آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۹۴۵۰۸

چالش ۳۴.۵ میلیارد دلاری برای گوگل/ رقابت هوش مصنوعی، کروم را زیر فشار گذاشت

شرکت Perplexity AI در رقابتی نفس‌گیر، ۳۴.۵ میلیارد دلار پول نقد برای خرید مرورگر کروم گوگل پیشنهاد داد و به دنبال کنترل دروازه‌ای به میلیارد‌ها کاربر در رقابت جستجوی هوش مصنوعی بود.
چالش ۳۴.۵ میلیارد دلاری برای گوگل/ رقابت هوش مصنوعی، کروم را زیر فشار گذاشت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت Perplexity AI در رقابتی نفس‌گیر، ۳۴.۵ میلیارد دلار پول نقد برای خرید مرورگر کروم گوگل پیشنهاد داد و به دنبال کنترل دروازه‌ای به میلیارد‌ها کاربر در رقابت جستجوی هوش مصنوعی بود.

 

این پیشنهاد ناخواسته که روز سه‌شنبه ارائه شد، بسیار فراتر از ارزش ۱۴ میلیارد دلاری این استارتاپ سه ساله است و در حالی مطرح می‌شود که مرورگر‌ها به عنوان نقاط ورودی به ترافیک جست‌و‌جو و داده‌های کاربران، جایگاه خود را دوباره به دست آورده‌اند.

 

کروم بیش از ۶۰ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد و ترافیک گسترده‌ای را به سمت جستجوی گوگل و درآمد تبلیغاتی که ایجاد می‌کند، هدایت می‌کند.

 

جنگ مرورگر‌ها داغ‌تر می‌شود

 

شرکت Perplexity بیشتر به خاطر موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود شناخته می‌شود که به کاربران پاسخ‌های ساده‌ای به سوالات می‌دهد و به منابع اصلی در وب لینک می‌دهد. ماه گذشته، این شرکت مرورگر مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام Comet را راه‌اندازی کرد.

 

این استارتاپ در میانه نبردی برای برتری در هوش مصنوعی مولد است، جایی که شرکت‌هایی از جمله متا و اوپن‌ای‌آی حقوق‌های هنگفتی را به مهندسان برتر پیشنهاد می‌دهند و پاداش‌های کلانی را به آنها اعطا می‌کنند.

 

شرکت‌های فناوری مگاکپ سالانه ده‌ها میلیارد دلار برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کنند تا مدل‌های زبانی بزرگی بسازند و حجم کاری سنگینی را اجرا کنند، در حالی که استارت‌آپ‌ها میلیارد‌ها دلار از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صندوق‌های پوشش ریسک و غول‌های فناوری برای پرداخت هزینه‌های سخت‌افزار و نیروی انسانی مورد نیاز برای رقابت، جذب می‌کنند.

 

اوایل امسال، متا با پرپلکسیتی در مورد احتمال خرید تماس گرفت، اما این دو شرکت به توافق نهایی نرسیدند.

 

شرکت پرپلکسیتی، به رهبری مدیرعامل آراویند سرینیواس، در حال حاضر یک مرورگر مبتنی بر هوش مصنوعی به نام کامت (Comet) را اداره می‌کند.

 

خرید کروم به گوگل امکان دسترسی به بیش از ۳ میلیارد کاربر و موقعیت قوی‌تری در برابر رقبای بزرگ‌تری مانند OpenAI که در حال توسعه مرورگر هوش مصنوعی خود است، می‌دهد.

 

این پیشنهاد پس از پیشنهاد جنجالی پرپلکسیتی در ژانویه برای ادغام با بخش آمریکایی تیک تاک به منظور حل نگرانی‌های امنیت ملی در مورد مالکیت چینی‌ها ارائه می‌شود.

 

ضد انحصار، معامله را تیره و تار می‌کند

 

این شرکت که توسط سرمایه‌گذارانی از جمله انویدیا و سافت‌بانک ژاپن حمایت می‌شود، تا به امروز حدود ۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. پرپلکسیتی اعلام کرد چندین صندوق ناشناس پیشنهاد تأمین مالی کامل قرارداد کروم را داده‌اند.

 

شرکت آلفابت هنوز کروم را برای فروش عرضه نکرده و به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداده است. این مرورگر در استراتژی هوش مصنوعی گوگل نقش محوری دارد، که شامل ارائه خلاصه‌های جستجوی تولید شده توسط هوش مصنوعی به نام Overviews می‌شود.

 

با این حال، نهاد‌های نظارتی در پرونده ضدانحصار ایالات متحده علیه گوگل، به دنبال راه‌حل‌هایی بوده‌اند و وزارت دادگستری برای واگذاری کروم تلاش می‌کند.

 

انتظار می‌رود این ماه قاضی ناحیه‌ای ایالات متحده، آمیت مهتا، در مورد راه‌حل‌های احتمالی حکمی صادر کند. کارشناسان حقوقی می‌گویند که ممکن است هرگونه دستور فروش را تا زمان رسیدگی به درخواست‌های تجدیدنظر به تعویق بیندازد - روندی که می‌تواند سال‌ها طول بکشد. گوگل قصد دارد در سال ۲۰۲۳ به حکم دادگاه مبنی بر انحصار غیرقانونی در جستجوی آنلاین اعتراض کند.

 

پیشنهاد Perplexity شامل متن‌باز نگه‌داشتن کد اصلی کروم، یعنی Chromium، سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری طی دو سال و عدم ایجاد تغییر در موتور جستجوی پیش‌فرض می‌شود.

 

این شرکت اعلام کرد که این پیشنهاد تماماً نقدی، حق انتخاب کاربر را حفظ کرده و نگرانی‌های مربوط به رقابت را کاهش می‌دهد.

 

گابریل واینبرگ، مدیرعامل DuckDuckGo، گفته است که اگر گوگل مجبور به فروش کروم شود، ارزش آن حداقل ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

 

تحلیلگران می‌گویند بعید است گوگل داوطلبانه از این مرورگر جدا شود و احتمالاً برای جلوگیری از آن در دادگاه مبارزه خواهد کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار