
یک شاهنامه پژوه: به تدریس شاهنامه در مدارس به طور ویژه توجه شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد رسولی شاهنامه شناس که بیش از ۲۰ سال در زمینه شاهنامه پژوهی و تالیف کتاب فعالیت دارد، به روز فردوسی که ۲۵ اردیبهشت است، اشاره کرد و گفت: این روز به عنوان پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: عموم ملت تلاش دارند این روز را به ویژه در سالهای اخیر پاس بدارند و به شاهنامه خوانی بپردازند.
رسولی درباره اقدام آموزش و پرورش برای نهادینه کردن شاهنامه خوانی در بین دانش آموزان افزود: پژوهشی با عنوان کودک و نوجوان در شاهنامه داریم که مرتبط با نسل دانش آموزی است.
این شاهنامه شناس تاکید کرد: باید بتوان از زمان نوزادی و جوانی درباره شاهنامه با بچهها سخن گفت باید آموزش و پرورش زنگ ویژهای برای شاهنامه خوانی اختصاص دهد که متناسب با ذائقه دانش آموز باشد.
وی همچنین اشاره کرد: شاهنامه برای دانش آموزان، مدیران و معلمان تدریس شود شاهنامه یک کتاب اعجاب آور است لذا تاکید میشود با تدریس این کتاب، باورهای عمومی در دانش آموز در سن کم شکل بگیرد.
رسولی همچنین به برگزاری نمایشگاه کتاب و فعالیت غرفه نشر سمرقند اشاره و اظهار کرد: این نشر کتبی را منتشر میکند که به تاریخ ایران مربوط میشود و به دنبال انسجام ملی است. کتابهای این غرفه نیز در همین راستا رونمایی شده است.
/معرفی تاریخ ایران وارد آموزش و پرورش شود/
در ادامه، دکتر هوشنگ طالع تاریخدان، درباره آشنایی دانش آموزان با موضوع تاریخ توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: ضرورت دارد برای آشنایی دانش آموزان با تاریخ، این موضوع به صورت جامع وارد مدارس شود.
هوشنگ طالع دکترای علوم اقتصادی و سیاسی، که سالها در تاریخ پژوهی فعالیت دارد گفت: در کتاب تاریخ ایران کهن سعی کردهام در بحث تاریخ به موضوعاتی بپردازم که در آن، خلا وجود داشته است.
طالع افزود: متاب جهان نمای تاریخ ایران از کوچ ایرانیها تا ایران امروزی که بحرین از آن جدا شده، نوشته بنده است.
وی در پاسخ به این سوال که برای آشنایی دانش آموزان با تاریخ باید چه اقدامی صورت بگیرد اشاره کرد: تاریخ باید وارد آموزش و پرورش و مدارس شود تا دانش آموزان با موضوع تاریخ آشنا شوند.
وی تاکید کرد که نمایشگاه کتاب میتواند درباره معرفی تاریخ ایران، شاهنامه و بزرگان موثر باشد لذا میتوان از این مسیر نیز دانش آموزان را با تاریخ آشنا کرد.