رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه ای که به منظور چگونگی استفاده از تسهیلات تخصیصی ارزی برای خرید هواپیما تشکیل شد، اعلام کرد: با تعامل ستاد تدابیر ویژه، قفل صندوق توسعه ملی شکسته خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی »خبرگزاری دانشجو»، خلبان حمیدرضا پهلوانی در این جلسه که با حضور معاون صندوق توسعه ملی و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی تشکیل شد، به بسترسازی ها برای تسهیل و تسریع استفاده از وام اختصاص یافته در این صندوق اشاره کرد و افزود: در پی محدودیت هایی که در گذشته وجود داشت تاکنون استفاده از صندوق توسعه ملی عملی نشده بود اما با برگزاری جلسات و مذاکرات مکرر با ستاد تدابیر ویژه امکان استفاده از تسهیلات صندوق فراهم خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از شرکت های هواپیمایی گفت: با استفاده بموقع از این صندوق در جهت افزایش کیفیت صنعت و کاهش سن ناوگان هوایی باید گام اساسی برداشته شود و سازمان هواپیمایی کشوری آماده همکاری و مذاکرات لازم به منظور حل مشکلات است.
وی با بیان این که پرداخت تسهیلات مذکور به منظور بهینه سازی و کاهش عمر ناوگان صورت می گیرد، افزود: هموطنان ما منتظر تغییرات گسترده در مجموعه ناوگان هوایی کشور هستند و زمانی که بسترسازی لازم صورت گرفته و زمینه این تغییرات فراهم است، دلیلی بر عدم استفاده از این امکانات وجود ندارد.
تسهيل شرايط صندوق توسعه ملي براي خريد هواپيما
معاون صندوق توسعه ملی نیز از اصلاحات اساسی اساسنامه صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: محدودیت هایی که در گذشته مانند آورده 1.5 برابری سهم مشتری وجود داشت، حذف شده است و شرکت های هواپیمایی برای تعیین بانک عامل، نحوه تضامن و انتقال پول اقدام کنند.
آقای حسینی در نشستی که در این سازمان تشکیل شده بود، مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ارزی برای خرید هواپیما در مناطق محروم را 10سال و در سایر مناطق 8ساله اعلام کرد.
وی افزود: شرکت های هواپیمایی که سهام آن ها کمتر از 51 درصد خارجی یا اینکه کمتر از 21 درصد سهم آنها دولتی باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
معاون صندوق توسعه ملی در پاسخ به درخواست شرکت های هواپیمایی مبنی بر اینکه پازپرداخت تسهیلات اختصاص یافته به صورت ریالی انجام شود، اظهارداشت: از آنجا که صندوق توسعه ملی یک بنگاه اقتصادی است و ارائه تسهیلات به صورت ارزی انجام می شود بازپرداخت وام نیز براساس اساسنامه باید به صورت ارزی انجام گیرد نه ریالی.
حسینی در پاسخ به شرکت های هواپیمایی پیرامون وثیقه قرار گرفتن هواپیما در برابر تسهیلات تخصیصی، همچنین پرداخت تنخواه به شرکت ها به منظور خرید هواپیما، اظهار داشت: نحوه تضامن بانکی به صندوق مربوط نمی شود و مادامی که بانک ها طرح توجیه فنی و اقتصادی شرکت هواپیمایی را بررسی کنند و به ما ارائه دهند تا یک هفته برای اعلام به بانک مرکزی و اختصاص این وام اقدام خواهد شد و از آنجا که این صندوق یک بنگاه دولتی است، امکان پرداخت یارانه یا تنخواه وجود ندارد.
وی با بیان این که هیچ محدودیتی به لحاظ تعیین بانک عامل وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی می توانند با این بانک ها وارد مذاکره شوند ، خاطرنشان کرد: از آنجا که ستاد تدابیر ویژه به منظور حل مشکلات ناشی از شرایط بحرانی تشکیل شده است ،بانک عامل می تواند برای حل برخی از مشکلات همچون مدت زمان یا نحوه بازپرداخت وام و دریافت مجوز با ستاد تدابیر ویژه وارد مذاکره شود.