صدور پروانه فعالیت جامعه مهندسان شهرساز ایران/ فصل تازه نقش‌آفرینی شهرسازان در حکمرانی شهری
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۴۲۰۲۰۶
در گفتگو با خبرگزاری دانشجو مطرح شد؛

صدور پروانه فعالیت جامعه مهندسان شهرساز ایران/ فصل تازه نقش‌آفرینی شهرسازان در حکمرانی شهری

صدور پروانه فعالیت وزارت کشور برای جامعه مهندسان شهرساز ایران، زمینه‌ساز ورود رسمی این تشکل صنفی به دایره تصمیم‌سازی‌های کلان شهری شد.
لاند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با صدور پروانه فعالیت جامعه مهندسان شهرساز ایران از سوی وزارت کشور، این تشکل صنفی–تخصصی وارد مرحله جدیدی از فعالیت رسمی و سازمان‌یافته در حوزه حکمرانی شهری شد؛ اقدامی که می‌تواند نقش شهرسازان را در فرآیندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری شهری پررنگ‌تر کند.

 

این پروانه در چارچوب قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی–تخصصی مصوب مجلس شورای اسلامی صادر شده و زمینه فعالیت رسمی این جامعه حرفه‌ای را در حوزه‌های مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت شهری فراهم می‌کند. بر این اساس، جامعه مهندسان شهرساز ایران می‌تواند با حضور منسجم‌تر در ساختارهای کارشناسی و تصمیم‌گیری، به تقویت جایگاه تخصص شهرسازی در فرآیندهای مدیریت و توسعه شهری کمک کند.

 

جامعه مهندسان شهرساز ایران با سابقه ۲۸ سال فعالیت حرفه‌ای از زمان تأسیس در سال ۱۳۷۶ و با اتکا به حضور اساتید و پیشکسوتان حوزه شهرسازی، در دوره جدید فعالیت خود بر تقویت پیوند میان دانشگاه، حرفه و نظام اداری شهرسازی تمرکز دارد. ارتقای نقش شهرسازان در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی و اجرای مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان، توسعه آموزش‌های کاربردی برای شهرسازان جوان، بهبود شیوه‌های مدیریت و حکمرانی شهری و گسترش شبکه دفاتر استانی از مهم‌ترین محورهای برنامه این جامعه در دوره جدید اعلام شده است.

 

در همین راستا، علی صابری امیرآباد به عنوان نخستین مدیرعامل جامعه مهندسان شهرساز ایران در دوره جدید فعالیت این تشکل معرفی شده است. وی از فعالان حوزه مدیریت شهری به شمار می‌رود و دارای تحصیلات در رشته‌های مهندسی شهرسازی، علوم قضایی و مدیریت امور شهری است. او همچنین سابقه فعالیت در حوزه‌های مدیریت شهری، حقوق، ساخت‌وساز و نظام مهندسی ساختمان را در کارنامه دارد.

 

صابری امیرآباد پیش از این در مسئولیت‌هایی از جمله مدیر حوزه ریاست در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، عضو کارگروه نظارت و ارزیابی ساخت‌وسازهای شهری در دفتر فنی و عمرانی استانداری تهران و نماینده سازمان نظام مهندسی در شورای فنی استان فعالیت داشته و در حوزه راه‌اندازی سامانه‌های نوین مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری نقش داشته است. همچنین برگزاری چندین همایش و کنفرانس ملی از جمله حضور در شورای سیاست‌گذاری و دبیری اجرایی کنفرانس ملی معماری و شهرسازی ایرانی–اسلامی از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای او به شمار می‌رود.

 

مدیرعامل جامعه مهندسان شهرساز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دانشجو با اشاره به چالش‌هایی مانند گسترش ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه، کاهش هویت محله‌ها و فشار بر زیرساخت‌های شهری، صدور پروانه فعالیت این جامعه را گامی مهم در تقویت نقش تخصصی شهرسازان در فرآیندهای تصمیم‌سازی شهری دانست. به گفته او، در دوره جدید فعالیت این تشکل تلاش خواهد شد با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد کارگروه‌های مشترک با نهادهای دولتی و تقویت شبکه ارتباطی میان اعضا، فاصله میان دانش شهرسازی و اجرای عملی پروژه‌های شهری کاهش یابد و منافع عمومی شهروندان در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

پربازدیدترین آخرین اخبار