رئیس سازمان ثبت احوال کشور از شروع پروژه اصلی کارت ملی هوشمند در شش ماهه اول سال 91 در سطح کشور خبر داد.
به گزارش گروه سياسي«خبرگزاري دانشجو»، محمدناظمی اردکانی افزود: تاریخ انقضای کارتهای ملی موجود بسیاری از هموطنان نزدیک است، اما با گرفتن مصوبهای از دولت اعتبار کارتهای موجود تا دو سال دیگر تمدید شده است.
وی با بیان اینکه طرح آزمایشی کارت ملی هوشمند در شهر قم در دست اقدام است اظهارکرد: نتایج این طرح تا دهه فجر امسال مشخص خواهد شد که در صورت مثبت بودن نتایج 6 ماهه اول سال 91 پروژه اصلی کارت ملی هوشمند در سطح کشور شروع خواهد شد و به مدت 5 سال به همه ایرانیان کارت ملی هوشمند داده می شود.
استفاده از کارت ملی به عنوان کارت سلامت و گواهینامه پایان خدمت
ناظمی اردکانی در خصوص کاربریهای تعریف شده در کارت ملی هوشمند تصریح کرد: بر اساس کاربریهای جدید تعریف شده در کارت ملی جدید، این کارت نه تنها به عنوان کارت شناسایی بلکه به عنوان کارت سلامت و گواهی نامه پایان خدمت نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
به گفته وی، در کارت ملی هوشمند گروه خونی فرد و مشخصات همسر و فرزندان نیز پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: براساس آییننامه ماده 40 قانون خدمات کشوری دستگاههای اداری موظف هستند اطلاعات را به صورت الکترونیکی در یک مرکز داده جمعآوری و از طریق کارت ملی هوشمند اطلاعات را از پایگاه دریافت کنند.
ناظمی اردکانی در خصوص شناسنامهها نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ دستگاه اداری نباید برای
شناسایی افراد شناسنامه دریافت کند و تنها در صورت نیاز به مشخصات اعضا خانواده میتواند شناسنامه دریافت کند.
رئیس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه دستگاه های کارت خوان برای استفاده از کارت ملی هوشمند نیاز است تصریح کرد: برای استفاده از اطلاعات کارت مالی هوشمند در مکانهای مختلف باید دستگاه های کارت خوان پیش بینی شود.
ایجاد 290 دفتر پیشخوان در سال جاری در سطح کشور
وی با بیان اینکه در حال حاضر 82 دفتر پیشخوان در سطح کشور خدمات ثبت احوال را ارائه می دهند اظهار کرد: به منظور تسهیل ارائه خدمات به شهروندان و انتقال بخشی از وظایف تصدی گری دستگاههای دولتی به مراکز غیردولتی، ثبت احوال نیز در این راستا به سمت استفاده از دفاتر پیشخوان حرکت کرده است.
ناظمی اردکانی فعالیتهای دفاتر پیشخوان را تاکنون مثبت ارزیابی کرد و در خصوص گسترش دفاتر پیشخوان در سال جاری گفت: تا پایان سال جاری 290 دفتر پیشخوان در سطح کشور و در سه مرحله ایجاد خواهد شد به طوری که در مرحله اول در شهرهای بزرگ، مرحله دوم در شهرهای متوسط و کوچک و مرحله سوم در دفاتر IT روستایی انجام می شود.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در مرحله اول واگذاری بخشی از وظایف ثبت احوال به دفاتر پیشخوان، صدور کارت ملی واگذار شده و در مرحله دوم، تعویض شناسنامههای قدیم و در مرحله سوم نیز صدور شناسنامه به دفاتر داده خواهد شد.