حضور مفيد استاد در كلاس درس مهمترين عنصري است كه آموزش و پژوهش دانشجويان را كامل ميكند اما پروژههاي متعدد تحقيقاتي و كلاسهاي حق التدريس مجالي را براي اين حضور مفيد ايجاد نميكند.
گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»، اساتيد براساس مرتبه خود موظف هستند كه ساعت هاي معيني را در كلاس هاي درس حضور داشته باشند اما در حال حاضر برخي از اساتيد كه تعداد آنها نيز كم نيست به دليل برداشتن كلاس هاي حق التدريسي و پروژه هاي تحقيقاتي شرايطي را ايجاد كرده اند كه حضور آنها در كلاس هاي درس بسيار كم رنگ شده و اين امر موجب نارضايتي دانشجويان گرديده است.
در همين زمينه خبرگزاري دانشجو نظر تعدادي از اساتيد را جويا شد كه مشروح اين گفت و گوها در زير مي آيد:
استاد آنگونه كه به پروژههاي تحقيقاتي متعهد است به ساعات حضور در كلاس درس نيز متعهد باشد
محمد مهدي مظفري، رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام خميني (ره) قزوين مي گويد: حضور مفيد استاد در كلاس درس بستگي به تعهد فرد دارد و اين درحالي است كه استاد همان گونه كه به پروژه متعهد است بايد به دانشجو نيز متعهد باشد.
وي مي افزايد: استادي كه پروژه تحقيقاتي خود را به درستي انجام مي دهد به طور حتم حضور در كلاس و آموزش دانشجويان خود را نيز به درستي انجام مي دهند.
رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام خميني (ره) قزوين بيان داشت: استادي كه داراي وجدان كاري باشد يك دقيقه كلاس درس دانشگاه نيز برايش مهم است؛ زيرا اين افراد قصد دارند تمام امور محوله به آنها با نظم و ترتيب انجام شود.
كلاس هاي درس محل مناسبي براي انتقال تجربيات اساتيد به دانشجويان است و اين درحالي است كه در برخي از كلاس هاي دانشگاهي ديده مي شود كه حضور مفيد اساتيد به دليل مشغله هاي مختلف از جمله برداشتن پروژه هاي تحقيقاتي در كلاس كم رنگ شده كه اين امر لطمه به آموزش، پژوهش و تحصيل دانشجويان مي گذارد.
تامين نيازهاي مادي اساتيد عنصر مهم افزايش پذيرش پروژه هاي تحقيقاتي
قدسيان، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: ارتباط اساتيد با ديگر محيط هاي صنعتي و تحقيقاتي موجب شده اساتيد براي كلاس درس خود كم تر وقت مي گذارند.
وي مي افزايد: نبود وقت گذاري لازم از سوي اساتيد براي كلاس هاي درس دانشگاهي در برخي موارد به دليل نياز اساتيد است كه استاد براي رفع نيازهاي مادي خود با دنياي بيرون ارتباط برقرار مي كند كه اين امر موجب شده ميزان حضور اساتيد در كلاس هاي درس را كاهش دهد.
از ديگر دلايل عدم مناسب حضور اساتيد در كلاس هاي درس دانشگاهي برداشتن كلاس هاي حق التدريسي اساتيد در دانشگاه هايي چون دانشگاه هاي غيرانتفاعي، آزاد و موسسات آموزشي است كه كثرت كلاس هاي حق التدريسي اساتيد نيز دليلي شده تا اين استادان نتوانند به طور كامل در كلاس هاي درس دانشگاهي حضور داشته باشند.
قرايي قدم، استاد جامعه شناسي دانشگاه تربيت معلم تهران مي گويد: درحال حاضر اساتيد دانشگاه هاي كشور بيشتر توان خود را براي تدريس به صورت حق التدريسي در دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و موسسات غيرانتفاعي اختصاص مي دهند كه اين امر بر كيفيت تدريس و حضور اساتيد در كلاس هاي درس لطمه مي زند.
وي تصريح مي كند: برخي از استادان، وقت خود را صرف تدريس در ديگر دانشگاه ها مي كنند كه اين امر باعث مي شود تا آنها حوصله لازم براي پاسخگويي به دانشجويان را نداشته باشند.
استاد جامعه شناسي دانشگاه تربيت معلم تهران بيان مي كند: استادان به دليل مشغله اي كه دارند، نمي توانند به تحقيق، پژوهش، نگارش كتاب و پاسخگويي به دانشجو بپردازند.
درآمدزا بودن كلاس هاي حق التدريسي براي استادان موجب شده كه برخي از اساتيد بيش تر وقت خود را به حضور در كلاس هاي حق التدريسي اختصاص مي دهد كه اين امر بر كيفيت آموزش و پژوهش دانشجويان تاثير مي گذارد؛ زيرا اساتيد نمي توانند ساعات موظفي خود را به طور كامل به دانشجويان اختصاص دهند.
وضعيت حضور اساتيد در كلاس هاي درس مطلوب نيست
محمد مهدي مظفري، رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام خميني (ره) قزوين بيان مي كند: وضعيت حضور اساتيد در كلاس هاي درس وضعيت مناسبي ندارد؛ زيرا اساتيد مشغول به تدريس در كلاس هاي حق التدريسي هستند كه بايد اين روند محدود شود تا اساتيد بتوانند در ساعات موظفي خود در كلاس هاي درس حضور داشته باشند.
وي مي گويد: براي اينكه كلاس هاي حق التدريسي اساتيد محدود شود بايد خروجي فعاليت اساتيد كه در قالب كتاب و مقاله است بيش تر مورد توجه قرار گيرد و براي آنها مبالغ اضافي در نظر گرفته شود.
رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه امام خميني (ره) قزوين مي افزايد: اگر ميزان كلاس هاي حق التدريسي استادان كاهش يابد كيفيت كلاس هاي درس دانشگاهي افزايش مي يابد.
پروژه هاي تحقيقاتي موجب كاربردي سازي آموزش ها در محيط دانشگاه مي شود اما امروز تعدد پذيرش اين نوع پروژه ها از سوي اساتيد موجب شده تا آنها از حضور كامل و مفيد در كلاس هاي خود بازداشته شوند و وقت كمتري را نيز به دانشجويان اختصاص دهند.
همچنين از ديگر مشكلات نبود حضور مفيد در كلاس هاي درس از سوي اساتيد، مشغله اساتيد به كلاس هاي حق التدريس است كه اين امر نيز بستري را فراهم كرده تا اساتيد از حضور در كلاس هاي درس موظفي خود دور شوند.
به نظر مي رسد عوامل مختلفي براي حضور كم رنگ اساتيد در كلاس هاي موظفي خود وجود دارد اما انجام بيش از حد پروژه هاي تحقيقاتي و حضور در كلاس هاي حق التدريسي در موسسات غيرانتفاعي و دانشگاه آزاد عواملي شده كه بسيار مشهودتر از ديگر عوامل موجب حضور كم اساتيد در كلاس هاي درس است.