چهارمحال و بختیاری در مسیر توسعه/ از مسکن ملی تا راهآهن سراسری
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، نهضت ملی مسکن، راهآهن و بلاتکلیف بودن فناوران ۲، چند مطالبه مهم و مردمی استان چهارمحال و بختیاری هستند که خبرنگار این رسانه برای پاسخ به این مطالبات به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار رفته است و در ادامه این گفتوگو را میخوانید.
اردشیر آذر در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای پیشرو در ساخت مسکن ملی است اما در حال حاضر مشکل مالیات بر افزایش افزوده چالشهایی را ایجاد کرده که به زودی حل خواهند شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: در شهر شهرکرد حدود ۱۳ هزار واحد مسکونی در حال ساخت داریم که ۱۰ تا ۹۹ درصد پیشرفته فیزیکی دارند.
وی ادامه داد: در مسکن ملی باید به زیرساختهایی مثل آب، برق و فاضلاب نیز توجه شود که سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تامین این زیرساختها تخصیص گرفته و این بخش نیز در همه محلههای مسکن ملی در حال اجرا میباشد.
آذر بیان کرد: در مسکن ملی رو بناهایی مانند خانه بهداشت مدرسه و مسجد نیز مهم است، لذا برای ساخت ۱۴ مدرسه با وزارت آموزش و پرورش و راه و شهرسازی تفاهمنامهای امضا و مدارس در حال ساخت میباشند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در خصوص راههای استان گفت: چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ پروژه بزرگ راهی و راه اصلی است که سال گذشته حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان برای آنها پول گرفته شد و همه پروژهها فعال هستند.
مشکلات اجتماعی بزرگترین مانع و پروژههای راهی استان
وی افزود: یک مشکل اجتماعی بر سر راه توسعه راهها وجود دارد و تفاهمنامهها به سختی انجام میشود به طور مثال پروژه شلمزار آماده اجرا است اما در شهر کیان که قرار است جاده از آرامستان بگذرد با مخالفت مردم روبرو است که همت علما را برای اقناع کردن مردم میطلبد.
آذر ادامه داد: متاسفانه استان چهارمحال و بختیاری به آزادراهها اتصالی ندارد و به دنبال اتصال استان با آزادراه اصفهان-کاشان هستیم که طبق جلسه آخر وزیر به دنبال ایجاد زیرساختها برای این کار بزرگ است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: اتصال استان چهارمحال بختیاری به راه آهن مرکزی فعالیت بسیار بزرگی است که مطالعات آن قبل از انقلاب انجام شده و الان یک ضرورت برای کشور به حساب میآید.
آذر گفت: اگر اتصال چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان انجام شود یک کار بزرگی برای استان است که ما این پروژه را تعریف میکنیم و بعدیها بهرهبرداری میکنند.
وی افزود: پروژه راه آهن استان حالت آنتنی، باربری و مسافربری دارد و یک واسطه برای اتصال استان به مسیر سراسری راه آهن کشوری محسوب میشود.
معاون استاندار بیان کرد: پروژه راه آهن استان یک پروژه بزرگ با ۹۹ کیلومتر راه است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی زیرساختی و ۴۰ درصد پیشرفت ساخت ایستگاهها را دارد و ریل گذاری آن از یک ماه پیش آغاز شده و تاکنون ۱۰ درصد پیشرفته فیزیکی دارد.
وی در پایان گفت: حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن ریل گذاری برای پایان پروژه نیاز داریم که برای حل آن با ذوب آهن قرارداد بسته شده و در حال احداث میباشد.
رفع مشکلات فناوران ۲ درحال پیگیری هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در خصوص بلاتکلیف موندن فناوران ۲ نیز گفت: بلاتکلیف بودن فناوران ۲ در جلسه شورای حفظ حقوق عامه مطرح و تصمیماتی برای آن گرفته شد اما متاسفانه جاده ورودی برای فناوران ۲ در کنار خط نفت است و خطوط نفت و گاز حریمهای تعریف شده غیر قابل نفوذی دارند که در حال مذاکره برای پیدا کردن راه حل هستیم.
وی افزود: متاسفانه در منطقه ویژه اقتصادی نیز مشکل تامین آب داریم و تا این مشکل حل نشود سرمایهگذار پای کار نمیآید در جلسه آخر به این تصمیم رسیدیم که از طریق تقاتر زمین و کمک سرمایهگذاران ظرف ۶ ماه آینده این مشکل را نیز برطرف کنیم.
چرا که تا زیرساختها را تامین نکنیم منطقه ویژه اقتصادی کشور اجازه سرمایهگذاری به هیچ طرحی را در این محل نمیدهد.