رفتاری مانند در دسترس قرار دادن پیشنهادهای بیدرنگ برای رقبا پشتیبانی میکند، اما دادستانها نمیتوانند از نظر قانونی درخواستی را برای وادار کردن شرکت به فروش بخشهایی از کسبوکارش کنند.
لی آن مولهالند معاون امور رگولاتوری گوگل در بیانیه ای گفت: پیشنهادات اضافی وزارت دادگستری برای اجبار به واگذاری ابزارهای فناوری تبلیغات ما فراتر از یافته های دادگاه است، هیچ مبنای قانونی ندارد و به ناشران و تبلیغ کنندگان آسیب می رساند.
AdX بازاری است که ناشران تبلیغ می توانند در آنجا فضاهای فروخته نشده خود را ارائه کنند تا آگهی دهندگان آنها را بخرند. سرورهای تبلیغاتی ناشران نیز پلتفرم هایی هستند که وب سایت ها از آنها برای ذخیره سازی و مدیریت مخزن تبلیغات دیجیتال خود استفاده می کنند.