يك شاهد عيني حوادث 18 تير در دانشگاه اميركبير با اشاره به خاطرهاي از حضور افراطيون تحكيم وحدت در جلسه امتحان گفت: علي افشاري كه آن زمان جزو ليدرهای اصلي دفتر تحكيم طيف علامه بود، با چوب و چماق دانشجويان را از سرجلسه امتحان بلند ميكرد و مانع از برگزاري امتحان ميشد.
سيد عليرضا هاشمي گلپايگاني در گفتوگو با خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، در خصوص مواجهه اوليه با مسئله 18 تير گفت: شنبه صبح 19 تيرماه وارد دانشگاه خواجه نصير شدم و ديدم در و ديوار اين دانشگاه را با عكس افرادي به عنوان كشتههاي حادثه كوي دانشگاه پر كردهاند.
وي با بيان اينكه برخي از دانشجويان با روبانهاي سياه و لباسهاي مشكي خود را عزادار به اصطلاح شهداي كوي دانشگاه مي دانستند، ادامه داد: برخي از دانشجويان به منظور تبليغ و تحريك ساير دانشجويان فضاي دانشگاه را طوي به تصوير كشيده بودند كه همه دچار شك شده و گاهاً به اين نتيجه مي رسيدند دانشجوياني در اين حادثه به شهادت رسيدند.
اين فعال دانشجويي كه در قائله 18 تيرماه به عنوان دانشجوي دانشگاه اميركبير و مربي دانشگاه خواجه نصير فعاليت مي كرد، به روزهاي 18 و 19 تيرماه در دانشگاه اميركبير اشاره كرد و افزود: گروه افراطي علامه آن زمان در دانشگاه اميركبير در قالب انجمن اسلامي به فعاليت مي پرداخت.
هاشمي گلپايگاني با تاكيد بر اينكه آن ايام، ايام امتحانات دانشگاه بود و اكثر دانشجويان در حال گذراندن امتحانات خود بودند، به خاطرهاي از حضور افراطيون تحكيم وحدت در جلسه امتحان اشاره و تصريح كرد: هنگامي كه سرجلسه امتحان نشسته بوديم تعدادي از دانشجويان انجمن اسلامي طيف علامه وارد جلسه امتحان شدند و جلسه را به هم زدند حتي علي افشاري كه آن زمان جزو ليدر اصلي گروه به حساب مي آمد با چوب و چماق دانشجويان را از سرجلسه امتحان بلند مي كرد تا امتحان برگزار نشود و دانشجويان را با ميني بوسي كه مقابل دانشگاه گذاشته بودند به سمت كوي دانشگاه واقع در اميركبير ببرند.
وي با بيان اينكه بسياري از دانشجويان در روز 19 و 20 تير 78، توسط همين گروه افراطي به خيابانهاي اطراف كوي دانشگاه از طريق ميني بوس روانه شدند، گفت: دانشجويان و ليدرهاي تحكيم وحدت طيف علامه آن زمان به عنوان بازيگران جريان اصلاح طلب در دانشگاهها به شمار مي رفتند و روند حركت اين غائله را در دانشگاهها عهده دار بودند كه علي افشاري، عطريان، منوچهر محمدي و باطبي، اشخاصي بودند كه جزو اين گروه دانشجويي به شمار مي روند.
عضو هيئت علمي دانشگاه اميركبير به گرداندن تابوتهاي خالي به عنوان شهداي هجدهم تيرماه با نام شهداي ناشناس و نامعلومي در صحن دانشگاه اميركبير توسط همين جريان افراطي اشاره كرد و گفت: در حالي كه فضاي شك و ترديد بر دانشگاهها مستولي شده بود گروه افراطي تحكيم وحدت با ايجاد چنين حركتهاي نماديني سعي در القاي نظرات خود به دانشجويان را داشت و براي فريب دانشجويان دست به هر شيوهاي مي زد.
هاشمي گلپايگاني در خصوص عكس العمل مسئولان دانشگاه در برابر رفتارهاي راديكال اين جريان دانشجويي در قائله 18 تير گفت: مسئولان دانشگاه در برابر اين رفتار افراطي جريان تحكيم وحدت نه تنها هيچ اقدامي انجام ندادند و حداقل عكس العمل آنها عدم عكس العمل بود بلكه در بعضي مواقع با آنها همراهي كردند.
وي به پديده جنگ نرم و و تلاش براي براندازي نظام در سال 78 اشاره كرد و گفت: هر چند در آن زمان هيچ يك از دانشجويان و مردم احساس نمي كردند كه هدف اين قائله براندازي نظام است اما روند حادثه و تبديل شدن درگيريهاي دانشجويي براي يك مطالبه دانشجويي و يك جنگ شهري از طريق هتك حرمت به ساحت دانشگاه باعث شد آتش قائله شعله ور شده و فضاي كل كشور را ملتهب سازد.
عضو هيئت علمي دانشگاه اميركبير با بيان اينكه پس از 18 و 19 تيرماه، درگيري ها و التهاب آفرينيها به فضاي دانشگاه كشيده شد، گفت: تخريب اموال عمومي، حمله به نيروهاي متدين از طريق سازمان دهي نيروهاي ضد انقلاب و منافق كه آن روزها خود را طرفدار دانشجو نشان مي دادند همگي دليلي بر برنامه ريزي اين جريان براي براندازي نظام مي باشد.
هاشمي گلپايگاني به نقش مسئولان دولتي در مديريت قائله 18 تير اشاره كرد و افزود: برخي از دستگاههاي حساس كشور مانند وزارت علوم و وزارت كشور در اين قائله نقش خود را به خوبي انجام ندادند و با بي تدبيريهايي كه صورت گرفت نه تنها از آتش فتنه نكاستند بلكه بر بر آتش آن دميدند.
وي با بيان اينكه برخي از مسئولان از مسببين اصلي اين ماجرا بودند، گفت: برخي ديگر نيز با عدم تدبير و برنامه ريزي درست به اين قائله دامن زدند و حتي تلاش مي كردند اين موضوع با حمايت افرادي از درون دولت به جاهاي باريك كشيده شود و اتفاقات ديگري نيز رخ دهد.
اين شاهد عيني حوادث 18 تير در دانشگاه امير كبير در خصوص نقش مردم در اصلي ترين عامل براي خنثي شدن اين قائله گفت: نقش مردم به عنوان مهمترين اعضاي جامعه اين بود كه اجازه ندادند يك مطالبه دانشجويي به مطالبه غالب مردم تبديل شود تا از طريق آن به نظام خدشهاي وارد گردد و جريان مقابل نيز كه مشاهده كردند در رسيدن به مطالبات خود همراهي عمومي مردم به چشم نمي خورد از ادامه مسير بازماندند.
هاشمي گلپايگاني در خصوص مهمترين درسها و عبرتهاي قائله 18 تير براي جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي استقبال از جريانات دولتي و دوري از جنگ قدرت را مهمترين درس خود از قائله 18 تير مي داند.
وي با بيان اينكه استفاده ابزاري از جريان دانشجويي به عنوان وسيلهاي براي رسيدن دولتمردان به مطامع سياسيشان، بدترين نگاه به جريان دانشجويي دانست و گفت: برخي از گروههاي سياسي هم آن زمان و هم امروز تلاش مي كنند خواستههاي مختلف خود را از طريق احساسات و عواطف جنبش دانشجويي دنبال كنند و در موجي كه توسط آنها رقم مي خورد، همراه شوند.
عضو هيئت علمي دانشگاه اميركبير تاكيد كرد: استقلال نظر جنبش دانشجويي از دولت و حكومت مهمترين دستاورد جنبش دانشجويي است كه جنبش دانشجويي آن را از طريق پشت سر گذاشتن امتحانات فراواني كسب كرده است./انتهاي پيام/