آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۷۰۲۳۸

هوش مصنوعی خنده‌دار شده، اما هنوز به پای انسان نمی‌رسد!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند میم‌هایی بسازد که از نظر کاربران خنده‌دار و قابل‌اشتراک‌اند. اما وقتی نوبت به شوخی‌های عمیق و بامزه می‌رسد، خلاقیت انسانی همچنان حرف اول را می‌زند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، آیا هوش مصنوعی می‌تواند طنز بسازد؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند میم‌های اینترنتی را به همان اندازه خنده‌دار بسازد که انسان‌ها میم‌های اینترنتی می‌سازند. اما وقتی صحبت از شوخی‌هایی می‌شود که واقعاً با بینندگان ارتباط برقرار می‌کنند، انسان‌ها هنوز هم برتری دارند.

محققانی از موسسه فناوری سلطنتی KTH، LMU مونیخ و TU Darmstadt اخیراً اولین مطالعه در مقیاس بزرگ را انجام دادند که به بررسی چگونگی همکاری انسان‌ها و هوش مصنوعی برای ایجاد میم‌های اینترنتی می‌پردازد. این تیم سه گروه را با هم مقایسه کردند: انسان‌هایی که به تنهایی کار می‌کنند، انسان‌هایی که با یک مدل زبانی پیشرفته (LLM) همکاری می‌کنند و LLM که به طور کامل میم‌ها را به تنهایی تولید می‌کند.

شرکت‌کنندگان با استفاده از قالب‌های کلاسیک مانند دوج، فوتوراما فرای و جمله‌ی نمادین «یک نفر به سادگی نمی‌تواند...» از بورومیر، میم‌هایی ساختند. سپس گروه دوم متشکل از تقریباً ۱۰۰ نفر، میم‌ها را از نظر خلاقیت، شوخ‌طبعی و قابلیت اشتراک‌گذاری ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که به طور متوسط، میم‌هایی که کاملاً توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، امتیاز بالاتری نسبت به میم‌هایی که توسط انسان‌ها یا تیم‌های انسانی-هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، کسب کردند. اما میم‌های برتر، داستان متفاوتی را بیان می‌کردند: انسان‌ها خنده‌دارترین بودند، در حالی که همکاری‌های انسان-هوش مصنوعی از نظر خلاقیت و قابلیت اشتراک‌گذاری برجسته بودند.

این مقاله که در کتابخانه دیجیتال ACM منتشر شده است ، در کنفرانس بین‌المللی رابط‌های کاربری هوشمند ۲۰۲۵ در کالیاری، ایتالیا ارائه شد.

ژیکون وو، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشجوی کارشناسی ارشد در موسسه سلطنتی فناوری KTH، می‌گوید: هوش مصنوعی در تولید سریع ایده‌های فراوان عالی است. اما کمیت همیشه به معنای کیفیت نیست.

نویسندگان نوشتند که مدل‌های هوش مصنوعی با قابلیت استخراج از مجموعه داده‌های گسترده، می‌توانند محتوایی تولید کنند که برای مخاطبان گسترده‌ای جذاب باشد. اما بسیاری از میم‌های برتر با مشارکت انسان ایجاد شده‌اند، که نشان می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی در درجه اول «کیفیتی قوی اما متوسط» تولید می‌کنند.

وو می‌گوید: بهترین نتایج زمانی حاصل شد که انسان‌ها آنچه را که هوش مصنوعی تولید می‌کرد، گزینش و اصلاح کردند.

شرکت‌کنندگانی که با دستیار هوش مصنوعی کار کردند، ایده‌های بیشتری ارائه دادند و تلاش کمتری را گزارش کردند - اما بسیاری از آنها به طور کامل با سیستم درگیر نشدند. کمتر از نیمی از آنها بیش از یک بار با هوش مصنوعی تعامل داشتند و تنها تعداد انگشت‌شماری از آن به صورت تکراری استفاده کردند. این استفاده محدود ممکن است پتانسیل خلاقیت مشترک واقعی را مهار کرده باشد.

وو می‌گوید این مطالعه یک چالش کلیدی در همکاری انسان و هوش مصنوعی را برجسته کرد: در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند محتوایی تولید کند که برای مخاطبان گسترده‌ای جذاب باشد، خلاقیت انسانی هنوز برای محتوایی که عمیقاً طنین‌انداز می‌شود - به خصوص در طنز - ضروری است.

وو می‌گوید: طنز فقط در مورد جملات قصار نیست. این در مورد غافلگیری، زمینه فرهنگی و ظرافت‌های احساسی است - چیزهایی که هوش مصنوعی به طور کامل درک نمی‌کند.

 

محققان معتقدند که ابزارهای هوش مصنوعی آینده باید از خلاقیت مبتنی بر گفتگو و تکرارشونده بهتر پشتیبانی کنند و به کاربران کمک کنند تا ضمن تقویت ایده‌هایشان، با کار خود در ارتباط باشند. به عبارت دیگر، سیستم‌ها نباید فقط محتوا تولید کنند، بلکه باید به افراد کمک کنند تا آن را به چیزی معنادار تبدیل کنند.

نویسندگان نوشتند: اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و محتوایی تولید کند که برای مخاطبان گسترده‌ای جذاب باشد، خلاقیت انسانی هنوز هم کلید ایجاد محتوایی است که در حوزه‌های خاص، ارتباط عمیق‌تری برقرار می‌کند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار