آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۹۱۵۶

کمیسیون تلفیق روزآمدسازی نقشه جامع علمی در بخش تعلیم و تربیت برگزار شد

جلسه کمیسیون تلفیق روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در حوزه تعلیم و تربیت و نهایی سازی آن با حضور نمایندگان نهاد‌های کلیدی آموزشی و پژوهشی برگزار شد.
کمیسیون تلفیق روزآمدسازی نقشه جامع علمی در بخش تعلیم و تربیت برگزار شد

به گزارش گروه خبرگزاری دانشجو به نقل از فرهنگستان علوم، نقشه جامع علمی کشور به‌عنوان سند راهبردی و بالادستی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌گذاری کلان آموزشی و علمی کشور دارد. این سند با هدف هم‌سوسازی نظام آموزشی با نیاز‌های توسعه پایدار و پیشرفت‌های فناورانه، به‌صورت دوره‌ای بازنگری می‌شود. روزآمدسازی بخش تعلیم و تربیت این نقشه، به دلیل تأثیر مستقیم بر تربیت نیروی انسانی و آینده نظام آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا، جلسه کمیسیون تلفیق این بخش با حضور نمایندگان ارشد نهاد‌های آموزشی و پژوهشی برگزار شد تا محور‌های کلیدی تحول در نظام آموزشی کشور نهایی شود.

 

جلسه کمیسیون تلفیق روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در بخش تعلیم و تربیت، به میزبانی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست ناصر باقری مقدم، مدیر اجرایی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور برگزار شد. در این نشست، سیدجلال موسوی خطیر، دبیر ستاد تعلیم و تربیت، به همراه کریم زاهدی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان تام‌الاختیار شورای عالی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و پژوهشگاه ایرانداک حضور داشتند.

 

در این جلسه، گزارش تلفیقی روزآمدسازی بخش تعلیم و تربیت ارائه شد و محور‌های تحولی شامل عدالت آموزشی، یادگیری مهارت‌محور و آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین مورد بحث و تأیید قرار گرفت. همچنین، بر ضرورت انسجام و پیوستگی بین بخش‌های مختلف سند تأکید شد. مقرر گردید تقاطع محتوایی سند از منظر اهداف، شاخص‌ها، تعاریف، راهبرد‌ها و اقدامات بررسی شده و ملاحظات لازم اعمال شود تا همگرایی در اهداف و اقدامات تضمین شود. در صورت نیاز، سطوح راهبردی و اقدامات نیز بر اساس مقتضیات نقشه جامع بازآرایی خواهد شد.

 

روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در بخش تعلیم و تربیت، گامی کلیدی در راستای هم‌راستایی نظام آموزشی با نیاز‌های روزافزون جامعه و پیشرفت‌های جهانی است. تأیید محور‌های تحولی نظیر عدالت آموزشی، که به کاهش شکاف‌های آموزشی بین مناطق مختلف کشور معطوف است، یادگیری مهارت‌محور، که بر آماده‌سازی دانش‌آموزان برای بازار کار و نیاز‌های عملی تأکید دارد، و آموزش مبتنی بر فناوری‌های نوین، که استفاده از ابزار‌های دیجیتال و هوش مصنوعی را در آموزش ترویج می‌کند، نشان‌دهنده تعهد سیاست‌گذاران به تحول نظام آموزشی است.

 

این بازنگری نه‌تنها به تقویت هماهنگی بین نهاد‌های آموزشی و پژوهشی کمک می‌کند، بلکه با ایجاد انسجام در اهداف و اقدامات، از پراکندگی در اجرای سیاست‌های آموزشی جلوگیری خواهد کرد. بازآرایی احتمالی راهبرد‌ها و اقدامات نیز تضمین‌کننده انطباق سند با واقعیت‌های میدانی و نیاز‌های آینده کشور است. انتظار می‌رود اجرای دقیق این سند، نظام آموزشی کشور را به سمت تربیت نیروی انسانی کارآمدتر سوق داده و جایگاه ایران را در رقابت‌های علمی و فناوری جهانی تقویت کند. موفقیت این فرآیند به همکاری مستمر نهاد‌های مرتبط و پایش دقیق اجرای راهبرد‌ها وابسته است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار