بازسازی سلامت روان دانشجویان در دوران پساجنگ در دستور کار مرکز مشاوره وزارت علوم
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۳۹۸۵۱۹

بازسازی سلامت روان دانشجویان در دوران پساجنگ در دستور کار مرکز مشاوره وزارت علوم

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: رویکرد اصلی دفتر برای سال جاری، ایجاد زیست‌بوم سلامت‌محور و ترویج سبک زندگی سالم بر پایه امیدآفرینی و معناسازی در زندگی دانشجویان برای دوران پساجنگ و پسابحران است.
بازسازی سلامت روان دانشجویان در دوران پساجنگ در دستور کار مرکز مشاوره وزارت علوم

حسن آبادی :بازسازی سلامت روان دانشجویان در دوران پساجنگ در دستور کار مرکز مشاوره وزارت علوم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل ازسازمان امور دانشجویان؛ حسن‌آبادی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، از برگزاری اولین نشست سراسری رؤسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌های سراسر کشور در سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: این نشست با حضور گسترده مدیران مراکز مشاوره و مراکز بهداشت به‌صورت آنلاین برگزار شد.

وی در تشریح برنامه‌های این نشست اظهار کرد: در این جلسه، ابتدا گزارشی از عملکرد سال ۱۴۰۴ ارائه شد و سپس چالش‌های اجرای برنامه‌های سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت رویکرد‌ها و برنامه‌های دفتر مشاوره و سلامت برای سال ۱۴۰۵ ترسیم گردید.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت با اشاره به استمرار فعالیت مراکز مشاوره و بهداشت در شرایط بحرانی و قدردانی از زحمات این همکاران و کارشناسان مراکز ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ با وجود بحران‌های متعدد، مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاهی فعالیت خود را متوقف نکردند و به ارائه مستمر خدمات به دانشجویان و دانشگاهیان پرداختند. به ویژه در حوزه مشاوره، اجرای طرح‌هایی همچون احوال‌پرسی در سه موج (با بیش از ۲۰۰ هزار تماس تلفنی در قالب مصاحبه)، صدای مشاور دانشجو در ۶ موج، خداقوت، انجام پایش جامع سلامت جسم و روان دانشجویان در سامانه جدید و یکپارچه (با سنجش حدود ۴۰۳ هزار دانشجوی نوورود) و همچنین اجرای طرح پژوهشی بررسی سیمای زندگی دانشجویان (با حجم نمونه حدود ۱۲۰ هزار) از جمله اقدامات شاخص سال گذشته بود.

وی افزود: در ایام نوروز ۱۴۰۵ نیز خدمات دفتر با طرح صدای مشاور دانشجو ادامه یافت و با استقبال مطلوبی رو‌به‌رو شد. با وجود چالش‌های گوناگون، رویکرد اصلی دفتر برای سال جاری، ایجاد زیست‌بوم سلامت‌محور در زندگی دانشجویی و ترویج سبک زندگی سالم است که بر مینای تاب‌آوری، امیدآفرینی و معناسازی در دوران پساجنگ و پسابحران‌ها شکل خواهد گرفت.

دکتر حسن‌آبادی ادامه داد: اصلی‌ترین راهبرد‌های اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت سال ۱۴۰۵، با هدف تلاش برای تثبیت شرایط شامل افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه‌های سلامت محور دفتر با کمک کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان و جسم و هلال احمر، توسعه خدمات پیشگیرانه، درمانی و کاهش آسیب به صورت آنلاین و افرایش برنامه‌های آموزشی و حمایتی مختص شرایط پساجنگ می‌شود.

وی همچنین از توسعه خدمات بهداشتی پس از بحران، ارتقای نظام نظارتی HSE بر آسیب‌ها و خطرات محیطی ناشی از جنگ و گسترش آموزش‌ها و حمایت‌های روانی برای استادان، کارمندان و خانواده دانشگاهیان به‌عنوان رویکرد‌های کلیدی این دفتر نام برد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت در پایان خاطرنشان کرد: در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت، بازسازی شرایط روانی و اجتماعی دانشجویان آسیب‌دیده از بحران‌ها، و پس از آن، توسعه و سازندگی نظام مشاوره و سلامت دانشگاهی در دستور کار قرار دارد. در حقیقت دفتر مشاوره و سلامت در مسیر تداوم و استمرار خدمت به جامعه دانشگاهی دیدگاه مسئله‌محوری و برنامه‌محوری را دنبال می‌کند.

پربازدیدترین آخرین اخبار