آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۰۱۳۳
گزارش|

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

در دنیای جنگ‌های مدرن، برتری هوایی دیگر تنها با جنگنده‌های پیشرفته یا سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه به دست نمی‌آید. درگیری‌های هوایی بین هند و پاکستان، به‌ویژه نبردهای فراز کشمیر، نشان داد که سیستم‌های آواکس (AWACS) و شبکه‌های ارتباطی امن (دیتالینک) نقش حیاتی در پیروزی دارند.
تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو ؛ جنگ‌های هوایی مدرن، دیگر صرفاً به توانمندی جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه وابسته نیستند. تجربه‌های اخیر، به‌ویژه درگیری‌های هوایی بین هند و پاکستان در سال‌های گذشته، نشان‌دهنده اهمیت حیاتی سیستم‌های آواکس (AWACS - Airborne Warning and Control System) و شبکه‌های ارتباطی امن (دیتالینک) در دستیابی به برتری هوایی است. این درگیری‌ها، به‌ویژه نبردهای فراز کشمیر، درس‌های بزرگی برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران ارائه می‌دهند. در این گزارش، با بررسی تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان، به اهمیت آواکس در میادین نبرد شبکه‌محور پرداخته و تأکید می‌کنیم که چرا ایران نباید صرفاً به خرید جنگنده‌هایی مانند سوخو-35 اکتفا کند. همچنین، لزوم توسعه یا دستیابی به سیستم‌های آواکس و ایجاد یک شبکه دفاعی یکپارچه برای نیروی هوایی ایران مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

 

اهمیت آواکس در میادین نبرد شبکه‌محور

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است
رزم شبکه‌محور (Network-Centric Warfare) به‌عنوان یک دکترین مدرن نظامی، بر تبادل سریع و امن اطلاعات بین واحدهای مختلف نظامی تأکید دارد. در این نوع جنگ، اطلاعات به‌عنوان یک نیروی تکثیرکننده (Force Multiplier) عمل می‌کند و برتری اطلاعاتی می‌تواند نتیجه نبرد را تعیین کند. آواکس، به‌عنوان یک پلتفرم هوابرد مجهز به رادارهای پیشرفته و سیستم‌های ارتباطی، نقش کلیدی در این ساختار ایفا می‌کند. این سیستم‌ها با قابلیت پایش گسترده میدان نبرد، شناسایی زودهنگام تهدیدات، و هدایت و هماهنگی عملیات، به‌عنوان چشم و گوش نیروهای نظامی عمل می‌کنند.

 

آواکس‌ها وظایف متعددی در میدان نبرد دارند که از جمله می‌توان به مأموریت‌های LD (Look-Down) برای پوشش راداری آسمان و شناسایی اهداف، و Estimate برای تخمین پارامترهای درگیری و انتقال اطلاعات به جنگنده‌ها و پست‌های فرماندهی اشاره کرد. این سیستم‌ها نه‌تنها اطلاعات را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند، بلکه می‌توانند در نقش یک مرکز فرماندهی هوابرد، عملیات تهاجمی و دفاعی را هماهنگ کنند. برای مثال، در یک شبکه دفاعی مدرن، آواکس می‌تواند با یک جنگنده مجهز به موشک‌های هوا به هوا با برد بلند همکاری کند و با هدایت میانی موشک، اهداف را در صدها کیلومتر دورتر مورد اصابت قرار دهد. این قابلیت، به‌ویژه در برابر تهدیدات پیشرفته امروزی، ارزشی بی‌نهایت دارد.

 

درس‌هایی از جنگ هوایی هند و پاکستان

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

درگیری‌های هوایی بین هند و پاکستان، به‌ویژه در سال 2019 بر فراز کشمیر، نشان‌دهنده اهمیت آواکس و دیتالینک در نبردهای مدرن است. پاکستان با بهره‌گیری از آواکس‌های چینی و شبکه ارتباطی امن (Datalink-17)، توانست برتری هوایی قابل‌توجهی در برابر نیروی هوایی هند کسب کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پاکستان با استفاده از جنگ الکترونیک سنگین، ارتباطات بین جنگنده‌های هندی و آواکس‌های آن‌ها را مختل کرد و با هدایت موشک‌های برد بلند PL-15 توسط آواکس‌ها، توانست اهداف هندی را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. این تاکتیک، که به‌عنوان هدایت میانی (Mid-Course Guidance) شناخته می‌شود، نشان‌دهنده توانایی بالای آواکس در افزایش اثربخشی موشک‌های هوا به هوا است.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

شبکه یکپارچه دفاعی پاکستان در رزم شبکه محور شامل انواع سامانه پدافندی زمینی، رادار و آواکس

در مقابل، نیروی هوایی هند با وجود داشتن جنگنده‌های پیشرفته مانند سوخو-30 و رافال، به دلیل ضعف در شبکه ارتباطی و ناتوانی در مقابله با جنگ الکترونیک پاکستان، متحمل خسارات سنگینی شد. تنوع بالای جنگنده‌های هندی و نبود یک دیتالینک یکپارچه، باعث شد که هماهنگی بین آواکس‌ها و جنگنده‌ها مختل شود. این تجربه نشان می‌دهد که بدون یک سیستم فرماندهی و کنترل هوابرد قوی مانند آواکس و یک شبکه ارتباطی امن، حتی پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها نیز نمی‌توانند برتری هوایی را تضمین کنند.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

نشریه Air Force گزارش داده است که موفقیت پاکستان در این درگیری‌ها احتمالاً به دلیل استفاده از یک شبکه دفاعی مدرن و هماهنگی بین آواکس، جنگنده‌های JF-17، و موشک‌های PL-15 بوده است. این هماهنگی، به پاکستان اجازه داد تا یک دام تاکتیکی برای هند طراحی کند و با قطع ارتباطات دشمن، برتری هوایی را به دست آورد.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

 

 این درس برای ایران، که با تهدیدات متعدد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مواجه است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

چرا جنگنده و سامانه پدافندی زمین‌پایه به تنهایی کافی نیست؟

در میادین جنگ شبکه‌محور، وابستگی صرف به جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه، مانند رادارهای فراافق‌نگر (OTH) و سیستم‌های موشکی، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای دفاعی باشد. اگرچه رادارهای زمین‌پایه مانند سپهر و نذیر در ایران قابلیت رصد تهدیدات در فواصل دور را دارند، اما محدودیت‌های ذاتی آن‌ها، از جمله موقعیت ثابت و آسیب‌پذیری در برابر موشک‌های ضد رادار،آن ها را در معرض آسیب و حمله دشمن قرار میدهد. 

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

 این رادارها، به دلیل تشعشعات بالا در زمان فعالیت، به‌راحتی توسط ماهواره‌های دشمن شناسایی می‌شوند و در شرایط تنش، هدف اصلی عملیات سرکوب پدافند هوایی (SEAD) قرار می‌گیرند و به تنهایی برای تامین نیاز نیروهای پدافندی کافی نیستند و در واقع بخشی از شبکه دفاعی یکپارچه شبکه محور هستند.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

علاوه بر این، سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه نمی‌توانند هماهنگی لازم بین واحدهای مختلف را فراهم کنند. در شرایطی مانند Furball (درگیری گسترده هوایی)، که دشمن با نفوذ بالا فشار زیادی بر جنگنده‌های خودی وارد می‌کند، خطر Friendly Fire (آتش به خودی) به دلیل فعالیت جنگ الکترونیک دشمن افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، تنها یک سیستم آواکس می‌تواند با ارائه تصویر جامع از میدان نبرد و هماهنگی بین واحدهای زمینی و هوایی، از بروز فاجعه جلوگیری کند.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

جنگنده‌ها نیز به تنهایی نمی‌توانند نقش یک مرکز فرماندهی و کنترل را ایفا کنند. حتی جنگنده‌های پیشرفته مانند سوخو-35، که ایران به دنبال خرید آن‌هاست، بدون پشتیبانی آواکس و دیتالینک، نمی‌توانند در برابر تهدیدات مدرن مانند جنگ الکترونیک و حملات هماهنگ دشمن مقاومت کنند. جنگنده‌ها برای اجرای مأموریت‌های خود به اطلاعات بلادرنگ و هدایت دقیق نیاز دارند، که تنها توسط آواکس قابل ارائه است.

 

ضرورت آواکس برای نیروی هوایی ایران

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر استآواکس سیمرغ نهاجا، این آواکس پناهنده از عراق بود و تنها آواکس ایران به شمار میرفت که متاسفانه سال 89 سقوط کرد.

ایران، با توجه به موقعیت جغرافیایی حساس و تهدیدات متعدد از سوی نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای (مانند حضور بمب‌افکن‌های B-1 آمریکایی در منطقه برای حمایت از اسرائیل)، نیازمند توسعه یا دستیابی به سیستم‌های آواکس است. آواکس می‌تواند شکاف‌های اطلاعاتی بین رده‌های مختلف نیروهای مسلح ایران را پر کند و یک شبکه دفاعی یکپارچه ایجاد کند. این سیستم‌ها، با ارائه قابلیت‌هایی مانند شناسایی زودهنگام، هدایت جنگنده‌ها، و مدیریت میدان نبرد، می‌توانند زمان واکنش نیروهای ایرانی را افزایش دهند و اثربخشی عملیات تهاجمی و دفاعی را بهبود بخشند. اهمیت آواکس در نبرد های امروزی آنقدر بالا بود که حتی کره شمالی هم دست به توسعه آواکس بومی زد.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

علاوه بر این، آواکس می‌تواند به‌عنوان یک عنصر کلیدی در مقابله با جنگ الکترونیک دشمن عمل کند. با ایجاد ارتباطات تاکتیکی رمزنگاری‌شده و رله‌های ارتباطی امن، آواکس می‌تواند از اختلال در شبکه دفاعی جلوگیری کند و هماهنگی بین پدافند زمین‌پایه، نیروی هوایی، و سایر واحدها را تضمین نماید. این امر به‌ویژه در شرایطی که دشمن از تاکتیک‌های جنگ الکترونیک مشابه پاکستان علیه هند استفاده می‌کند، حیاتی است.

 

لزوم عدم اکتفا به خرید سوخو-35

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

متاسفانه در حال حاضر هیچ هواپیمای آواکسی در خدمت کشور نیست و مشخصاً این مسله در کیفیت رزم شبکه محور تاثیرگذار است. با نگاهی به تجربه هند و پاکستان اهمیت به خدمت گیری آواکس در کنار جنگنده های مدرن و سامانه پدافندی احساس می شود.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر استهواپیمای جنگ الکترونیک و شنود سایه که بخشی از پروژه های بومی برای شبکه یکپارچه رزمی به شمار میرود.

خرید جنگنده‌های سوخو-35، اگرچه می‌تواند توان تهاجمی نیروی هوایی ایران را افزایش دهد، اما به تنهایی نمی‌تواند برتری هوایی را تضمین کند. این جنگنده‌ها، بدون پشتیبانی آواکس و دیتالینک، در برابر تهدیدات مدرن آسیب‌پذیر خواهند بود. تجربه هند نشان داد که حتی جنگنده‌های پیشرفته مانند رافال و سوخو-30، بدون یک شبکه ارتباطی امن و هماهنگی با آواکس، نمی‌توانند در برابر تاکتیک‌های دشمن مقاومت کنند. بنابراین، ایران باید همزمان با خرید جنگنده، به توسعه یا دستیابی به آواکس و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای یک شبکه دفاعی یکپارچه توجه کند.

 

گزینه های پیش روی ایران برای به کار گیری آواکس

 

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

مشخصاً نیازمندی به آواکس یک ضرورت است و مجلس و ستاد کل نیرو های مسلح ارتقای کیفی شبکه پدافندی و آفندی کشور را باید در دستور کار قرار دهند تا در نبرد های آینده مشکلی از این مسله وجود نداشته باشد با توجه به تجربیات جنگ های اخیر شامل روسیه-اوکراین، درگیری با رژیم صهیونیستی و جنگ هند و پاکستان، نقش آواکس به عنوان یک عنصر کلیدی در جنگ شبکه محور تثبیت شده است. 

مشخصاً این  مسله نیازمند تخصیص بودجه فوری است تا با بروزنگه داشتن سیستم دفاعی کشور، کشور از گزند حملات دشمن در امان بماند.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

 ایران باید به دنبال توسعه سیستم‌های آواکس داخلی یا خرید خارجی از روسیه و چین باشد. این سیستم‌ها می‌توانند با جنگنده‌های موجود و سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه یکپارچه شوند. همچنین توسعه آواکس بومی چندین ساله در کشور مطرح است و وزارت دفاع برنامه هایی برای ساخت آواکس بومی بر روی پلتفرم هواپیمای ایران 140 ارائه داده بود.

در زمینه خرید تسلیحاتی هم گزینه های مطلوبی در روسیه  و چین موجود است و در همین رزم اخیر آواکس های چینی کیفیت رزم خوبی از خود در نبرد شبکه محور نشان دادند.

تجربیات جنگ هوایی هند و پاکستان برای ایران/ جنگنده به تنهایی برای برتری هوایی کافی نیست، آواکس از نان شب هم واجب‌تر است

آواکس کا جی 500 ساخت چین مجهز به لوله سوختگیری هوایی


تجربه جنگ هوایی هند و پاکستان نشان می‌دهد که در میادین نبرد مدرن، جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه به تنهایی نمی‌توانند برتری هوایی را تضمین کنند. آواکس، به‌عنوان ضربان عملیات هوایی، نقش حیاتی در ایجاد برتری اطلاعاتی، هماهنگی عملیات، و مدیریت میدان نبرد ایفا می‌کند. برای ایران، که با تهدیدات متعدد مواجه است، توسعه یا دستیابی به آواکس و ایجاد یک شبکه دفاعی یکپارچه، از نان شب هم واجب‌تر است. خرید جنگنده‌های مدرن نظیر سوخو-35، هرچند مهم، نباید به‌عنوان تنها راه‌حل دیده شود. ایران باید با درس‌گیری از تجربیات دیگران، به تقویت زیرساخت‌های شبکه‌محور خود بپردازد تا در برابر تهدیدات آینده آماده باشد.

سید نوید رضا موسوی 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
نیکبان
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
سلام.
ایران مدتهاست که آواکس رو نه روی ۱ هواپیما بلکه روی مجموعه ای از پهپادها پیاده سازی کرده.
این کار علاوه بر مزایایی از جمله احتمال بسیار پایینتر رهگیری پهپادهای آواکس، ارزانتر بودن و ماژولار بود، البته معایبی هم دارد.
البته در تلاش برای نهایی کردن تست های پروازی هواپیمای سیمرغ و استقرار آواکس هواپیماپایه نیز هست.
6
10
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۶
باید اولویت ها را شناخت.. مهمترین اولویت ها..داشتن موشک های دقیق...و پهپادهای در مقایسه های مختلف است..و کمک ماهواره ای است.. هزینه های استفاده و نگهداری از هواپیما بسیار و تاثیر آن کم است.
4
9
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۸
چین فقط کپی میکنه از امریکا مرگ بر کومنونیست
8
14
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵
بسیار عالی ..دقیقا جنگنده بدون پشتیبانی محکوم بفناس .آواکس نقش مهمی در ارتباط جنگنده ها بام در میدان نبرد ایفا میکنه
11
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۵
کاملا درست ومشروع
7
2
علی احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۱
سلام و درود بر شما که مطالب رو به اشتراک میزارن واقعا تو این اوضاع منطقه ای بیشتر از این مطلب ها بزارید که نیرو پدافندی واقعا خیلی اهمیت داره و تمام امنیت کشور به نیروی پدافند خلاصه میشه وگرنه خدایی نکرده مثل لبنان و سوریه میشم
9
1
ایران پاد و اسلام زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۵
با سلام و تشکر از تحلیل نظامی خوبتان
من هم موافقم و داشتن آواکس در کنار ساید سیستم های دفاعی می توان بر قدرت رزمی و دفاعی مان بیافزاید ،
فراموش نکنیم که در عملیات‌های ما در دفاع علیه حزب بعث عراق و صدام ملعون ، بخصوص در شکست و عقب نشینی عملیات کربلایی ۴و دم دست سی ما به تصرف بصره از جنوب این شهر ، یکی از مهمترین دلایل اطلاعات دریافتی دولت بعثی
عراق از آواکس های اجاره ای خود بود که دقیقاً بر عملیات ما در زمستان ۶۵ آگاهی کامل داشتند و انگشت بر ماسه لحظه شماری حرکت ما در مسیر اروند را می کشیدند .... ( البته سایر موارد هم دخیل بودند،) ولی اطلاعات و کنترل سیستمی هوایی توسطرادار آواکس ها از عوامل اصلی برتری دشمن شد
ما باید تلاش بر ساخت آواکس داخلی بکنیم و البته تا دیر نشده با خرید این مهم باید خلاء های نظامی خود را پر کنیم
ممنون. از مقاله درست و به موقع تان
9
0
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۸
سلام و با احترام هرچند لزوم برخورداری از آواکس برای کنترل آسمان و کنترل پرواز اجتناب ناپذیر است ولی تا به سامانه های ماهواره ای دست نیابیم باز با اطمینان نمیتوان در اسمان دست برتر را داشته باشیم. در واقع همین اواکس هم هدف راحتی برای دشمن خواهد بود.
9
1
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
خب حزب الله در ۲۰۰۶ اسرائیل را شکست داد اما امروز اسرائیل با داشتن جنگنده فوق پیشرفته تمام نبردها را پیروز شد پس جنگنده درست و درمون در جنگ برتری ایجاد میکنه برای هندو پاکستان یک مشت رافائل و جنگنده های چینی بود که فقط برای نبرد با داعش خوبه
3
5
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۶
یعنی کشور عزیزمان ایران با وجود کلی نخبگان علمی دراتش وسپاه وجود دارند نمی‌توانند در این زمینه هواپیما های آواکس نظامی بومی درست بکنند چرا میتوانند به شرط اینکه بخواهند خیلی خوب هم میتوانند درست بکنند الان کشور عزیزمان ایران باید در تمام تجهیزات چه نظامی و غیرنظامی و هرصنعتیکه در کشور عزیزمان ایران لازم و ملزوم می‌باشد باید وباید خودمان درست بکنیم حتی مواد اولیه آن صنایع صنعتی به امید خداوند.
12
1
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۳
هواپیمای آواکس باید در صورت داشتن هواپیمای جنگی مدرن داشته باشیم اگه امنیت کشور برامون مهمه و در زمن اینکه تا الان چرا تهیه نشده و یا ساخته نشده برام سواله
8
1
زوربا
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۶
سوخو ۳۵ رو به ما ندادن و نمیدن . چه برسه به آواکس
14
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۲
آفرین بر شما که نیاز قوای نظامی را گوشزد کردی . در حالیکه یک ابله چند سال پیش میگفت الان دوران موشک گذشته باید گردن کج کتیم و فقط گفتگو کتیم احتمالا درکی از تیت درونی دشمن نداشت و البته که دشمن شناسی بصیرت هم میخواهد
4
3
مهدی ahari
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۳
این خیلی خوبه که از تجربیات دیگران استفاده کرد
و به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه گزافی از مشکلات دفاعی خود مطلع بشیم ولی باید به موقع مشکلات رو مرتفع کنیم
و نباید دوباره از همون ضعف ضربه بخوریم
واز همه اینها گذشته باید با توکل به خداوند متعال و یکپارچگی و اتحاد همگانی همه کارها رو پیش ببریم
لا حول و لا قوه الله وبالله والعلی والعظیم
3
2
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
مقاله جالبی بود
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰
هرچند‌آواکس‌نقش‌مهمی‌در‌هماهنگی‌نیروها‌وسناسایی‌نیروها‌ی
دشمن‌دارد‌اما‌لزوم‌پنهان‌کاری‌ودر‌تیرس‌نبودن‌آن‌با‌توجه‌به‌نیاز‌به‌آن
ودرحقیقت‌مراقبت‌از‌آن‌به‌روشهای‌پیشرفته‌الکترونیکی‌وغیر‌قابل
شناسایی‌بودن‌‌آن‌مورد‌دیگریست‌که‌بایددر‌دست‌بررسی‌برای‌خرید
یا‌ایمنی‌از‌آن‌در‌دستور‌کار‌باشد
4
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۳
خوب شد گفتی، آواکس دیگه خیلی قدیمی شده؟نگفتی / پس بدون...
1
1
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۹
حرف حق
0
0
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۳
سلام
اینقدر صغرا کبری چیدند که بگویند آواکس آمریکایی نیاز لست
دانش و غیرت ایرانی حرف اول است
1
7
خردمند
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۱
آواکس ها و مراکز فرماندهی الکترونیکی هنوز هم می توانند نقش های مهمی ایفا کنند ولی با ورود جنگنده های نسل ششم که خود یک مرکز فرماندهی و هدایت الکترونیک هستند و همچنین سامانه های ایجاد اخلال الکترونیکی پیشرفته دارند بازی به کلی تغییر میکند احتمالا به همین دلیل نام آن ها را جنگنده برتری هوایی گذاشته اند.
3
0
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳
امیدوارم مسئولان فکر همه چی رو کرده باشن از اواکس بگیر تا...
هرچیزی برای جنگ های امروزی لازمه باید بروز وآماده باشن .
هر کشوری یکروزی درگیر جنگ میشه بلاخره
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۵
البته زدن اواکس تو میدان نبرد کار چندان سختی نیست.
2
1
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۲
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید موافقم، پدافند هواپایه وفضاپایه چند سالی هست موضوع پژوهشی سازمان دفاعی کشورمان است ان شاالله به نتایج خوبی رسیده باشند خدایا کشورمان را از دسیسه دشمنانش حفظ فرما
1
0
رحیم جوهری
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۶
سلام مجهزشدن به رادار مختلف واجب است
3
0
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۸
با سلام، دوست عزیز اگه منظور تون رو آوردن به هواپیما های آمریکایی هست این یک چیز دیگه هست ،اما اگه می خواهید راه کار نشان بدید ایران زمان شاه ده فروند خرید داشت که همه آنها رو آمریکا ئی ها دبه کردند و پولش رو هم هاپولی،خوب دوست گرامی از زمان آژاکس خیلی دیگه گذشته یعنی ۵۰ سال حال کار اونها رو ماهواره ها انجام می‌دهند، که اون رو هم آمریکایی ها سنگ اندازی میکنند
2
1
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۳
می توان چند تا ازجنگنده ها را که توانایی ماندگاری بیشتر در ارتفاع بالارا دارد تبدیل به آواکس نمود
3
1
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵
برای اینکه ایرانی قوی داشته باشیم بایدنیروی مسلحی داشته باشیم که به روز باشد حتی جلوترکه بتواندازمردم کشور عزیزمان وازخاک ایران بزرگمون دفاع کند البته همه تجهیزات مدرن زمانی کارامدترمیشوندکه مردم پشت انهاباشندوزمانی کشوری درهرجنگ و تعرزی پیروزمیشوندتجهیزات ان کشورنیستندبلکه مردم آن کشورباعث پیروزی ان کشورمیشوندوماان رادرزمان هشت سال دفاع مقدسمان دیدیم که عشق مردم به وطن چگونه با دستان خالی توانستندلشگرهای تا دندان مسلح را زمین گیرکنندوزمینهای ایران عزیزمان راقبرستان تانکهاودشمنان وطن کردند
2
0
حسین
Croatia
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵
هر چند نقش داشتن هواپیمای آواکس میتواند در تاثیر گذار باشد اما این بدان معنا نیست که راهکار دیگری به منظور جایگزین سریع آن نقص وجود نداشته باشد کشور میتواند با وجود دانش فضایی و داشتن ماهواره های تخصصی نقش تجسس مد نظر و استفاده از سیستم دفاع یکپارچه و تدافعی را جایگزین نماید
2
0
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۴۲
آفزین. کاملا درست میگی
2
0
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۴۸
برتری پاکستان بخاطر حمایتش توسط ایران بود. ایران تجربیات و اطلاعات خودشو در اختیار پاکستان گذاشت
1
9
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۸
خدا نکنه که قسمت ما بشود که تجربه کنیم امیدوارم که هیچوقت جنگی در کشور ما رخ ندهد.
2
1
حسین
United States of America
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۲:۰۷
با تعمیر وراه اندازی تعدادی از هواپیماهای مسافربری کهنه ازرده خارج شده با نصب رادارهای قوی چینط روی آنه درمدت چندماهبراحتی وهزینه کم میتوان صاحب آواکس شد
1
3
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۶:۵۷
مطلب مفید و خوبی بود ولی به نظرم میشد مختصر تر نوشت. مطالب تکراری زیاد داشت، هی مطالبی را در متن تکرار شده که ملای آور است.
4
2
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۳
تمام مطالب بالا کاملا درست میباشد برای جلوگیری از ورود هر متجاوزی از راه هوا ما به اواکس و شبکه یک پارچه و موشک های دور ایستا هوا به هوا نیاز مندیم و از نظر اواکس از نوع چینی آن که امتحان پس داده بهتر جوابگو میباشد
1
2
فریدون امیری پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۸
سلام
یعنی شمافکرمیکنید ما ایرانیها درزمان جنگ تحمیلی و حضورآواکسهای سوپراتانداردفرانسوی متوجه نشدیم وتاکنون وامروز خوابیم؟؟
2
3
احد حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۹
سلام مطلب جالب .جدید و مفیدی بود .سپاسگزارم.
3
0
پربازدیدترین آخرین اخبار